خردمندی رهبران عراق و مردم این کشور، فتنه را در نطفه خفه کرد

خردمندی رهبران عراق و مردم این کشور، فتنه را در نطفه خفه کرد
جمعه 6 تير 1399 - 23:15

در پی یورش زره پوش های یگان مبارزه با تروریسم عراق به مقر نیروهای حشد الشعبی در جنوب بغداد و بازداشت شماری از نیروهای حشد، تنش و آشوب عراق را فراگرفت.

العالم ـ کشکول

در حالی که فرماندهی عملیات مشترک تاکید کرد دستگاه های ذیربط از قصد و نیت برخی افراد برای تیراندازی به اهدافی در داخل منطقه سبز بغداد مطلع شدند، یک منبع در فرماندهی نیروهای حشد شعبی گفت که یگان امنیتی وابسته به سازمان مبارزه با تروریسم، پس از دریافت اطلاعاتی دروغین و جعلی درباره حضور تروریستها و بدون هماهنگی با نیروهای تیپ 8 حشد الشعبی، به مقر حشد در جنوب بغداد یورش برد.

این منبع افزود: مقر حشد که سازمان مبارزه با تروریسم به آن یورش برد، یک کارگاه فنی نظامی بود که نیروهای حشد الشعبی طی سالها مبارزه با داعش از این مقر استفاده می کردند؛ نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم افراد حاضر در مقر را بازداشت کردند. این امر واکنش دیگر نیروهای حشد در مواضع نزدیک به این مقر را برانگیخت.

منبع مزبور توضیح داد که این مساله سبب شد تا مصطفی کاظمی فرمانده کل نیروهای مسلح به همراه سران ارشد حشد الشعبی و دستگاه مبارزه با تروریسم برای حل این مساله و توضیح برخی ابهامات وارد عمل شوند. با توجه به اینکه حشد الشعبی و سازمان مبارزه با تروریسم دو نهاد امنیتی زیر سلطه فرمانده کل نیروهای مسلح هستند. در هر صورت طبیعی است که به سبب عدم هماهنگی چنین مسائلی رخ دهد.

این منبع خاطرنشان کرد که اتفاق بدون وقوع هیچ خسارت جانی و مادی به پایان رسید و طبق قانون، افرادی که بازداشت شدند، به نیروهای امنیتی حشد الشعبی تحویل داده شدند.

رسانه های داخلی عراق تاکید کردند که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، دستور آزادی نیروهای بازداشت شده حشد الشعبی را صادر کرد.

محمد محی سخنگوی گردان های حزب الله عراق گفت: عملیات بازداشت شماری از اعضای گردانهای حزب الله از سوی سازمان مبارزه با تروریسم عراق، تلاشی با تشویق طرف امریکایی به منظور ایجاد درگیری میان حشد الشعبی و دیگر دستگاه های امنیتی است.

جواد الطلیباوی یکی از رهبران عصائب اهل حق در توییتی نوشت که نمی توان پذیرفت که به نیروهای مقاومت، نیروهای حشد الشعبی نیروهای غیور عراق، تعدی کرد.

یک منبع آگاه دیگر در گفتگو با خبرنگار العالم در بغداد گفت که مقری که یگانی از سازمان مبارزه با تروریسم به آن یورش برد، یک مقر پشتیبانی وابسته به تیپ 45 حشد شعبی است و وابسته به گردانهای حزب الله نیست. با اینکه گردانهای حزب الله در ساماندهی این تیپ هنگام تاسیس حشد الشعبی سهیم بودند؛ اما این تیپ از لحاظ عملیاتی وابسته به حشد الشعبی است. بهترین دلیل بر این مدعا آن است که تصاویر جوانان مبارز آزاد شده متنشر شد؛ در صورتی که همه می دانند که گردانهای حزب الله به عنوان یکی از گروه های مقاومت، کاملا محرمانه است و هویت افراد خود را فاش نمی کند.

این منبع توضیح داد که اشتباه برادران ما در سازمان مبارزه با تروریسم آن است که آنها بدون هماهنگی با حشد الشعبی و با تیپ 8 حشد الشعبی(گروهان های عاشورا)، به مقر یورش بردند؛ با اینکه از تاسیس این مقر 6 سال می گذرد.

منبع مزبور خاطرنشان کرد که پس از بازداشت این جوانان، مشخص شد که تمام اتهامات وارده نادرست بوده است و این جوانان هیچ ارتباطی با سکوی پرتاب موشک و یا ساخت آنها ندارند. بهترین دلیل بر این سخن آن است که هنگام انتشار تصاویر بازداشت این جوانان، هیچ تصویری از سکوهای پرتاب موشک منتشر نشد. در واقع هدف اصلی این عملیات بهره برداری رسانه ای بود.

این منبع گفت: الفیاض و ابوفدک از رهبران حشد و نیز العامری و ابوعلی البصری و دیگر طرفها برای کاهش شدت تنش ها و برای کسب اطلاع بیشتر از این اقدام تحریک برانگیز به سرعت وارد عمل شدند. در نهایت الکاظمی در حضور رهبران و فرماندهان از این جوانان پوزش طلبید و آنها آزاد شدند.

پایگاه العهد عراق به نقل از منابع امنیتی از پوزش طلبی مصطفی الکاظمی از رهبران الحشد الشعبی به سبب بازداشت شماری از نیروهای حشد در منطقه الدوره در بغداد خبر داد.

در پایان باید گفت که این فتنه با خردمندی رهبران عراق اعم از رهبران حشد الشعبی و نخست وزیری و همبستگی مردمی و رسمی گسترده با حشد الشعبی در نطفه خفه شد.

پربیننده ترین خبرها