تقلای بیهوده تروریست های مسلح در سوریه برای بهبود وجهه خود

تقلای بیهوده تروریست های مسلح در سوریه برای بهبود وجهه خود
يکشنبه 8 تير 1399 - 15:27

پیش از فاش شدن بخش باقی مانده از تجاوزگری و جنگ تحمیلی علیه سوریه، طرف های حامی گروه های مسلح همچنان بر این باورند که با تغییر تاکتیک ها و با جدا کردن، ادغام و یا ایجاد گروه های مسلح با پرچم های جدید، و یا از طریق فعال کردن دوباره سرکرده های گروه های مسلح، می توانند استراتژی خود را تغییر دهند.

العالمتحلیل روز

تروریست ها وضعیت میدانی به وجود آمده در سوریه از سوی ارتش این کشور و هم پیمانانش در آن منطقه از جغرافیای سوریه به ویژه در ادلب را فراموش کرده اند.

در سوریه، تشکل های جدید تشکیل شد و اسامی جدید به وجود آمد و پرچم های جدید برافراشته شد تشکل ها و گروه هایی که این شعار جبهه النصره را سرلوحه خود قرار دادند که "کسی که از الجولانی جدا شود، یار و یاوری ندارد" و به خاطر آن ، با عناصر تشکیلات القاعده در ساختار جدیدی که تشکیل شد، جنگیدند، و نقشه ها و معادلات جدید ترسیم شد .. چند روز پس از این درگیری، نیروهای اطلاعاتی مشرف بر تصمیم گروه های مسلح تصمیم گرفتند آتش بس را بین دو طرف در حومه غربی ادلب برقرار کنند اما این توافق آتش بس، تنها به منزله جوهری بر روی کاغذ بود و درگیری ها به طور پراکنده میان دو طرف در مناطق مختلف حومه جنوبی ادلب روی داد. این درحالی بود که صحبت هایی درباره تخلیه ایست ها و مواضع نزدیک پل الشغور از عناصر طرف های درگیر صورت گرفت و این وضعیت به ویژه در الیعقوبیه که صحنه درگیری های شدید بود، اجرا شد و به منطقه درکوش هم رسید.

این جنگ میان دشمن ، زمانی آغاز شد که جبهه النصره، مسئول نظامی اتاق جدید به نام جمال زینیه ملقب به ابومالک التلی را در منزلش واقع در منطقه سرمدا در ریف ادلب بازداشت کرد.

جبهه النصره، همچنین "سراج الدین مختاروف" معروف به ابوصلاح الاوزبکی را که جز گروه جبهه انصارالدین بود، بازداشت کرد.این مساله موجب تشدید تنش شد و این تنش ها زمانی منجر به درگیری شد که جبهه النصره تلاش کرد تا به منطقه عرب سعید که گروه های تحت لوای اتاق عملیات "فاثبتوا" درآن مستقر هستند، یورش ببرد.

این اتفاق همزمان با سلطه عناصر گروه "حراس الدین" بر روستای الیعقوبیه در پل الشعور و پر شدن منطقه از ایست های نظامی روی داد.

"حراس الدین" که یک گروه تکفیری وابسته به تشکیلات القاعده و یکی از پایه های اتاق عملیات " فاثبتوا" است، در این درگیری ها، چند تن از فرماندهان و عناصر خود را از دست داد که از معروف ترین آن ها ، "ابوزید الاردنی" بود که در درگیری های عرب سعید درحومه غربی ادلب کشته شد.

آنچه در ادلب اتفاق می افتد، در چارچوب عملیات روحیه بخشی به عناصر مسلح کمی پیش از تکمیل شکست طرح آمریکا و ترکیه در آن جا بود ، به گونه ای که کسانی که از تجاوزگری به سوریه حمایت می کردند، گمان می بردند که اوضاع همچنان به سمت حرکت در مسیر انچه برنامه ریزی شده، پیش می رود.

از این رو ، آنچه در ادلب روی می دهد، مشابه حرکت ناتوانی بیچاره قبل از اعلام ناتوانی و بیچارگی وی است، تشکیلات گروه تروریستی جبهه النصره و درصدر آن الجولانی، می دانند که راه کارهای وی در مخالفت یا مانع تراشی در توافق های روسیه وترکیه، بسیار ضعیف و بی اثر است.

الجولانی به عنوان کسی که نام وی و گروهش در فهرست تروریسم های بین المللی و ترکیه قرار دارد، می داند درصورتیکه بخواهد توافق های روسیه و ترکیه را برهم بزند، مانند مهره ای است که باید از میان برداشته شود.

نیروهای ترکیه با تشکیلات بسیار در منطقه حضور گسترده دارند و حضور آن ها تنها به ایست های بازرسی محدود نمی شود. الجولانی تلاش می کند که اوضاع به سمت رویارویی نظامی با ترکیه پیش نرود زیرا ترکیه، تنها منبع امدادرسانی پشتیبانی و تنها طرفی است که می تواند سرنوشت قطعی النصره برای منحل شدن را به تاخیر بیاندازد.

همچنین تنها ترکیه است که می تواند از عملیات گسترده سوریه و روسیه علیه مواضع جبهه النصره در ادلب جلوگیری کند.

از سوی دیگر، ترکیه، پیش از این به طور تلویحی و به شکل غیرمستقیم به راه کار مبارزه با جبهه النصره اشاره کرده بود. محدودیت راه کارهای جبهه النصره، ترکیه را به عذرخواهی بخاطر ویدئویی که عناصر جبهه النصره ضبط کرده بودند و درآن به نظامیان ترکیه هشدار داده بودند و آن ها را به تمسخر گرفتند، واداشت.

ترکیه، همچنین در ماه های گذشته، جبهه النصره را به استفاده بی قید و شرط از لیر ترکیه در مناطق تحت کنترل این گروه واداشت.

از سوی دیگر، به نظر می رسد که ترکیه ، تنها راه ممکن برای نفوذ عناصر جبهه النصره به خارج از این کشور و پرهیز از سرنوشت قطعی آنان باشد.این همان کاری است که سازمان اطلاعات ترکیه، از طریق انتقال آن ها به لیبی برای نبرد در جبهه های جنگ دراین کشور انجام داده و می دهد.

در نتیجه، همه این عوامل، جبهه النصره، پشت هم پیمانان و شرکای افراطی تر خود را خالی کرد و در مسیر مخالفت با توافق های روسیه و ترکیه پیش رفت.

پیش از بازداشت التلی، ابوالقسام الاردنی را که از رهبران حراس الدین بود، توسط سوی یک هواپیمای بدون سرنشین که احتمالا متعلق به ترکیه است، کشته شد.

آن چه همه آن ها و نیز کسانی را که تشکیل ائتلاف های جدید علیه نفوذ جبهه النصره را به هم نزدیک می کند از جمله ائتلاف "فاثبتوا" است، مخالفت با توافق روسیه و ترکیه است.

کسانی که استراتژی های جنگ علیه سوریه را دنبال می کنند، می دانند که جبهه النصره، و گروه های دیگر غیروابسته به آن، در شرایط فعلی، دیگر شایسته فعالیت یا حتی اصلاح شدن نیستند.

ترکیه ، آمریکا و همه حامیان تروریسم ، باید بدانند که تنها راه ، بازگشت این عناصر گروه های مسلح به کشورهایی است که آن ها را وارد سوریه کرده اند ؛ زیرا اقدام به بهبود وجهه گروه های مسلح، وجهه ان ها را اصلاح نخواهد کرد و آن ها در هر شکل و قالبی و تحت هر پرچمی و درقالب هر گروهی، خود تروریست و همه ابزارهای جنگ علیه سوریه هستند.

حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها