دست آمریکا در ترور «هشام الهاشمی» با هدف ایجاد فتنه در عراق

دست آمریکا در ترور «هشام الهاشمی» با هدف ایجاد فتنه در عراق
چهارشنبه 18 تير 1399 - 18:39

بنا به گفته کارشناسان سیاسی، هدف از تهمت های بدون بررسی و تحقیق آمریکا در زمینه ترور هشام الهاشمی کارشناس مسائل امنیتی، برنامه‌ریزی برای ایجاد یک فتنه بزرگ در عراق است.

العالم_نظرکده

کارشناسان مسایل سیاسی می‌گویند که تهمت های کنونی آمریکا به حزب الله بدون داشتن هیچ دلیل ومدرکی شبیه به نقشه ی آمریکا در ترور رفیق الحریری است، در آن زمان آمریکا حزب الله را بدون هیچ بررسی قبلی و یا تحقیق متهم به این ترور کرد، این در حالی که حزب الله بیشترین ضربه ی را از قتل الحریری متحمل شد.

کارشناسان تاکید کردند که هیچ تهدیدی از جانب الهاشمی متوجه حزب الله و حشد الشعبی نبود و تنها جهتی سودمند است که از هرج ومرج در عراق برای توجیه بودنش در سرزمینه های عراقی استفاده تا قرارداد های نظامی طولانی مدت ببندد و داعش تروریستی را از نو فعال کند. این آمریکاست که به دنبال هرج و مرج و تشنج اوضاع در عراق از طریق راهپیمایی های هدفمند و به شهادت رساندن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس می گردد.

کارشناسان سیاسی معتقدند که این ترورها با همان روش هایی صورت می گیرد که در 2004 تا 2006 در عراق صورت می گرفت، آن مرحله ایی که جان نگروپونتی آمریکایی گروهک های مرگ را در عراق تشکیل داد و برای ایجاد فتنه دست به ترور تعدادی از سران سنی و شیعی مذهب در مکان های مختلف زد.

و به بهانه ی دوره های آموزش امنیت تعداد زیادی شرکت آمریکایی و اسرائیلی وعربستانی و اماراتی به عراق آمدند تا دوره های امنیتی و دفاعی برگزار کنند و بعضی از کارشناسان این شرکت ها را به ترور الهاشمی متهم می کنند.

مفسران سیاسی می گویند حتی اگر داعش تروریستی مساله ی ترور الهاشمی را گردن بگیرد این گروهک درواقع یک ابزار آمریکایی با پشتوانه ی عربستان است که هزاران تروریست داعشی را به عراق فرستاد و نباید زندان بوکا در جنوب عراق که آمریکا آن را به آکادمی آموزشی برای داعشی ها تبدیل کرده واشخاصی همچون ابوبکر بغدادی از آن فارغ التحصیل شدند، فراموش کنیم.

از سوی دیگر، کارشناسان مسائل قانونی عراقی از وجود پیغام های داخلی و خارجی برای ترور الهاشمی خبر دادند و معتقدند طرفی که ترور الهاشمی به نفعش است، خواهان ایجاد هرج و مرج و شورش داخلی در عراق و رساندن پیغام اینکه عراق قادر به اداره امور داخلی و خارجیش نمی باشد به کل دنیاست.

کارشناسان حقوقی عراقی می گویند جانبی که از ترور الهاشمی سودمند می شود به دنبال محدود کردن نقشه عراق در منطقه و کشاندنش به کشمکش های سیاسی و منطقه ای است. هنگامی که الکاظمی ریاست را به عهده گرفت برنامه وزارت خود را براساس چهار اصل طراحی و اعلام کرد که این چهار اصل شامل بحران اقتصادی و وبای کرونا و انتخابات زودهنگام و حفظ امنیت عمومی بود بعضی از این مسائل به اعتراف خود الکاظمی کنار گذاشته شد زیرا که بحران ها و مشاکل زیادی پیش آمد و حکومت فعلی را از چهار اصل اعلام شده دورکرد.

کارشناسان مسائل قانونی معتقدند که بحران های جدیدی نیز در راه است که ترور یکی از این بحران هاست. آیا این ترورها نوع جدیدی از این بحران هاست که عراق با آن مواجه شده و ادامه دار خواهد بود؟ داده های موجود خبر از نبودن ادامه برای این اتفاقات می دهد و این که ترور الهاشمی یک حالت استثنایی و خاص است که دلیلش کارشناس بودن الهاشمی در زمینه شناسایی گروهک های تروریستی و نقش وی در نابودی داعشی ها که بسیار برجسته شده بود است و همانطور که در عراق ضرب المثل مشهوری وجود دارد که می گوید اگر می هراسی صحبت نکن و اگر صحبت کردی نترس، او بدون هیچ ترس و هراسی حتی در کانال های تابع کشورهای مشخص سخن می گفت .

کارشناسان مسائل قانونی تاکید می کنند که آمریکا با این ترورها و پرتاب موشک از مبدا نامشخص به سفارتش در بغداد و متهم کردن الحشد الشعبی به این اقدامات تلاش می کند توجیه هایی خیالی برای ماندن نیروهایش در عراق بیابد.

کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که کسی که بیشترین بهره را از ترور الهاشمی می‌برد خود آمریکاست زیرا که در مرحله توافق پنهانی است و می خواهند این توافق به هر قیمتی صورت بگیرد. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که چرا آمریکایی ها الحشد الشعبی را مثل همیشه متهم می کنند اما کوچکترین شکی به داعش در زمینه ترور و بمباران پایگاه های آمریکایی نمی‌کنند؟

پربیننده ترین خبرها