پمپئو در انتقاد از شورای حقوق بشر: دموکراسی ر ا از آمریکا الگو بگیرید

پمپئو در انتقاد از شورای حقوق بشر: دموکراسی ر ا از آمریکا الگو بگیرید
شنبه 31 خرداد 1399 - 18:10

وزیر خارجه آمریکا، وجود مشکلات اجتماعی در این کشور را تایید کرد اما با انتقاد از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار الگوگیری همه کشورها از دموکراسی آمریکایی شد.

العالم - آمریکا

مایک پمپئو روز شنبه در واکنش به محکومیت نژادپرستی در شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اظهار کرد: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اکنون از ونزوئلا و به تازگی از کوبا و چین نیز تشکیل شده است، مدت‌هاست که پناهگاه دیکتاتورها و دموکراسی‌هایی بوده است که خوشایندشان باشد.

وی مدعی شد: اگر شورا در حمایت از حقوق بشر جدی بود، نیازهای قانونی زیادی چون نابرابری‌های نژادی سیستمی در جاهایی همچون کوبا، چین و ایران برای توجه وجود دارد.

شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه، بدون هیچ اشاره به نام آمریکا به عنوان مرکز اعتراض‌های ضد نژاد پرستی، قطعنامه‌ای را تصویب و نژادپرستی ساختاری و وحشیگری پلیس را محکوم کرده است.

میشل باشلت کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم روز سه شنبه قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس این کشور را «وحشیگری ناتمام» خواند و افزود: این نماد نژادپرستی سیستمی است.

پارلمان اروپا هم با صدور قطعنامه‌ای ضمن محکومیت قتل «جورج فلوید» و دیگر کشتارهای مشابه در دیگر نقاط جهان، از اعتراض‌های ضدنژادپرستی در آمریکا حمایت کرد.

اعضای پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای که شامگاه جمعه با ۴۹۳ رای موافق در مقابل ۱۰۴ رای مخالف و ۶۷ رای ممتنع به تصویب رسید، بر اهمیت زندگی رنگین‌پوستان تاکید کردند.

وزیر خارجه آمریکا که در نخستین سال حضور خود در این منصب، در حمایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا را از عضویت در این شورا خارج کرد، افزود: اگر این شورا صادق بود، نقاط قوت دموکراسی آمریکایی را به رسمیت می‌شناخت و رژیم‌های اقتدارگرا را در سراسر جهان ترغیب می‌کرد که از دموکراسی آمریکایی الگو بگیرند.

وی افزود: برای کسانی که واقعاً به دنبال پیشرفت کرامت انسانی هستند، بسیار ناامیدکننده است. با این وجود ، تصمیم شورا برای رای گیری روز گذشته در مورد قطعنامه‌ای با تمرکز بر پلیس و نژاد در ایالات متحده، ناعادلانه‌ترین است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: گفتمان مدنی در مورد مرگ غم‌انگیز جورج فلوید در ایالات متحده نشانه قدرت و بلوغ دموکراسی ما است. آمریکایی‌ها با مشکلات دشوار اجتماعی روبرو هستند و می‌دانند که آزادی‌های آنها توسط قانون اساسی و حاکمیت قوی قانون محافظت می شود.

ششم خردادماه امسال، پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به مدت نزدیک به ۹ دقیقه، با قراردادن زانوی خود بر گردن جورج فلوید سیاهپوست در حالی که او فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم»، موجب مرگ وی شد.

انتشار فیلم صحنه موجب خشم سراسری جامعه سیاهپوستان و معترضان به تبعیض‌نژادی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان شد و با گذشت بیش از ۲۰ روز، هنوز این اعتراض‌ها ادامه دارد.

در آمریکا مردم معترض نمادهای برده‌داری و تبعیض‌نژادی را به زیر می‌کشند و در مقابل، رئیس جمهوری آمریکا و دولت فعلی حاکم بر کاخ سفید، پاسخ آنها را با حضور ارتش و استفاده از زور می‌دهد.

ترامپ در سه سال و نیم گذشته که از کشتار شارلوتزویل بروز کرد، همواره بر تنش نژادی دمیده و در گفتار و کردار خود از برترپندارهای سفیدپوست حمایت کرده است.
رنگین‌پوستان آمریکا نزدیک به ۴۰۰ سال است که در زیر تبعیض و بی‌عدالتی قرار دارند که علاوه بر قتل و رفتار خشن پلیس آمریکا، بیشترین افراد فقیر را هم این قشر در آمریکا تشکیل می‌دهند با اینکه جمعیت آنها نسبت به سفیدپوستان، کمتر است.
با این وجود، مشخص نیست دعوت وزیر خارجه ترامپ برای دموکراسی آمریکایی، ناظر به کدامیک از این نابرابری‌ها و خشونت‌ها است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها