آزادی قابل خرید و فروش نیست؛ ملتها با عزم و اراده قوی به آن دست می یابند

آزادی قابل خرید و فروش نیست؛ ملتها با عزم و اراده قوی به آن دست می یابند
سه شنبه 10 تير 1399 - 19:24

دو اتفاق مهم امروزه ناظران مسائل سیاست های منطقه ای و بین المللی را به خود مشغول کرده است؛ نخست بیانیه مشترک آمریکا و بحرین درباره تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران و دیگری قصد و نیت پمپئو برای مشارکت و سخنرانی درباره تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت است.

العالم ـ درگوشی

گفته می شود که استکبار جهانی و سلطه جویی بر ملتها و به بردگی کشیدن آنها هیچ مشروعیتی در سطح جهانی ندارد؛ بلکه در واقع استکبار به قوانینی استناد دارد که حق و حقیقت را نادیده می گیرند و اقدامات مستکبران که قدرت هسته ای بزرگی در جهان هستند، تایید می کنند. از سوی دیگر تلاش ملتها برای کسب استقلال سبب محدود شدن سلطه گری مستکبران می شود و آنها را در زباله دان تاریخ می اندازد. می توان گفت که در این جنگ و نزاع، مستکبران برای حفظ بقای خود می جنگند؛ طرف مقابل این جنگ، کشورهای آزاده هستند که برای کسب استقلال خود و برای کسب حاکمیت خود بدون سلطه گری مستکبران مبارزه می کنند.

حوادثی که پیشتر به آنها اشاره شد(بحرین و پومپئو)، در حالی صورت می گیرد که کاظم غریب ابادی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای از اقدامم امریکا و فرانسه در نقض معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای ابراز نگرانی کرده بود.

غریب آبادی در سخنان اخیر خود در پنجشنبه گذشته در نشست کمیته مقدماتی معاهده نقض جامع آزمایش های هسته ای، بار دیگر بر موضع ایران مبنی بر ضرورت نابودی کامل سلاح های هسته ای تاکید کرد؛ اما کشورهای مستکبر به چنین مواضعی از سوی کشورهای آزاده عادت ندارند. غریب آبادی گفت: متاسفانه پس از گذشت دو دهه از این معاهده، مساله پایان دادن به ساخت سلاح های هسته ای به یک رؤیای دست نیافتنی تبدیل شده است.

دولت آمریکا و بحرین در پی سفر برایان هوک مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا به بحرین بیانیه مشترکی صادر کردند؛ هوک تلاش می کند هدف دولت دونالد ترامپ مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت را محقق کند و در این راه برای گمراه سازی افکار عمومی منطقه ای و بین المللی به دروغ پردازی روی می آورد و ایران را مسئول حمله نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان در سال 2019 می داند.

ایران پیش از این تمام اتهامات آمریکایی را تکذیب کرد و آنها را توجیهی برای انجام برخی اقدامات و تحرکات علیه ایران در آینده دانست. و این دقیقا همان چیزی است که اتفاق افتاد. در بیانیه مشترک امریکا و بحرین برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران، به مساله حمله به تاسیسات نفتی عربستان استناد شد.

پومپئو نیز با مشارکت و سخنرانی در شورای امنیت، تلاش می کند تا کشورهای تابع آمریکا را علیه ایران بسیج کند و جهان را به تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران متقاعد سازد. وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که مایک پمپئو امروز سه شنبه به مساله پایان مدت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در شورای امنیت خواهد پرداخت.

این در حالی است که روسیه و چین به مخالفت با تمدید تحریم ها علیه ایران اشاره کردند؛ این دو کشور نیمه ماه گذشته مخالفت خود با طرح های آمریکا برای تمدید تحریم های تسلحیاتی علیه ایران در شورای امنیت اعلام کردند. هیات چین در سازمان ملل بر این باور بود که امریکا حق ندارد تحریم ها را علیه ایران تمدید کند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد که آمریکا نمی تواند از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران استفاده کند و نمی توان قطعنامه های سازمان ملل را به صورت گزینشی اجرا کرد.

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، اظهارات برایان هوک را احمقانه توصیف کرد و تاکید کرد که مشارکت آمریکا در قطعنامه های شورای امنیت از مدتها پیش به پایان رسیده است.

ظریف افزود: تهران به اینگونه ادعاها عادت دارد. وی از ادعای برخی مسئولان درخصوص عضویت واشنگتن در توافق هسته ای پس از آنکه رسما از آن خارج شد، ابراز شگفتی کرد. ظریف گفت: ایران تدابیر خود را در چارچوب توافق هسته ای اتخاذ کرد و دیگر اعضا نیز می توانند با تعدیل رفتار خود بار دیگر به اجرای کامل توافق بازگردند.

قبل از نشست شورای امنیت که قرار است امروز سه شنبه برای بررسی گزارش آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل درباره قطعنامه 2231 برگزار شود؛ مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد که تلاشهای آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه کشورش نقض و تجاوز کامل قطعنامه های بین المللی است. او واشنگتن را به ایجاد هرج و مرج در نظام بین المللی متهم کرد و گفت: تلاشهای امریکا با قطعنامه شماره 2231 مغایرت دارد. آمریکایی ها اما بار دیگر شاهد حمایت جهانی از توافق هسته ای در شورای امنیت خواهند بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها