معترضان به نژادپرستی در آمریکا محاکمه می‌شوند

معترضان به نژادپرستی در آمریکا محاکمه می‌شوند
يکشنبه 8 تير 1399 - 16:31

چهار معترض در آمریکا به اتهام تلاش برای واژگونی نمادهای نژادپرستی و تخریب دارایی فدرال این کشور محاکمه شدند.

العالم ـ آمریکا

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اینترنتی وزارت دادگستری آمریکا، شکایت تنظیم شده علیه این افراد حاکی است که این چهار نفر به همراه افراد ناشناس دیگر به مجسمه «اندرو جکسون» هفتمین رئیس جمهوری ایالات متحده آسیب زده و درصدد به زیرکشاندن مجسمه برآمدهاند.

ویدئوی ضبط شده از اقدامات این چهار نفر برای بررسی به دادگاه ارائه شده است.

قرار است این پرونده روز دوشنبه هفته جاری به دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای بخش کلمبیا منتقل شود.

«مایکل شروین» دادستان موقت آمریکا گفت: دفتر دادستان ایالات متحده برای بخش کلمبیا دست روی دست نمی گذارد و اجازه نمی دهد بناهای ملی ما تخریب و ویران شود.

وی افزود: این دفتر در تعهد خود به رعایت حق اشخاص برای برگزاری تجمعات مسالمت آمیز پایبند است، اما اتهام های وارده شده، هشدار به کسانی است که به مجسمه ها و بناهای یادبود بی حرمتی می کنند، مبنی بر اینکه رفتار خشونت بار و اعمال جنایی شما قابل تحمل نخواهد بود.

«جیمز داوسون» مامور ویژه مسئول در بخش جنایی دفتر میدانی واشنگتن در اداره پلیس فدرال آمریکا گفت: اف بی آی به اجرای مسالمت آمیز حقوق متمم نخست احترام می گذارد، اما به فرصت طلبان اجازه نمی دهیم اعتراض های مسالمت آمیز را برای تحریک خشونت و تخریب اموال بربایند.

به گزارش ایرنا، جنبش جهانی ضدنژادپرستی که درپی قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست ایالات متحده به راه افتاد، الهام بخش بزرگترین اعتراض های ضدنژادپرستی در سراسر جهان بوده و مباحث مربوط به میراث استعماری و تجارت برده را زنده کرده است.

معترضان ضدنژادپرستی در آمریکا با تجمع در اطراف مجسمه های اشخاصی چون «جورج واشنگتن» بنیانگذار و اولین رئیس‌جمهوری این کشور در شهر پورتلند واقع در ایالت اورگان، مجسمه وی را واژگون کردند و قبل از کشیدن آن روی زمین، سرش را آتش زدند.

همچنین معترضان آمریکایی مجسمه «توماس جفرسون» سومین رئیس جمهوری آمریکا را در مقابل دبیرستانی در پورتلند به زیر کشیدند و با رنگ روی آن جمله «صاحب برده» و نام «جورج فلوید» را نوشتند. واشنگتن و جفرسون هر دو روسای جمهوری بودند که در طول زندگی و زمامداری شان صاحب صدها برده بودند.

آن سوتر در انگلیس نیز معترضان مجسمه «ادوارد کولستون» تاجر برده را واژگون کردند و آن را به رودخانه انداختند.

دیگر شخصیت های جنجالی همچون «وینستون چرچیل» نیز هدف اعتراض ها قرار گرفته است.

مردم بلژیک نیز مجسمه «لئوپولد دوم» پادشاه دوران استعماری این کشور را تخریب کردند. لئوپولد دوم پادشاه بلژیک که از وی به عنوان نماد استعمار این کشور در آفریقا یاد می‌کنند، میان سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۹۰۹میلادی در این کشور حکومت می‌کرد.

پربیننده ترین خبرها