فائوچی خواستار احیای روابط آمریکا و سازمان جهانی بهداشت شد

فائوچی خواستار احیای روابط آمریکا و سازمان جهانی بهداشت شد
چهارشنبه 25 تير 1399 - 11:57

مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا خواستار احیای روابط میان ایالات متحده آمریکا و سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه تسریع شیوع کرونا در این کشور شد.

العالم _ آمریکا

دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا طی یک سخنرانی برای دانشجویان دانشگاه «جورج‌تاون» که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، از دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرد که تا روابط با سازمان جهانی بهداشت (WHO) را مجدداً از سربگیرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، فائوچی احیای روابط آمریکا و سازمان جهانی بهداشت را امری ضروری در مقابله با بیماری‌های همه‌گیری چون کروناویروس دانست.

فائوچی روز گذشته (سه‌شنبه) در این سخنرانی با اشاره به خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت گفت: «آنها (سازمان جهانی بهداشت) یک سازمان کامل نیستند. آنها اشتباهاتی دارند اما من تمایل دارم شاهد اصلاح این اشتباهات باشم و اینکه آنها بیشتر در راستای نیازهای ما باشند بنابراین امیدوارم که این نوع تنش‌ میان ایالات متحده و سازمان جهانی بهداشت به نحوی رفع گردد یا اینکه در نهایت به شیوه‌ای مطلوب حل شود زیرا جهان برای شیوع بیماری‌های اینچنینی (کروناویروس) به سازمان جهانی بهداشت نیاز دارد».

اظهارات فائوچی در شرایطی مطرح شده است که ترامپ در تاریخ هفتم ژوئیه (۱۷ تیرماه) با ارائه یک درخواست رسمی به ریاست سازمان ملل متحد به طور رسمی خروج ایالات متحده آمریکا را از سازمان جهانی بهداشت اطلاع داد.

ترامپ در ماه می (خردادماه) سازمان جهانی بهداشت را متهم کرده بود که تحت کنترل چین فعالیت می‌کند و در جریان شیوع کروناویروس با حمایت از پکن موجب گمراهی آمریکا شده است؛ ادعایی که چین و سازمان بهداشت جهانی آن را رد کرده‌اند.

طبق گزارش اسپوتنیک، ترامپ، سازمان جهانی بهداشت را در جریان برنامه خود برای خروج از این سازمان قرار داده بود و مدعی شده بود که سازمان جهانی بهداشت تحت سلطه چین در همان روزهای اولیه شیوع کرونا مدعی شده بود از آنجایی که این ویروس به سادگی از انسانی به انسان دیگر منتقل نمی‌شود، بنابراین به سادگی قابل مهار است.

طبق این گزارش، تعداد اندک نشست‌های خبری کارگروه مقابله با ویروس کرونا در کاخ سفید که فائوچی نیز یکی از آنها است و همچنین اقدامات مکرر ترامپ در جلوگیری از حضور فائوچی در جلسه کنگره برای ارائه گزارش درباره کووید-19، بر برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر قصد ترامپ برا اخراج فائوچی دامن می‌زند.

فائوچی همچنین تصریح کرد که پیشرفت‌هایی در زمینه ساخت واکسن کرونا به وجود آمده است که نشان می‌دهد که احتمال می‌رود در سال جاری میلادی، یک واکسن تولید شود که البته تأکید کرد که تولید و توزیع گسترده این واکسن به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی توضیح داد: «ما در خصوص واکسن در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته‌ایم. اگر کارها آنطور که امید داریم پیش برود، فکر می‌کنم که تا پایان امسال و اوایل سال ۲۰۲۱، در زمینه نمونه‌هایی از واکسن‌هایی که ایمن و مؤثر هستند، اطلاعات کافی خواهیم داشت».

فائوچی بدون آنکه توضیحی ارائه دهد، گفت که یکی از نمونه‌های واکسن‌هایی که تابحال امیدوارکننده بوده است و اثبات شده که در تقویت ایمنی مؤثر و ایمن بوده، اواخر هفته معرفی خواهد شد.

با اینحال این پزشک آمریکایی ادامه داد، با اینحال، این سؤال هنوز باقی است که چه مدت طول می‌کشد که شخص بتواند در مقابل ویروس کرونا مصونیت ایجاد کند و ممکن است رسیدن به پاسخ این سؤال یکسال یا بیشتر به طول انجامد.

طبق گزارش‌ رسانه‌ها صدها واکسن کرونا در دست ساخت است و بیش از ۱۰ مورد از آن در مرحله سه آزمایشات قرار دارد.

آمریکا در حالی از سازمان جهانی بهداشت خارج شده است که بیشترین آمار و ارقام مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در جهان را دارد و طبق جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکنیز»، در ۲۴ ساعت گذشته، آمار روزانه مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا با رکورد تازه ۶۶ هزار و ۱۶ مورد، به سه میلیون و ۴۲۹ هزار و ۷۲ نفر رسید و در این بازه زمانی با مرگ دستکم ۸۴۸ نفر دیگر، مجموع قربانیان این ویروس در این کشور به ۱۳۶ هزار و ۴۳۰ نفر رسید.

فارس

پربیننده ترین خبرها