روابط اتریش و ترکیه بر سر "پ ک ک" تیره‌تر شد

روابط اتریش و ترکیه بر سر
دوشنبه 9 تير 1399 - 19:09

اتریش روز دوشنبه متعهد شد که مسببان و عوامل درگیری هفته گذشته میان تظاهرکنندگان هوادار حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و دولت ترکیه در وین را که موجب تیره‌تر شدن روابط ۲ کشور شد، شناسایی و مجازات کند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز از وین و آنکارا، پلیس اتریش اعلام کرده است؛ درگیری روز چهارشنبه در وین هنگامی رخ داد که گروهی حدود ۳۰۰ نفری از ترک‌ها با پرتاب سنگ، ترقه و میله‌های فلزی به گردهمایی کردهای هوادار پ.ک.ک در پایتخت این کشور که فعالیت آن غیرقانونی اعلام شده، حمله کردند.

تظاهرکنندگان کرد هوادار پ ک ک روزهای پنجشنبه و جمعه با میله‌های آهنی به درگیری با گروهی از هواداران آنکارا پرداختند.

وزارت امور خارجه ترکیه از نحوه برخورد اتریش با این تظاهرات که گفته می‌شد توسط گروه‌های مرتبط با حزب کارگران کردستان برپا شده بود، بشدت انتقاد کرده و با صدور بیانیه‌ای ضمن متهم کردن نیروهای امنیتی اتریش به برخورد شدید با تظاهرکنندگان حامی آنکارا، افزوده است: سفیر وین در آنکارا به این وزارتخانه فراخوانده می شود و نگرانی ما به آگاهی او خواهد رسید.

وزارت امور خارجه اتریش نیز اعلام کرده است که سفیر ترکیه را در روز دوشنبه احضار خواهد کرد.

کارل نهامر وزیر کشور اتریش با اشاره به حمله هر ۲ طرف درگیری به پلیس؛ کشانده شدن درگیری‌های داخلی ترکیه به خاک اتریش را غیرقابل پذیرش دانست.

هامر افزود: در مجموع ۱۱ تن دستگیر و هفت مامور پلیس زخمی شدند.

با وجود زندگی شمار زیادی از ترک‌تباران در خاک اتریش، سباستین کرتز صدراعظم محافظه کار این کشور، آشکارا از رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، شورش این گروه که ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آن را تروریستی دانسته‌اند و از سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه و بیشتر در بخش جنوب شرقی عمدتاً کردنشین این کشور ادامه داشته، تاکنون بیش از ۴۰ هزار قربانی بر جا گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها