روحانی در جلسه هیات دولت:

مردم تا پایان این دولت شاهد تحول خوب و مثبت در زمینه مسکن خواهند بود/ هدف اصلی دشمنان ما و در راس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی، جدایی ملت و نظام و ایجاد اختلاف میان قوا است

مردم تا پایان این دولت شاهد تحول خوب و مثبت در زمینه مسکن خواهند بود/ هدف اصلی دشمنان ما و در راس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی، جدایی ملت و نظام و ایجاد اختلاف میان قوا است
چهارشنبه 18 تير 1399 - 12:44

رئیس جمهور، اعمال فشار، مایوس سازی، ایجاد تفرقه و جدایی میان ملت و نظام و اختلاف میان قوا را هدف اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و با تاکید بر اینکه" خواست ملت، دست در دست هم قرار دادن سه قوه برای حل مشکلات کشور است"، اظهارداشت: دولت همیشه خواهان روابط صمیمی و برادرانه در چارچوب قانون اساسی با دیگر قوا است و به این سیاست خود ادامه خواهد داد.

العالم _ ایران / سیاسی

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه اکنون با فشارهای گسترده تحریم دشمنان و بیماری کرونا، شرایط تنش و بگو مگو نیست" تصریح کرد: دولت صمیمانه و تحت حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی، دست همکاری خود را به سوی دو قوه دیگر و نیروهای مسلح دراز می کند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به نزدیک شدن به 23 تیر ماه به عنوان روز تعامل سازنده با جهان، گفت: از ملت ایران در حمایتشان، از هدایت ها و حمایت های مقام معظم رهبری و کمک شورای عالی امنیت ملی و مخصوصا از وزارت خارجه در پیشبرد سیاست تعامل سازنده تشکر می کنم.

روحانی وزارت خارجه را سمبل قدرت سیاسی کشور دانست و با بیان اینکه سمبل وزارت خارجه نیز شخص وزیر خارجه است، به تشریح دستاوردهای عظیم کشور در این حوزه طی هفت سال گذشته پرداخت و تاکید کرد: لغو قطعنامه های فصل هفتمی، کاری بی نظیر در جهان و یک پیروزی سیاسی دائمی در تاریخ ایران است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود توسعه استان های محروم و بویژه سیستان و بلوچستان را پیوسته از اهداف دولت تدبیر و امید دانست و گفت: رساندن ظرفیت بندر چابهار از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن، تحولی بزرگ برای خط ترانزیتی جنوب و شمال است.

روحانی با بیان اینکه بیش از 2 هزار میلیارد تومان برای راه آهن زاهدان - چابهار سرمایه گذاری شده و امیدوارم تا پایان امسال وزارت راه، این خط راه آهن را از جنوب به ایرانشهر و از زاهدان به خاش برساند، گفت: در کنار این طرح ها 46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده که می تواند تحولی در عرصه کشاورزی منطقه ایجاد کند.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع بورس و ضرورت تقویت آن اشاره کرد و با تاکید بر اینکه بورس باید با استحکام به راه خودش ادامه دهد و همه مسئولیم که از اموال مردم به خوبی حراست کنیم، گفت: همچنین در این دوره زمانی 30 درصد سهام عدالت آزاد شده، 30 درصد در عید غدیر و 30 درصد سهام هم برای 22 بهمن آزاد می شود.

روحانی در ادامه با تقدیر از مواضع روسای دو قوه در حمایت از برخورد با صادرکنندگان متخلفی که ارز حاصل از صادرات را به رغم گذشت سه ماه هنوز بازنگردانده اند، گفت: تخلف و فشار برخی صادرکنندگان به مردم قابل تحمل نیست وصادرکننده کالا و خدمات موظف است ظرف سه ماه پولش را برگرداند.

رئیس جمهور گفت: هر فردی کالایی را به خارج صادر می‌کند، موظف است ظرف 3 ماه پول را برگرداند. اگر ظرف 3 ماه برگرداند طبق معمول آن ارز را در سامانه نیما می فروشد ولی اگر عرضه نکرد و به تأخیر افتاد، بانک مرکزی ارز او را به قیمت روز پایان مهلت‌ سه ماهه اش خواهد خرید و او حق ندارد دیگر ارز خود را در بازار نیما به قیمت روز عرضه کند.

روحانی افزود: بانک مرکزی ارز این گروه از صادرکنندگان را اگر قیمت ارز پایین بیاید به قیمت پایین‌تر خواهد خرید ولی اگر بالا برود به قیمت بالاتر از او خریداری نخواهد شد چرا که متأسفانه برخی از صادرکنندگان ارز خود را با هدف بالا رفتن قیمت ارز ارائه نمی کنند و حتی خود اینها در فضای روانی جامعه با هدف بالا رفتن نرخ ارز می دمند تا به این ترتیب ارز خود را گرانتر بفروشند که این کار، خیانت به ملت ایران و اقتصاد کشور است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این سخنان نیز به موضوع مسکن و اقدامات گسترده دولت در حوزه تامین مسکن اشاره کرد و با بیان اینکه مردم تا پایان این دولت شاهد تحول خوب و مثبت در زمینه مسکن خواهند بود، گفت: 250 هزار هکتار زمین اطراف شهرها و روستاها برای ساخت مسکن به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شد و این رقم بزودی به یک میلیون هکتار می رسد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت برای مقابله با شیوع بیماری کرونا چند تصمیم مهم اتخاذ کرده و اجرای این تصمیمات بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: در اسفند و فروردین ماه با موج اول کرونا مواجه بودیم که با همکاری و هماهنگی توانستیم از آن عبور کنیم و در اردیبهشت ماه شاهد آرامش در کشور بودیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: متاسفانه در نیمه دوم خرداد ماه با موج جدیدی در استان‌های دیگری که در موج اول درگیر ویروس نبودند، مواجه شدیم و به فضل الهی از این موج هم عبور خواهیم کرد و در این راستا تصمیماتی و مصوباتی نیز اتخاذ شده است. اولا به استان‌هایی که در شرایط قرمز قرار گرفتند، اختیاراتی را تفویض کردیم که هر تصمیم و محدودیتی را که بخواهند برای مقابله با شیوع کرونا اتخاذ کنند، پس از ارائه به کمیته اجتماعی در تهران اعمال کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین به وزارت بهداشت و درمان اختیار دادیم تا با اماکن پرجمعیتی که می‌تواند مشکل زا و خطرآفرین باشد برخورد کند و تصمیم گرفته شده است که تا اطلاع ثانوی مجالس عزا و شادمانی تعطیل گردد. همچنین در تصمیم دیگری استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و سرپوشیده الزامی گردید و در ادارات دولتی نیز استفاده از ماسک الزامی اعلام شده است.

روحانی تصریح کرد: اجرای مصوباتی را که برای عبور از این موج و مقابله با شیوع کرونا اتخاذ شده، ادامه خواهیم داد و انتظار داریم با همکاری یکدیگر وارد مرداد ماه آرام‌تری بشویم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سخنم را با یکی دو افتتاح مهم که در این روزها داشتیم و برای آبادانی و امنیت شرق ایران بسیار مهم و سرنوشت است، شروع می‌کنم.

یکی از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم توسعه استان‌های محروم و بویژه سیستان و بلوچستان بود. از جمله طرح‌ هایی که برای این استان طراحی شد، رساندن گاز به این استان بود؛ استانی که از نعمت گاز محروم بود و وقتی در دولت یازدهم مشعل گاز در زاهدان روشن شد، یک روز تاریخی برای سیستان و بلوچستان بود.

با اقداماتی که در دولت یازدهم و دوازدهم در بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور انجام شد، ظرفیت این بندر از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن رسید و این تحول بزرگ، نه تنها برای سیستان و بلوچستان و ایران، بلکه برای خط ترانزیتی جنوب و شمال بود و لذا دیدید در مراسم افتتاح ‌آن، مقامات مسئول از شرکت‌ها و کشورهای مختلف شرکت کردند.

یکی از اقدامات مهم دیگر، مسأله راه‌آهن چابهار و اتصال آن به راه‌آهن سراسری کشور و ایجاد خط راه‌آهن 730 کیلومتری از چابهار تا زاهدان بود که در طول این چند سال بیش از 2 هزار میلیارد تومان تا حالا برای این خط راه‌آهن هزینه شده است و دیروز برای اولین بار ریل‌گذاری در این راه‌آهن از زاهدان شروع شد و در ماه‌های آینده از سمت چابهار هم شروع خواهد شد.

ان‌شاء الله امیدواریم تا پایان امسال طبق قولی که وزارت راه به ما داده، این راه‌آهن را از جنوب به ایرانشهر و از زاهدان هم به خاش برساند و مابقی هم ان‌شاء الله تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد.

این یکی از کارهای بسیار مهم در دولت یازدهم و دوازدهم است که بحث استانی نیست و بحث ملی است و بالاتر، بحث بین‌المللی است که این راه‌آهن از اقیانوس هند در چابهار شروع می‌شود و به همه راه‌آهن‌ هایی که در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز، چین و روسیه و حتی اروپا قرار دارد، متصل خواهد شد و من به مردم بسیار عزیز و خوب سیستان و بلوچستان تبریک عرض می‌کنم.

همانطور هم یک طرح مهم در سیستان و بلوچستان داشتیم و آن مجهز کردن و آبیاری مدرن 46 هزار هکتار زمین کشاورزی بود که بخشی از آن افتتاح شده و بخش دیگر هم تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.

از وحدت و هماهنگی و اتحاد بین اقوام، شیعه و سنی در استان سیستان و بلوچستان و ایجاد امنیت بسیار خوب در سال‌های اخیر که توسط مردم در قدم اول، همه اقوام و همه طوایف و نیروهای مسلح عزیز ما ایجاد شده، بسیار خوشحال هستم.

در هفته جاری تصمیمات خوبی را نسبت به مسکن، بورس و ارز اتخاذ کردیم که آنها را هم به عرض ملت ایران می‌رسانم. نسبت به مسکن به عنوان رئیس جمهور اعتراف می‌کنم که یک عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم به دلیل اینکه برخی از طرح‌های مسکن ما متأسفانه اجرایی و عملیاتی نشد البته طرح‌هایی که در زمینه هوایی، ریلی، جاده‌ای و بنادر داشتیم اجرا و عملیاتی شد و خوب هم اجرا شد اما در بحث مسکن چون گرفتار آن بودیم که مسکن‌های ناتمام و بدون خدمات را به جایی برسانیم، به طور طبیعی دچار یک عقب‌ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان باید این عقب‌ماندگی را جبران بکنیم.

اولین اقدام مهمی که در هفته‌های اخیر انجام گرفت اینکه 250 هزار هکتار زمین اطراف شهرها و روستاها به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شد و من در اینجا از وزارت کشاورزی و منابع طبیعی که همکاری بسیار خوبی کردند، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم البته این رقم 250 هزار هکتار، اولیه است و این به زودی به یک میلیون هکتار خواهد رسید.

پس اولین قدم این بود که برای آنچه مورد نیاز برای مسکن مردم است، زمین مورد نیاز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهیم تا این وزارتخانه بتواند شهرک‌ها را طراحی کند، بخش‌های مسکونی و بافت فرسوده را ترمیم کند، هم در روستاها فعال شود و هم به نیازمندانی که نیاز به مسکن دارند، یاری برساند.

اولویت اول ما که در این هفته مصوب شد، این است که مسکن آنهایی که پول را به عنوان مسکن یکم در بانک گذاشتند که بیش از حدود 300 هزار نفر هستند، به عنوان اولویت اول تامین شود و دوم مستأجرینی که در کشور هستند و شرایط اقتصادی‌ آن ها با سختی می‌گذرد و طالب مسکن هستند و اینها به عنوان اولویت ما هستند که مسکن آنها تأمین شود.

وزارت راه و شهرسازی سامانه را به روی مردم باز کرده و آنهایی که نیاز دارند ثبت نام شده اند، غربالگری اول در این ثبت‌نام انجام گرفته و آنهایی که دارای مسکن بودند و یا زمینی را برای مسکن قبلاً دریافت کردند آنها در این غربالگری حذف شده اند و الان معلوم است که چه کسانی داوطلب هستند، چه کسانی نیازمند هستند و چه کسانی اولویت دارند البته در زمینه مسکن نسبت به مستأجرین در هفته‌های اخیر فشار زیادی بود و تصمیمی که در ستاد ملی کرونا اتخاذ کردیم برای محدودیت افزایش مال الاجاره از سال گذشته به سال جاری که تصمیمات تأثیرگذاری بود و در تهران گفتیم حداکثر 25 درصد، در شهرهای بزرگ 20 درصد و در سایر مناطق 15 درصد اجرایی و عملیاتی می‌شود و بر بازار استیجاری مسکن تأثیرگذار بوده است البته اقدامات دیگری را باید انجام دهیم و ما در این هفته در روز دوشنبه جلسه مسکنی داشتیم که تصمیمات دیگری هم اتخاذ کردیم منتها برخی از تصمیمات ما چون به هماهنگی بین بانک‌ها و وزارت مسکن نیاز دارد، ان‌شاء الله یکی دو هفته دیگر دو مرتبه جلسه مسکن می‌گذاریم و آنجا این طرح را نهایی و اعلام می‌کنیم که این هم یک کمک بسیار خوبی برای مستأجرین خواهد بود.

ان‌شاء الله مردم در طول امسال و ماه‌های اولیه سال آینده تا پایان دولت شاهد یک تحول بسیار خوب و

مثبت در زمینه مسکن خواهند بود.

مسأله دوم که بسیار حائز اهمیت است مسأله بورس است. جلسه دیروز ستاد اقتصادی دولت به بررسی موضوع بورس گذشت.

بورس باید با استحکام راه خودش را ادامه دهد. مردمی که وارد بورس شدند، اعتمادشان به سازمان بورس و شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد و دولت است و همه مسئولیم که از اموال مردم به خوبی حراست کنیم. برای اینکه بورس بتواند در روند حرکتی که امروز دارد که روند افزایشی و رو به رشد است، راه خودش را مطمئن ادامه دهد، باید عرضه اولیه را زیاد کنیم.

دیروز در جلسه اقتصادی به سازمان بورس اعلام کردیم که خودشان طبق قانون سهم شناور را - اگر هماهنگ شدند با وزرای مربوطه چه بهتر و اگر هماهنگ نشدند- مستقیماً عرضه کنند و این دستوری است که خطاب به سازمان بورس صادر شده و باید به آن عمل کند. سهام شناور را عرضه می‌کنیم و همچنین وزارتخانه‌هایی که باید سهام لازم را بیاورند عرضه کنند، این کار را باید انجام دهند.

خوشبختانه امروز در دولت هم بحث سهام هلدینگ سیمان که انجام گرفته و باز هم باید انجام بگیرد، مطرح شد و هم شستا که بخشی انجام گرفته و باید ادامه پیدا کند.

از سوی وزارت نیرو شرکتی به زودی عرضه می‌شود که 6 هزار میلیارد ارزش آن است. اینها همه امیدوارکننده است. سازمان بورس را هم موظف کردیم زمان بررسی‌هایی که برای شرکت‌ها انجام می‌دهد که حدوداً هفته‌ای یکی دو شرکت نیست، این را هم تا 5 شرکت افزایش دهد. این هم جزو تصمیمات دیروز بوده که باید انجام شود.

با اقداماتی که وزرای محترم انجام خواهند داد ان‌شاء الله شاهد استحکام بورس خواهیم بود. سهام عدالت هم که در شرایط فعلی کمک خوبی بود برای مردم و نشاط خوبی برای مردم بود. 30 درصد این سهام قبلاً آزاد شده، 30 درصد آن ان‌شاءالله برای عید غدیر آزاد خواهد شد و 30 درصد هم برای 22 بهمن؛ بنابراین این سهام هم آزاد خواهد شد. البته به هر ترتیبی که مردم خواستند. اگر خواستند مدیریت مستقیم کنند یا در شرکت‌های استانی خواستند حضور پیدا کنند، مختارند.

نسبت به شرکت‌های استانی هم مقرراتی که لازم بوده، تهیه شده، بحث کردیم، کانونی که بنا بوده در تهران فعال شود، چارچوبش را مصوب کردیم و ان‌شاء الله کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد و شاهد مسیر مثبت در زمینه بورس خواهیم بود.

مسأله بعد، مسأله ارز است. همانطور که بارها گفتم کسی که صادر کننده کالا یا خدماتی به خارج است، نباید فکر کند که این مال او است و به هر شکل و هر زمان که خواست می‌تواند ارز آن را بیاورد. هر کس کالایی را به خارج صادر می‌کند، موظف است در مدت 3 ماه پولش را برگرداند. اگر در 3 ماه برگرداند، طبق معمول می‌رود در بازار نیما و در سامانه نیما عرضه می‌کند و ارز خود را طبق چارچوبی که در کشور است، می‌فروشد.

ولی اگر عرضه نکرد و به تأخیر افتاد، ارز او را بانک مرکزی به قیمت پایان مهلت‌اش خواهد خرید و او حق ندارد دیگر در بازار نیما و به روز عرضه کند به محض اینکه 3 ماه تمام شد همان روز، روز قیمتی است که بعداً بانک مرکزی از او خواهد خرید. اگر قیمت پایین بیاید به قیمت پایین‌تر خواهد خرید، ولی اگر هم بالا برود، به قیمت بالاتر از او خریداری نخواهد شد.

متأسفانه برخی از صادرکننده‌ها، این پا و آن پا می‌کنند و ارز خود را نمی‌آورند با این هدف که ارز بالاتر برود و خود اینها هم در فضای مجازی ترویج می‌کنند و در فضای روانی جامعه می‌دمند که ارز گران شود تا گران‌تر بفروشند. این کار خیانت به ملت ایران و اقتصاد کشور است.

همه آزادیم در صادرات فعال باشیم. باید کالایی که در این کشور یارانه‌ای در اختیار صادرکننده قرار می‌گیرد، او صادر کند سودش را هم ببرد، آزاد است تا 3 ماه هر زمانی خواست بیاورد و وارد کشور کند ، در سامانه نیما عرضه کند و با خریدار توافق کند و همه اینها آزاد است، اما اگر خواست تخلف کند و خواست از لحاظ اقتصادی به ملت ایران فشاور بیاورد برای ما قابل تحمل نیست و ان‌شاء الله از این به بعد این اقدام انجام خواهد گرفت.

از هر دو رئیس قوه - رئیس قوه مقننه و رئیس قوه قضائیه - تشکر می‌کنم که هر دوی آنها در سخنرانی‌هایشان و در مواضع‌شان رسماً حمایت کردند از این مسیر که کسی که ارز خود را برنگرداند با او برخورد قضایی خواهد شد و این یکی از نمودهای هماهنگی سه قوه بود که در همین روزهای اخیر شاهدش بودیم و این بسیار ارزشمند است.

همه بدانند نظر نسبت به این مسأله در کشور واحد است.کل دولت و کل قوای سه گانه یک نظر واحد دارند. هر که کالایی صادر می‌کند ارز آن را باید به ملت و کشورش برگرداند مخصوصاً در این شرایطی که آمریکایی‌ها می‌خواهند علیه ما توطئه کنند و ما همه موظفیم در برابر توطئه آمریکا ایستادگی و مقابله کنیم.

مسأله دیگری که می‌خواهم تأکید کنم به مناسبت 23 تیرماه است که روز تعامل سازنده ما با جهان بود و یکی از روزهای ماندنی و تاریخی ما بود. در اینجا می‌خواهم از ملت ایران بخاطر حمایت‌هایشان از سیاست خارجی دولت، از مقام معظم رهبری بخاطر هدایت‌هایشان و حمایت‌هایشان در سیاست خارجی، از شورای عالی امنیت ملی که همیشه در این زمینه کمک کرده و مخصوصاً از وزارت امور خارجه تشکر کنم.

هر کشوری که دارای قدرت‌های ملی است، (قدرت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی) یک سمبل دارد، سمبل قدرت سیاسی ما وزارت خارجه و سمبل وزارت خارجه شخص وزیر خارجه است.

امام(ره) در دوران رهبری‌شان همیشه به این مسأله اهمیت خاصی قایل بودند که وزیر خارجه مورد احترام باشد. مقام معظم رهبری هم همیشه هر کجا بودیم شاهد این بودیم که همیشه از دولت و وزیر خارجه حمایت کردند.

در مدت این 7 سال کارهای بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. این کار آنقدر با عظمت است که دشمنان هم ناچارند در برابر این عظمت کار پذیرا باشند، بپذیرند و قبول کنند. در این مدت قطعنامه‌های شورای امنیت کنار گذاشته شده است که قطعنامه‌های فصل هفتی یعنی یک کار بدون نظیر و شما در تاریخ نظیر این را پیدا نمی‌کنید که 6 قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شود و بدون اینکه یک روز و یک لحظه اجرا شود، همه اینها در یک روز لغو شود که در تیر سال 94 لغو این قطعنامه‌ها بود و این کار عظیم و بزرگ در تاریخ ایران بوده است که این کار هیچ‌وقت تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و این یک پیروزی سیاسی دائمی در تاریخ ایران است.

جمهوری اسلامی ایران پرونده PMD را بسته است؛ پرونده‌ای که آمریکا و اسراییل سال‌ها آرزو داشتند که این پرونده را سالیان دراز یا برای همیشه به عنوان یک معضل برای جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند و این کار عظیم وبزرگی است که انجام گرفته است.

اف ای تی اف هم بعد از اینکه سال‌ها در دولت دهم حاضر نشدند ایران را بپذیرند، دولت یازدهم کاری کرد که ما از تحریم اف ای تی اف و لیست سیاه اف ای تی اف خارج شدیم و این کار عظیم و بزرگی بود که وزارت خارجه و وزارت اقتصاد ما در دولت یازدهم انجام داد و الان با مشکلی مواجه‌ایم که امیدواریم باز هم همه تلاش کنیم از این مشکل در یک مقطعی خارج شویم ولی این کار در دولت یازدهم شد.

کنوانسیون دریای خزر انجام گرفت، توافق با عراق برای لایروبی اروند در بغداد انجام گرفت، توافق اوراسیا و حضور ما در این اتحادیه انجام گرفت و اینها اقدامات بسیار مهمی بود که انجام گرفته است.

اساساً برای روابط خارجی‌مان از روز اول یک نگاه استراتژیک داشتیم و داریم؛ نگاه ما، تعامل بسیار خوب، نزدیک و سازنده با کشورهای منطقه و همسایگان ما است که با بسیاری از کشورهای همسایه روابط بسیار خوب و نزدیک داریم به جز آن دو کشوری که خودشان نخواستند و الا آنها هم اگر می‌خواستند روابط خوب می‌خواستیم با آنها داشته باشیم.

روابط خوب با کشورهای مهم آسیایی و اروپایی که مد نظر ما بوده است و رابطه خوب با چین، هند، روسیه و حتی رابطه خوب با اروپا هم مد نظر ما بوده است که اروپایی‌ها یک مقطعی درست عمل کردند و یک مقطعی نتوانستند و تحت فشار آمریکا متأسفانه به تعهداتشان درست عمل نکردند و آن تقصیر خودشان است.

همیشه به دنبال روابط نزدیک و خوب با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا بودیم و این روابط هم به خوبی ادامه پیدا کرده است.

وزارت خارجه کاملا فعال است. همین امروز و در همین لحظه، وزیر خارجه در دولت بود و بخاطر کاری که توافق کردم سریع دنبالش برود و اینها به طور مداوم درحال فعالیت هستند.

اینجا می‌خواهم یک نکته اساسی‌تر بگویم. دشمنان کشور و در رأس آن آمریکا و صهیونیسم هدف‌ اصلی‌شان از فشارها و تفرقه‌افکنی‌ها، اول جدایی بین ملت و نظام است. می‌خواهند مردم را از نظام جدا و از نظام مأیوس کنند و هدف دوم‌شان ایجاد اختلاف بین قوای سه‌گانه و مسئولین کشور است. نباید به آمریکا و اسراییل اجازه دهیم به اهداف‌شان برسند. دولت به سهم خودش همیشه خواهان روابط صمیمی و برادرانه در چارچوب قانون اساسی با قوه مقننه و قوه قضائیه است. امروز هم تصمیم دولت همین است و این تصمیم را همیشه ادامه می‌دهیم.

ان‌شاء الله تصمیم دو قوه دیگر هم همین باشد. امروز خواست ملت این است که سه قوه در کنار هم و دست به دست هم دهیم و بتوانیم مشکلات کشور را حل و فصل کنیم. الان نه شرایط تنش است و نه شرایط بگو مگو؛ الان کشور در شرایط تحریم و فشار وکرونا است و این همه دشمن دارد.

باز هم تأکید می‌کنم، دست صمیمانه و برادرانه را به سمت مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و نیروهای مسلح دراز می‌کنیم و همه در کنار هم تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری، می‌خواهیم با هم کار کنیم. در فرصت باقیمانده دولت که حدود یکسال و یک ماه از کار دولت باقیمانده است، می‌خواهیم همه طرح‌ها و فعالیت‌هایمان را که نیمه کار است، تکمیل و تمام کنیم و همه وعده‌هایی را که به مردم دادیم، اجرا کنیم.

نگذاریم توطئه‌های دشمنان موفق شود و ان‌شاء الله نخواهیم گذاشت و این راه را ان‌شاء الله ادامه خواهیم داد. مردم هم شاهد خواهند بود که هر هفته طرح‌هایی افتتاح می‌شود. همین هفته در 19 تیرماه افتتاح‌های بسیار مهمی داریم که یکی از افتتاح‌ها، مربوط می‌شود به واحد 3.5 میلیون تنی آهن اسفنجی است.

یکی از افتتاح‌ها به همان سیستان و بلوچستان مربوط می‌شود. پروژه بافت بلوچ که از لحاظ سنتی اساساً در سال‌های گذشته برای مردم بلوچ بسیار مهم بوده که ان‌شاء الله فردا افتتاح خواهد شد و بسیاری از طرح‌هایی که داریم، در هفته‌های آینده افتتاح خواهیم کرد.

نکته آخر باز هم مسأله کروناست. چند تصمیم اتخاذ کردیم و اجرای این چند تصمیم مهم است.

ما در اسفند و فروردین در موج اول کرونا بودیم و توانستیم با هماهنگی و همکاری که همه دست به دست هم دادیم و مردم، نیروهای مسلح، وزارت بهداشت و همه به میدان آمدیم و از آن موج اول عبور کردیم یعنی وقتی به اردیبهشت رسیدیم یک آرامش و تنفس راحتی در کشور ما تا اوایل خرداد بود خصوصاً نیمه دوم خرداد با یک موج جدیدی در استان‌های دیگر و نه در استان‌هایی که موج اول را داشتیم و در استان‌هایی که در آن دور موجی نبود، آنها دچار موج شدند و ما در این موج هستیم و ان‌شاء الله از این موج عبور خواهیم کرد.

تصمیماتی که گرفتیم برای عبور از این موج که اولاً به تمام استان هایی که شرایط قرمز دارند، اختیار دادیم که ستاد استانی‌شان بتوانند تصمیمات لازم را برای محدودیت‌های موقت در آن استان اتخاذ کنند و آنها هر محدودیتی تصمیم بگیرند و به مرکز یعنی تهران و کمیته بهداشتی و کمیته اجتماعی ارایه کنند و ما تأیید کنیم تا اجرایی و عمل می‌شود بنابراین یکسری محدودیت‌ها را امروز در اختیار استان‌ها قرار دادیم.

مسأله دوم این اختیار را به وزارت بهداشت و درمان دادیم در جاهایی که پرجمعیت است و می‌تواند مشکل‌زا باشد مخصوصاً آنهایی که دقیق مراعات نمی‌کنند، تعطیل یا پلمپ شود و اجتماعات را به صورت اینکه مجلس شادمانی و عزا باشد تا اطلاع ثانوی تعطیل است برای اینکه بتوانیم مردم را حراست و حفاظت کنیم.

تصمیم بعدی، تصمیم ماسک بوده که تصمیم گرفتیم در جاهای شلوغ و محلی که محل اجتماع مردم است، زدن ماسک در مترو، اتوبوس، بعضی از بازارچه‌ها و در ادارات دولتی الزامی شود و اگر کسی آمد و دارای ماسک نبود در محل سرپوشیده شلوغ به او ارایه خدمت داده نشود بنابراین مسیرمان را با این مصوبات ادامه خواهیم داد.

همه توقع ما این است که با همکاری هم ان‌شاء الله بتوانیم تا پایان تیرماه با اجرای برنامه‌هایی که داریم وارد یک مرداد آرام‌تری شویم.

ماه مرداد و شهریور برای ما ماه آرام‌تری باشد که امیدواریم در فصل پاییز گرفتاری آنفلوآنزا به آن صورت نباشد و بتوانیم از کشور و سلامت، معیشت و امنیت مردم ان‌شاء الله حفاظت و حراست کنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها