چین خواستار کاهش زرادخانه اتمی آمریکا به سطح زرادخانه خود شد

چین خواستار کاهش زرادخانه اتمی آمریکا به سطح زرادخانه خود شد
چهارشنبه 18 تير 1399 - 10:18

یک مقام وزارت خارجه چین می‌گوید شرط پیوستن پکن به مذاکرات کنترل تسلیحاتی واشنگتن با مسکو، کاهش زرادخانه اتمی آمریکا به سطح زرادخانه چین است.

العالم - آمریکا

یک روز بعد از پیوستن پکن به معاهده تجارت تسلیحات (ATT) در سازمان ملل، یک مقام چینی از آمریکا خواست زرادخانه تسلیحات اتمی خود را به سطح این کشور کاهش دهد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «فو چونگ» رئیس دپارتمان کنترل تسلیحاتی در وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) گفت اگر آمریکا مایل باشد زرادخانه اتمی خود را به سطح زرادخانه چین کاهش دهد، پکن نیز با رضایت در مذاکرات سه‌جانبه کنترل تسلیحاتی آمریکا با روسیه مشارکت خواهد کرد.

وی در نشست خبری در پکن اما تاکید کرد در غیر این‌صورت، چین هیچ تمایلی به پیوستن به این مذاکرات نخواهد داشت.

این اظهارات در حالی است که آمریکا طی ماه‌های اخیر مکرراً از چین درخواست کرده تا به مذاکرات با روسیه بر سر معاهده جدیدی برای کنترل تسلیحات اتمی بپیوندد.

روز گذشته بود که نمایندگی چین در سازمان ملل ضمن انتقاد از مخالفت آمریکا با قطعنامه‌های بین‌المللی و خروج آن از معاهده‌های جهانی، سند عضویت پکن در معاهده تجارت تسلیحاتی را به دبیرکل سازمان ملل تحویل داد. (جزئیات بیشتر)

بر اساس داده‌های مؤسسه تحقیقاتی صلح استکهلم، چین در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، در رتبه پنجم کشورهای صادرکننده بیشترین میزان تسلیحات قرار داشت.

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در چهال سال گذشته، خروج از معاهدات بین‌المللی متعددی از جمله توافق هسته‌ای ایران، معاهده آسمان باز و معاهدات تسلیحاتی با روسیه را در کارنامه خود دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها