روایت وزیر خارجه آلمان از شکست احتمالی ترامپ در انتخابات و روابط تنش آلود برلین با واشنگتن

روایت وزیر خارجه آلمان از شکست احتمالی ترامپ در انتخابات و روابط تنش آلود برلین با واشنگتن
دوشنبه 9 تير 1399 - 16:59

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به شکست احتمالی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکیدکرد روابط برلین-واشنگتن به حدی تنش‌آلود است که حتی اگر ترامپ در انتخابات پیروز نشود، باز هم بهبود نخواهد یافت.

العالم ـ اروپا

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با خبرگزاری د. پ. آ. آلمان گفت روزهای همکاری خوب و قدیمی دو سوی آتلانتیک سپری شده و حتی اگر دموکرات ها نیز به قدرت بازگردند بعید است که بتوانند آن روزها را برگردانند.
وی افزود: هرکس معتقد است که همه چیز در روابط دو سوی اقیانوس اطلس (اشاره به روابط آمریکا و اروپا به ویژه آلمان) با رفتن ترامپ، یک بار دیگر شبیه روابط اروپا و آمریکا در دوره روسای جمهوری دموکرات خواهد شد، معلوم است تغییرات ساختاری را دست کم گرفته است.
در عین حال ماس با اذعان به این که برلین هنوز آمادگی ندارد از هم پیمانی دیرینه خود با واشنگتن دست بکشد، یادآور شد: روابط دو سوی اقیانوس اطلس بسیار مهم است و مهم خواهد بود از این رو ما در تلاش هستیم ادامه یابند، اما با روشی که اکنون وجود دارد ، چنین روابطی دیگر خواستهای دو طرف را برآورده نمی کنند.
به گفته وزیر خارجه آلمان تنش های فعلی بین آلمان و ایالات متحده با رفتن دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده از کاخ سفید حل نمی شود.
ترامپ از زمان تصدی مقام ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ بارها از آلمان انتقاد کرده و از این کشور خواسته است هزینه های دفاعی را به ۲٪ تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهد. همچنین برلین را به دلیل عدم انجام این کار 'بزهکار' خوانده است.
وی همچنین آلمان را به خاطر مشارکت در اجرای طرح خط لوله انتقال گاز موسوم به «نورد استریم ۲» به اسیری در دستان روسیه تشبیه و به رفتار بسیار بد با ایالات متحده در امور تجاری متهم کرده است.
آمریکا همچنین در سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی تعرفه فولاد و ۱۰ درصدی تعرفه آلومینیوم را به اتحادیه اروپا تحمیل کرد ، اقدامی که صنعت آلمان را بسیار تحت تأثیر قرار داده است. ترامپ در عین حال تهدید کرده که تعرفه واردات خودرو از آلمان را افزایش می دهد، اقدامی که انتقاد شدید برلین را به دنبال داشته است.
به تازگی نیز ترامپ از کاهش شمار نیروهای آمریکایی در آلمان خبر داده و موجی از انتقادها و واکنش های منفی را در آلمان و در کشورهای عضو ناتو علیه واشنگتن برانگیخته است. در این رابطه نیز هایکو ماس ابراز تاسف کرده که چندین دهه همکاری نزدیک بین ایالات متحده و آلمان در دوران ریاست جمهوری ترامپ پیچیده شده است.

پربیننده ترین خبرها