نتانیاهو به دنبال بهانه‌جویی برای انحلال کابینه ائتلافی است

نتانیاهو به دنبال بهانه‌جویی برای انحلال کابینه ائتلافی است
سه شنبه 27 خرداد 1399 - 11:33

منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی خبر دادند، بنیامین نتانیاهو در حال بهانه‌جویی برای برهم زدن توافقش با 'بنی گانتز' در زمینه کابینه ائتلافی و فشار برای تغییر این توافق است.

العالم - فلسطین اشغالی

با گذشت کمتر از یک ماه از آغاز به کار کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز در رژیم صهیونیستی، رسانه‌های این رژیم از تدارک نتانیاهو برای برهم زدن این کابینه خبر دادند.

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارش خود درباره این موضوع نوشت: «بعد از ماه‌ها نزاع سیاسی و برگزاری سه انتخابات، یک کابینه ائتلافی در اسرائیل بین دو رقیب یعنی بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود و رهبر حزب (ائتلاف انتخاباتی) آبی و سفید تشکیل شد طی ماه می تشکیل شد».

این رسانه در ادامه گزارش خود به نقل از منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی، از تلاش نتانیاهو برای پایان دادن مشارکت سیاسی خود با گانتز، انحلال کابینه ائتلافی و برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی خبر داد.

بر این اساس، «تایمز اسرائیل» خبری به نقل از منابع وابسته به حزب لیکود که ریاست آن بر عهده نتانیاهو است، منتشر کرد.

«یک منبع ارشد لیکود» به کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «بسیار سریع‌تر از آنچه همه فکر می‌‎کنند، ازدواج بین ما (لیکود) و آبی و سفید (با طلاق) پایان خواهد یافت. نتانیاهو در تلاش است که زمانبندی مناسب و بهانه‌ای برای فراخواندن انتخابات پیدا کند».

به گفته منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی، احتمال اینکه این بهانه برای نتانیاهو بعد از مذاکرات بر سر بودجه دولت فراهم شود وجود دارد چرا که پسر و همسر نخست‌وزیر از او خواسته‌اند به کابینه ائتلافی با گانتز پایان دهد.

گمانه‌زنی‌ها درباره بهانه‌جویی نتانیاهو برای برهم زدن کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی با واکنش حزب لیکود مواجه شده و این حزب این اظهارات را «دروغ زشت» توصیف کرد.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های صهیونیست از درخواست نخست‌وزیر برای تغییر یک بخش‌ کلیدی از توافقش با ائتلاف آبی و سفید خبر دادند؛ بخشی که در آن تصریح شده است اگر بین نوامبر 2020 و نوامبر 2021 درخواست برگزاری انتخابات سراسری داده شود، گانتز به طور خودکار به عنوان نخست‌وزیر موقت جایگزین نتانیاهو خواهد شد.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده که تنش‌ها در کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی بالا گرفته و لیکود رای‌گیری مصوبه کنست موسوم به «قانون نروژی» در کابینه را به تعویق انداخته است. گفته می‌شود هدف لیکود، بالا بردن توان چانه‌زنی و نفوذ نتانیاهو برای ایجاد تغییرات مدنظرش در توافق کابینه ائتلافی با گانتز است.

طبق مفاد «قانون نروژی» که روز دوشنبه (دیروز) در کنست با 66 رای به تصویب رسید، اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی اجازه دارند از منصب خود در حمایت از یک عضو دیگر حزبشان کنار بروند.

بنا بر خبر اسپوتنیک، گزارش‌ها درباره تنش‌ها در کابینه ائتلافی نتانیاهو و گانتز در حالی منتشر می‌شوند که اعضای پارلمان این رژیم درباره طرح اشغال بیش از 30 درصد از کرانه باختری چند دستگی هستند و این طرح باعث بروز اختلاف بین نتانیاهو و گانتز شده است .

طبق این گزارش، «نخست‌وزیر مصمم است که مصوبه مرتبط با طرح (اشغال کرانه باختری) را به جلو ببرد و گانتز هنوز مطمئن نیست که علنا بتواند از آن حمایت کند».

بیست و هشتم اردیبهشت ماه بود که پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) با ۷۳ رای به کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و بنی گانتز رهبر ائتلاف آبی و سفید رای اعتماد داد.

بر اساس توافق حاصل شده بین این دو، قرار است نتانیاهو تا نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باقی بماند و پس از آن گانتز به عنوان نخست‌وزیر به فعالیت خود ادامه دهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها