همکاری اقتصادی جدید کویت و لبنان

 همکاری اقتصادی جدید کویت و لبنان
سه شنبه 24 تير 1399 - 22:38

دولت های لبنان و کویت به منظور خارج کردن بیروت از بحران اقتصادی اش، به یک همکاری اقتصادی جدید روی آوردند.

العالم ـ کشکول

سرخط اخبار مطبوعات عربی درباره طرح همکاری اقتصادی کویت با لبنان است. در این خبرها آمده است که لبنان نیز تمایل دارد تا در مورد واردات سوخت با کویت مذاکره کند تا کمکی به بیروت در تعامل با بحران اقتصادی و مالی اش باشد.

"عباس ابراهیم "مدیر امنیت داخلی لبنان در گفتگو با روزنامه الرای کویت تاکید کرد که مسئولان لبنانی در سفر خود به کویت طی دو روز گذشته با مسئولان کویتی این مساله را مورد بحث و بررسی قرار دادند، و این علاوه بر بررسی افکار و ایده های مشترک است که می تواند در تخفیف بحران لبنان سهیم باشد. وی افزود که کشورش می خواهد هر آنچه را که در این زمینه نیاز دارد، به دور از میانجی گران و شرکت ها، از کویت خریداری کند.

ابراهیم خاطرنشان کرد که هیات لبنانی وعده هایی مبنی بر انتقال این درخواست ها به شیخ صباح الاحمد امیر کویت دریافت کردند؛ زیرا تصمیم نهایی در این خصوص از آن امیر کویت است.

لبنان از یک بحران شدید مالی رنج می کشد با توجه به آنکه لیر لبنان از ماه اکتبر تاکنون حدود 80 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. این امر سبب شد تا بانکهای لبنان محدودیت های زیادی برای برداشت وجوه بویژه به دلار وضع کرد که این مساله خشم سپرده گذاران را برانگیخت.

فساد مالی و بی ثباتی، لبنان را درگیر بحران های فعلی کرد؛ و اینک به دنبال دریافت کمک از کشورهای منطقه و جهان عرب و دیگر کشورهای جهان است.

کویت اخبار حاکی از سپرده گذاری اش در بانک لبنان به مبلغ دو میلیارد دلار را تکذیب کرد و توضیح داد که اکنون اولویتش تأمین نقدینگی لازم فقط برای صرف حقوق و هزینه های لازم است. و اخیراً یک برنامه محرک اقتصادی برای حمایت از بخش های اقتصادی تصویب کرده است، از جمله اقدام بانک مرکزی کویت در اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای پروژه های کوچک که فعالیتشان به سبب شیوع ویروس کرونا مختل شده است.

ویروس کرونا و تدابیر پیشگیرانه سبب شد تا زندگی در بسیاری از کشورهای جهان مختل شود و خسارت های اقتصادی گسترده ای به بخش های اقتصادی خصوصی و دولتی وارد گردد.

پربیننده ترین خبرها