گانتز: هر روز احتمال انحلال کابینه وجود دارد/ دره اردن در دست اسرائیل می‌ماند

گانتز: هر روز احتمال انحلال کابینه وجود دارد/ دره اردن در دست اسرائیل می‌ماند
سه شنبه 10 تير 1399 - 18:23

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با تاکید بر لزوم حفظ روابط با اردن، درباره طرح اشغال گفت که دره اردن در دست اسرائیل باقی می‌ماند و قدس اشغالی نیز دو قسمت نمی‌شود.

العالم - فلسطین اشغالی

در فاصله یک روز مانده تا تاریخ اعلامی تل‌آویو برای اشغال کرانه باختری، «بنی گانتز» وزیر جنگ و نخست‌وزیر چرخشی توافق کابینه ائتلافی تل‌آویو امروز (سه‌شنبه) در مصاحبه با رسانه «یدیعوت آحارونوت» سکوت خود درباره اختلافاتش با «بنیامین نتانیاهو» و همچنین جزئیات طرح اشغال را شکست.

گانتز در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اکنون زمان مناسبی برای طرح اشغال است، گفت: «بله. این یک فرصت بسیار مهم پیش روی ماست. باور دارم طرح ترامپ (معامله قرن)، چارچوب امنیتی-سیاسی صحیتی است که باید در اسرائیل اجرا شود. این طرح باید در گفت‌وگو با کشورهای مختلف منطقه‌ای و با حمایت بین‌المللی اجرا شود».

بر این اساس، وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا فردا (تاریخ موعود برای اجرای طرح اشغال) اتفاقی می‌افتد، مجدداََ گفت تاریخ یکم جولای، روز مقدسی نیست و با روزهای دیگر برای اجرای طرح اشغال فرقی ندارد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه اجرای طرح اشغال ربطی به او و حزبش (آبی‌وسفید) ندارد، توضیح داد: «ما معیارهایی را در توافق [کابینه] قرار دادیم... او می‌تواند فرایند را پیش ببرد و تمام تصمیمات را بگیرد. توافق اجازه اعمال الحاق را می‌دهد و من باید به توافق احترام بگذارم».

گانتز اما به تکرار انتقادات خود از تمرکز بیش از حد نتانیاهو بر اجرای طرح اشغال پرداخت: «یک میلیون بیکار نمی‌دانند ما درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم و علاقه‌ای هم به [طرح] الحاق ندارند. ۹۶ درصد از آنها نگران این هستند که فردا صبح چه کاری باید انجام دهند».

وی درباره آمادگی ارتش و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح اشغال کرانه باختری نیز اظهار داشت: «ارتش و نهادهای نظامی از هر تصمیمی که در سطح سیاسی گرفته شود، حمایت می‌کنند. هفته‌ها پیامدهای احتمالی آن را بررسی کردند. آنها ارزیابی خود از دیدگاه امنیتی را ارائه کرده و می‌دانند که چگونه برای هر اتفاقی آماده شوند».

گانتز به سوالی درباره اشغال دره اردن اینگونه پاسخ داد: «معتقدم که دره اردن باید همواره [در دست اسرائیل] باقی بماند. شمای کلی طرح ترامپ را می‌دانم. به نظرم شهرک‌ها [در دره اردن] بخش داخلی ما هستند و باید به آنها برسیم. سوال اما اینجاست که چگونه و چه زمانی».

به نوشته وبگاه عبری‌زبان یدیعوت، وی با ضروری و مهم دانستن توافق صلح با اردن، تصریح کرد: «به نظرم این توافق را باید تقویت کرد تا پروژه‌های مشترکی را که به نفع دو طرف است، حفظ کرده و پیش ببریم».

گانتز درباره اختلافاتش با نتانیاهو و احتمال برگزاری انتخابات سراسری جدید در فلسطین اشغالی نیز گفت: «هر روز احتمال انحلال کابینه وجود دارد».

رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمایت‌های دولت آمریکا، سی درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسماً اشغال کند. مقامات و گروه‌های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند.

این در حالی است که شبکه کان‌نیوز گزارش داد نتانیاهو روز گذشته در جمع نمایندگان حزب لیکود گفته بود طرح اشغال ربطی به حزب گانتز ندارد و آنها عاملی در اجرای آن نیستند.

فارس

پربیننده ترین خبرها