اختصاصی العالم/

فصلی جدید از عملیات های بازدارندگی یمن/ سرتاسر عربستان هیچ جای امنی وجود ندارد

فصلی جدید از عملیات های بازدارندگی یمن/ سرتاسر عربستان هیچ جای امنی وجود ندارد
سه شنبه 3 تير 1399 - 21:07

نیروهای مسلح یمن در عملیات "موازنه بازدارندگی چهارم" به صورت متفاوت عمل کرد و وزارت دفاع و مقر سازمان استخبارات، نماد قدرت نظام عربستان و مستحکمترین آن را هدف قرار داد؛ در حالی که تمام عملیات بازدارندگی سابق به اهدافی نظیر میدانهای نفتی و مراکز اقتصادی در شرق و غرب عربستان محدود می شد.

العالم ـ یمن

ده ماه پیش نخستین عملیات بازدارندگی به اجرا درآمد؛ در 17 آگوست 2019 ده پهپاد ارتش و کمیته های مردمی یمن میدان نفتی الشیبه وابسته به شرکت آرامکو واقع در شرق عربستان نزدیک به مرزهای امارات را هدف قرار دادند؛ این میدان بزرگترین ذخایر استراتژیک عربستان است و برای بیش از یک میلیارد بشکه نفتی گنجایش دارد.

پس از آن در بامداد 14 سپتامبر 2019 دومین عملیات بازدارندگی انجام شد که طی آن تاسیسات نفتی آرامکو در بقیق و خریص در شرق عربستان با ده پهپاد هدف گرفت و به نیمی از تولیدات نفتی عربستان آسیب وارد کرد. پس از گذشت چند روز از این عملیات، مهدی المشاط رییس شورای عالی سیاسی یمن از صنعا از موضع قدرت، ابتکار صلح یمن را مطرح کرد که به موجب آن هدف گرفتن عمق خاک عربستان با موشک و پهپاد متوقف شود تا در مقابل آن عربستان نیز از محاصره و تجاوزگری خود علیه یمن دست بکشد؛ اما عربستان تا به امروز به این ابتکار پاسخ نداد.

پس از 5 ماه و برخلاف دو عملیات سابق که شرق عربستان را هدف قرار داد، این بار ارتش یمن در عملیات بازدارندگی سوم در فوریه 2020 غرب عربستان و منطقه صنعتی و نفتی ینبع را که بیش از 1000 کیلومتر از نزدیکترین نقطه مرزی یمن فاصله دارد، هدف گرفت. در این عملیات 12 پهپاد از نوع صماد3 و دو موشک از نوع موشک های بالدار قدس و موشک بالستیک ذوالفقار که برای نخستین بار در این عملیات رونمایی شد، بکار رفت.

با تداوم حملات تجاوزکارانه عربستان سعودی و متحدانش علیه یمن و محاصره این کشور، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز سه شنبه 23 ژوئن 2020 از انجام عملیات تهاجمی بزرگ علیه پایتخت دشمن سعودی موسوم به "موازنه بازدارندگی چهارم" خبر داد؛ این عملیات با تعداد زیادی موشکهای بالستیک و بالدار و پهپاد انجام شد.

برخلاف سه عملیات سابق، این بار موشکهای قدس وذوالفقار و پهپادهای صماد 3، مواضع نظامی و حاکمیتی مستحکمتری را هدف قرار دادند؛ این بار وزارت دفاع عربستان و مقر استخبارات و پایگاه هوایی سلمان که آکنده از کارشناسان و نظامیان آمریکایی است، هدف قرار گرفت و این علاوه بر مواضع نظامی در نجران و جیزان است. این عملیات ساعات مدیدی به طول انجامید.

محمد عبدالسلام با تاکید بر اینکه "عملیات موازنه بازدارندگی چهارم هشداری برای انجام عملیات شدیدتراست"، اظهار داشت: ائتلاف متجاوز باید با جدیت با این عملیات تعامل کند. نیروهای مسلح یمن نیز در بیانیه ای اظهار داشت که تا رفع محاصره و توقف تجاوزگری و تحقق آزادی و استقلال یمن، دست به عملیات نظامی بیشتری خواهیم زد.

به نظر می رسد که ارتش یمن عمل به تهدیدات سابق خود را آغاز کرده است؛ سرتیپ یحیی سریع در پنجمین سالگرد شروع جنگ تجاوزکارانه علیه یمن تاکید کرد در صورت پاسخ ندادن کشورهای متجاوز به ابتکار صلح مشاط، از راهبرد نیروهای مسلح در هدف گرفتن عمق خاک این کشورها خبر داد. او تاکید کرد که این راهبرد شامل توسعه بانک اهداف ارتش یمن در طول و عرض جغرافیایی کشورهای ائتلاف متجاوز است و گفت: بانک اهداف نیروهای ما از لحاظ اهمیت به سه سطح تقسیم می شود.

یحیی سریع در آن زمان به سخن گفتن از سطح نخست، مشتمل بر 9 هدف مهم از جمله 6 هدف در عربستان و 3 هدف دیگر در امارات، اکتفا کرد.

سریع توضیح داد که تداوم حملات علیه ملت ما و کشورما به معنای تداوم حملات مشروع نیروهای ما علیه بانک اهداف است. توان تهاجمی پهپادهای ما نسبت به سال قبل 400 درصد افزایش یافته است.

ناظران بر این باورند که عملیات بازدارندگی چهارم معادله جدیدی ایجاد کرد؛ این معادله بدین مضمون است که در سرتاسر عربستان هیچ جای امنی وجود ندارد؛ زیرا یمن توان هدف گرفتن اهداف متعدد و بسیار زیاد را دارد حتی آن دسته از اهدافی که تحت حمایت مستقیم امریکا قرار دارند و در صورتی که عربستان تسلیم ابتکار صلح صنعا و راه حل فراگیر و عادلانه در یمن نشود؛ حملات و ضربات سخت و دردناکی که عبدالملک بدرالدین حوثی رهبر انقلاب یمن وعده آنها را داده است، افزایش خواهد یافت.

پربیننده ترین خبرها