وزیر امور خارجه اردن: راه حل نهایی بحران سوریه سیاسی است

وزیر امور خارجه اردن: راه حل نهایی بحران سوریه سیاسی است
سه شنبه 10 تير 1399 - 18:00

وزیر امور خارجه و مهاجران اردن، دست‌یابی به یک راه حل سیاسی که مورد قبول مردم سوریه باشد را تنها راه حل بحران این کشور دانست.

العالم ـ سوریه

به گزارش شبکه المملکه اردن، " ایمن صفدی " روز سه شنبه در چهارمین نشست بین‌المللی آینده سوریه که به میزبانی اتحادیه اروپا در بروکسل به صورت ویدئو کنفرانس در حال برگزاری است، افزود: راه حل نهایی بحران سوریه، سیاسی است که مورد قبول مردم این کشور باشد و وحدت سوریه را حفظ کند و امنیت و آرامش را به آن بازگرداند و شرایطی را برای بازگشت داوطلبانه پناهجویان سوری فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه نیازهای پناهجویان سوری پس از گذشت ۱۰ سال از بحران سوریه به ویژه با شیوع «ویروس کرونا» بیشتر و فوری‌تر شده است، ادامه داد که دولت اردن از ماه مارس گذشته برای مقابله با این ویروس تلاش جدی انجام داده و هیچ‌گونه ابتلا به کرونا در بین پناهجویان سوری در اردوگاههای اردن به ثبت نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه از اکتبر سال ۲۰۱۸ تاکنون تنها ۴۱ هزار پناهجوی سوری از اردن به کشورشان بازگشته‌اند، تصریح کرد: از آغاز شیوع ویروس کرونا هیچ یک از پناهجویان سوری نتوانسته‌اند به کشور خود بازگردند.

صفدی درباره برنامه کمک اردن به مردم سوریه گفت که سال گذشته فقط ۵۰ درصد از این برنامه تامین شده و امسال نیز یک برنامه سه ساله به ارزش ۶. ۶ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش ایرنا، کنفرانس کشورهای اهداکننده کمک به سوریه صبح امروز (سه شنبه) به میزبانی مشترک اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد و بدون حضور مقامات سوری، به صورت مجازی آغاز به‌کار کرد.

سازمان ملل امسال می‌خواهد برای مردم سوریه که در کشور خود و یا کشورهای همسایه آواره شده‌اند، حدود ۱۰ میلیارد دلار کمک جمع آوری کند.

براساس این گزارش، تعهدات اهداکنندگان کمک به سوریه به یک رویداد سالانه تبدیل شده و طی آن سازمان ملل خواستار جمع آوری ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کمک‌های اهدایی برای داخل سوریه و ۶ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار برای کمک به کشورهای میزبان پناهجویان سوری خواهد شد. البته تاکنون فقط بخش کوچکی از این مبلغ گردآوری شده است.

بسیاری از مردم سوریه با بحران گرسنگی بی‌سابقه‌ای روبرو هستند، به‌گونه‌ای که هم اکنون بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از کمبود مواد غذایی رنج می‌برند و به گفته سازمان ملل ممکن است موج شیوع ویروس کرونا در این کشور شدت گیرد.

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل اعلام کرد: بخاطر پسرفت اقتصادی و اجرای قرنطینه خانگی به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کووید– ۱۹ نرخ مواد غذایی ظرف کمتر از یک سال به بیش از دو برابر در سوریه افزایش یافت.

با آغاز بحران سوریه، ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری آن در سال ۱۳۹۰ این کشور آواره شدند؛ از این میزان حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به خارج سوریه و حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز در داخل این کشور آواره شدند.

پربیننده ترین خبرها