اقتصاد آل سعود در سراشیبی سقوط

اقتصاد آل سعود در سراشیبی سقوط
يکشنبه 8 تير 1399 - 21:19

اقتصاد سعودی به قدری افول کرده که مردم این کشور هشتگ "تاخیر- مالیات- ارزش- افزوده" را به راه انداخته اند. 

العالم – عربستان سعودی

به رغم اوضاع مصیبت بار مردم عربستان سعودی، سران رژیم ادعا می کنند که اقتصاد این کشور در رده یکی از پیشرفته ترین اقتصادهای جهان قرار دارد. البته غارت بیت المال توسط آل سعود که اقتصاد این کشور را به فلاکت کشانده، موضوع عجیبی نیست.

سیاست های اشتباه حاکمان سعودی به ویژه جنگ یمن یکی از مهمترین عوامل هدر رفتن اموال مردم این کشور بوده است و این جنگ حتی نتوانست ابتدایی ترین اهداف سعودی مانند اخراج انصارالله از مناطق تحت کنترلشان و بازگرداندن عبد ربه هادی منصور رییس جمهور مستعفی یمن را تحقق بخشد.

به همین دلیل، شعار آل سعود که "بازگرداندن دولت قانونی هادی" بود به شعار "بازگرداندن دولت به شورای انتقالی جنوب" تبدیل شده که نشان می دهد این خاندان هیچ نتیجه ای از این جنگ بیهوده کسب نکرده است.

از سوی دیگر، آل سعود به جای هزینه کردن پول مردم سعودی برای خودشان، آن را برای حمایت از حکومتهایی مانند مصر و سودان صرف می کند که در تجاوز به یمن به ریاض کمک کردند یا پولهای مردم این کشور را برای تشکیل لابیهای هوادار خود در کشورهایی مانند آمریکا یا انگلستان یا رسانه ها خرج می کند تا وجهه مخدوش خود را در جهان بهبود بخشیده و افکار عمومی جهان را از مصیبتی که مردم سعودی به آن گرفتار شده اند، منحرف کند.

در این بخش به مهمترین توئیتهای مردم این کشور اشاره می کنیم که نشان دهنده وضع اقتصادی فلاکت بار سعودی است.

عبدالعزیز نوشت: عربستان سعودی دو ماه گرفتار بحران کرونا بود، حالا 15 درصد به مالیاتها اضافه شده است، سپس کمک هزینه معیشتی حذف شد، من اقتصاد دان نیستم اما آیا عقلانی است که این دو تصمیم در دو ماه اجرا شود، تجار که ضرر نمی کنند، این ما هستیم که بهای این تصمیمات را می پردازیم.

سهل نوشت: دستفروشها چه کار کنند، آنها به زور لقمه نانی به دست می آورند آن وقت چطور مالیات بر ارزش افزوده نیز بپردازند.

یک تویت نویس دیگر با انتشار تصویر ترکی آل شیخ رییس هیات تفریح عربستان سعودی توقف هزینه کردن اموال مردم برای خوانندگان و مراسمهای فسق و فجور و صرف آن برای مردم را خواستار شد.

مالک البلوی نیز با انتشار تصویر آل الشیخ نوشت: حاضرم 20 درصد مالیات بپردازم اما این شخص هیچ مقامی نداشته باشد.

خالد با دفاع از تصمیم مقامهای سعودی برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده تصویر کودکانی را نشان داد که در خیابان پس مانده غذا را می خورند و از مردم خواست اسراف نکنند.

یک تویت نویس از کسانی انتقاد کرد که از ابراز عقیده تویت نویسان خشمگین می شوند.

شخصی دیگر تلاش برای توجیه اخذ مالیات بر ارزش افزوده را غیرقابل قبول دانست.

تویت نویس دیگری که خود را جوکر نامید گفت که نباید با این ادعا که کشورهای غربی نیز چنین کاری انجام می دهند، اخذ مالیات بر ارزش افزوده را توجیه کرد.

منی پیش بینی کرد که 15 درصد مالیات بر ارزش افزوده آغاز راه است و این مالیات در آینده به 35 درصد افزایش خواهد یافت.

ابراهیم الغانمی با انتشار تصویر وزیر دارایی سعودی نوشت: او چیزی از شکوفایی اقتصادی نمی فهمد، فقط می فهمد که جیب مردم را بزند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها