پیدا و پنهان طرح الحاق/ نتانیاهو تشکیلات خودگردان را "به مرگ گرفته تا به تب راضی شود"

پیدا و پنهان طرح الحاق/ نتانیاهو تشکیلات خودگردان را
جمعه 6 تير 1399 - 23:04

درحالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی براساس طرح الحاق کرانه باختری اعلام کرده بود که 30 درصد اراضی فلسطینان از جمله دره اردن را به این رژیم محلق خواهد کرد، اما اکنون خبرهای رسیده حاکی از عقب نشینی وی از این طرح و اعلام الحاق چند شهرک صهیونیستی درمنطقه کرانه باختری است.

العالم ـ گزارش

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر افراطی رژیم صهیونیستی که تا چند وقت پیش در برابر مخالفت های بنی گانتز وزیر جنگ این رژیم در خصوص اجرای طرح الحاق، وی را تهدید به برگزاری انتخابات کرده بود، حالا خبرهای رسیده حاکی است که از طرح خود عقب نشینی کرده است.

گانتز گفته بود که بخاطر حساسیت های طرح الحاق کرانه باختری، معتقد است که نباید این طرح را به سرعت به اجرا گذاشت، به دنبال اختلاف نظر پیش آمده، نتانیاهو به گانتز هشدار داده بود که یا باید با طرح الحاق کرانه باختری موافقت کند و یا آنکه خود را برای برگزاری انتخابات جدید آماده کند.

نتانیاهو در حالی این تهدید را مطرح کرده بود که کابینه فعلی صهیونیست ها بعد از کش و قوس های زیاد با ائتلاف نتانیاهو و گانتز و توافقاتی همچون "نخست وزیری نوبتی" شکل گرفته است.

حالا کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) گزارش داده که بنیامین نتانیاهو در پیامی به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان به وی اطلاع داده که طرح الحاق کرانه باختری، شامل دره اردن نمی‌شود.

گزارش های منتشر شده از سوی پایگاه خبری معا فلسطین، حاکی است که یک مقام بلندپایه تشکیلات خودگردان با اعلام این خبر گفته که پیام نخست‌وزیر اسرائیل پس از دیدار اخیر یوسی کوهن رئیس موساد با عبدالله دوم شاه اردن از طریق این کشور به اطلاع عباس رسیده است.

براساس این گزارش گفته شده که الحاق محدود به دو یا سه مجتمع شهرک‌نشینی خواهد بود که هنوز مشخص نیست؛ اما با این حال احتمال دارد که این دو متجمع "گوش عتصیون" و "معالیه ادومیم" باشد.

دو نکته در خصوص این خبر حائز اهمیت است، یکی این که واقعا نتانیاهو به خاطر هشدارهای بین المللی از جمله اتحادیه اروپا، کشورهای اسلامی و گروه های فلسطینی از طرح افراطی الحاق 30 درصد از اراضی کرانه باختری فلسطین عقب نشینی کرده که به بعید به نظر می رسد، چون در قضیه به رسمیت شناختن جولان سوریه به عنوان خاک رژیم صهیونیستی نشان داده شد که نتانیاهو افراطی به پشت گرمی آمریکا، افراطی تر از آن است که در برابر مخالفت های مجامع رسمی بین المللی و اعتراضات اتحادیه اروپا عقب نشینی کند.

نکته دوم در خصوص تحلیل رفتار نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به واقعیت نزدیک تر است، نقشه وی برای رسمیت دادن به اجرای این طرح به صورت محدود در مرحله اول و سپس اجرای کامل آن در آینده است، به عبارتی "به مرگ گرفته تا تشکیلات خودگردان فلسطین به تب راضی شود" تا از این طریق بتواند فرصت های لازم را در آینده به دست آورد.

شاهد این مدعا، گزارش روزنامه عبری‌زبان "اسرائیل الیوم"، در 28 خرداد ماه امسال است که نوشته بود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال بررسی اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی در دو مرحله است. در مرحله نخست "حاکمیت اسرائیل" بر شهرک‌های واقع در عمق کرانه باختری در خارج از شهرک‌های صهیونیستی بزرگ گسترش داده خواهد شد. در مرحله نخست حدود ۱۰ درصد مساحت کرانه باختری الحاق خواهد شد.

طبق نوشته این روزنامه صهیونیستی، پس از اجرایی شدن مرحله نخست طرح الحاق، تل‌آویو در گام دوم، به سمت تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد رفت و این تشکیلات را به میز مذاکرات دعوت خواهد کرد و چنانچه فلسطین با این اقدام مخالفت کند، طرح الحاق وارد مرحله دوم خواهد شد که الحاق 30 درصد کرانه باختری از جمله دره اردن خواهد بود. هدف از این طرح از سویی کاستن میزان شدت واکنش اردن نیز می باشد.

طرح اصلی رژیم صهیونیستی این است که با حمایت‌های دولت آمریکا، 30 درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسماً اشغال کند طرحی که گفته می شود بخشی از طرح ضد فلسطینی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا موسوم به معامله قرن است.

نویسنده: احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها