آیا پاسخ ایران به حادثه نطنز غافلگیرکننده خواهد بود؟

آیا پاسخ ایران به حادثه نطنز غافلگیرکننده خواهد بود؟
چهارشنبه 18 تير 1399 - 08:57

کارشناسان و استراتژیست‌ها از عملیات هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای نطنز انتقاد و تأکید می‌کنند که پاسخ ایران، غافلگیرکننده خواهد بود.

العالم- نظرکده

کارشناسان و استراتژیست‌ها می‌گویند، ایران تأکید کرده است در صورتی‌که ثابت شود طرفی در هدف قرار دادن نطنز دست داشته پاسخی مناسب خواهد داد.

آنها می‌گویند سکوت ایران درخصوص مسئول این حمله و نیز موضع‌گیری‌اش علیه این مسئول به نحوه و غافلگیر کردن در پاسخ مربوط است، تهران می‌خواهد موعد واکنش و نحوه شناسایی کردن عامل این حمله را محفوظ نگه دارد ولی نه از طریق صدور بیانیه، بلکه از طریق پاسخ به آن. این امر به تاکتیک‌های رهبری ایران برمی‌گردد ولی آنچه که تاکنون مشخص است این است که متجاوز با واکنش سخت و جدی ایران مواجه خواهد شد.

کارشناسان در امور اسرائیل بر این باورند که این رژیم اشغالگر تلاش می‌کند مسئولیت حمله به نطنز را به روشی تلویحی بر عهده بگیرد و به خاطر ترس از پاسخ ایران، از صریح‌‌گویی در این‌باره خودداری می‌کند.

استراتژیست‌ها تصریح کردند که دولت "دونالد ترامپ" بیم آن دارد که ایران تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از توسعه‌ برنامه هسته‌ای خود خبر بدهد و با این کار نشان دهد که تحریم‌های آمریکا هیچ تاثیری بر پیشرفت ایران نداشته است، لذا آمریکا تصمیم گرفت که برنامه هسته‌ای ایران را با مشارکت رژیم اشغالگر اسرائیل هدف قرار دهد.

کارشناسان امور اسرائیل خاطرنشان می‎‌‌کنند که حمله اسرائیل به تاسیسات نطنز آغاز مرحله جدیدی است، زیرا ایالات منع می‌کرد، ولی اسرائیلی‌ها به دلیل بیم فزاینده ناشی از پیروزی احتمالی "جو بایدن" در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اقدام به هدف قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران می‌کنند؛ این رژیم معتقد است که بایدن توافق هسته‌ای ایران را دوباره احیا می‌کند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که واکنش ایران تعیین‌کننده و غیرقابل پیش‌بینی باشد ، زیرا اوضاع در غرب آسیا واکنش بازدارنده‌ای را اقتضا می‌کند که از حملات اسرائیل در سطح منطقه جلوگیری می‌کند.

این کارشناسان همچنین احتمال می‌دهند که این حمله، بر برنامه هسته‌ای ایران تاثیر نخواهد گذاشت؛ به طوری‌که ایران تلاش‌های هسته‌ای خود را به منظور تأکید بر عدم تاثیرپذیری از حملات خصمانه علیه پیشرفت هسته‌ای خود، زیاد می‌کند.

کارشناسان امور اسرائیل تأکید می‌کنند که اسرائیلی‌ها می‌دانند هرگونه حمله به ایران با واکنش محور مقاومت روبه‌رو می‌شود و این امر، منطقه را علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی بسیج خواهد کرد به همین دلیل آنها تلاش می‌کنند از پذیرفتن مسئولیت این حمله خودداری کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها