مکنزی در شمال شرق سوریه چه می کند؟!

مکنزی در شمال شرق سوریه چه می کند؟!
شنبه 21 تير 1399 - 11:04

کنت مکنزی، فرمانده ستاد نیرو‌های تروریست آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام) در سفری اعلام نشده پس از لبنان، وارد شمال سوریه شد.

العالم - کشکول

"مظلوم عبدی"، فرمانده کل نیروهای سوریه دموکرات در یادداشت توییتری نوشت که با ژنرال مکنزی دیدار و با او درباره بسیاری از مسائل مشترک گفتگو کرده است. همچنین برخی از مقامات قسد، مراتب قدردانی خود را از حمایت مداوم آمریکا اعلام کردند. راز سفر مکنزی در این مقطع زمانی مشخص چیست. این سفر چه ارتباطی به سفر وی به لبنان دارد؟

تردیدی نیست که سفر مکنزی به سوریه (و به طور مشخص مناطق تحت تصرف قسد)، در راستای اهداف سفر او به لبنان صورت گرفته است؛ وی به دنبال محاصره کامل لبنان و مسدود کردن گزینه های جایگزین به خصوص گزینه های چینی و ایرانی و توجیه تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به خاک لبنان است، او همچنین تلاش می کند در راستای مهار حزب الله و ایجاد "توازن"، ارتش لبنان را به طور کامل در مشت خود بگیرد. همچنین اطلاعات، حکایت از آن دارد که آمریکایی ها قصد دارند با دور زدن دولت لبنان، به طور مستقیم ارتش این کشور را تقویت کنند. آنها اعلام کرده اند که حاضرند کسری گوشت در غذای ارتش لبنان را که ناشی از کسری بودجه و کاهش ارزش پول لبنان است، جبران کنند.

بر این اساس هدف مکنزی از سفر به سوریه تأکید بر حمایت آمریکا از قسد، دست اندازی بر ذخایر نفت و گندم این کشور، محروم کردن دولت بشار اسد از این دو منبع و کمک به تحقق هر چه سریع تر نتایج قانون سزار و در نهایت گرسنه کردن ملت های سوریه و لبنان است؛ حدود 70 درصد از گندم سوریه در شرق فرات کشت می شود و این منطقه در اشغال نیروهای قسد است. قسد، گندم این منطقه را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب دولت می خرد و به این ترتیب مانع دسترسی دولت سوریه به گندم این منطقه می شود؛ آمریکا هم زمین هر شهروندی را که بخواهد گندمش را به دولت بفروشد، آتش می زند.

از این ها گذشته اروپا و آمریکا با تحریم سوریه، اجازه نمی دهند این کشور حتی از روسیه گندم وارد کند. محاصره لبنان هم امکان دسترسی به گندم این کشور از طریق واسطه های لبنانی و ورود آن به سوریه را از بین برده است. به این ترتیب سوریه نهایتا تا زمستان 2020 با کمبود شدید گندم رو به رو خواهد شد. برخی استفاده از اصطلاح "گرسنه کردن سوریه و لبنان" را اغراق آمیز می دانند در حالی این موضوع نه شوخی است و نه اغراق آمیز. بلکه یک حقیقت است؛ چرا که دیپلمات های آمریکایی، چه "دوروتی شیا"، سفیر این کشور در لبنان و چه "جیمز جفری"، نماینده ویژه آمریکا در سوریه و چه مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور به طور علنی پرده از سیاست کشورشان در این موضوع برداشته اند. لذا مکنزی در حال اجرای یک نقشه اعلام شده است.

آمریکایی ها با استفاده از بحران کرونا به سرعت سرگرم خفه کردن صدای محور مقاومت هستند؛ آنها با سرعت سرسام آوری در رقابت با زمان، برای نجات رژیم صهیونیستی تلاش می کنند. رژیمی که به دلیل بحران های سیاسی و اجتماعی پی در پی هر روز بیشتر به فروپاشی نزدیک می شود. برخی منتظر راه حل از خارج هستند در حالی که کشورهای عربی یا سرگرم سازش هستند یا توطئه و یا درگیر مشکلات و مصائب خود بنابراین راهی نیست جز همانطور که سید حسن نصرالله گفته اند، تکیه بر خود. باید دست به دست هم بدهیم چون این توطئه، همه را درگیر خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها