وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن خواستار پیوستن ایران و روسیه به کمیته چهار جانبه حل بحران یمن شد

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن خواستار پیوستن ایران و روسیه به کمیته چهار جانبه حل بحران یمن شد
جمعه 27 تير 1399 - 22:07

هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در گفت وگو با شبکه خبری العالم دیدگاه خود درباره آینده صلح در این کشور را بیان کرد.

العالم یمن

وی درباره پرونده صلح و تلاشهای فرستاده سازمان ملل متحد برای حل بحران یمن گفت: به رغم تلاشهای انجام شده، هنوز سرنوشت این پرونده مشخص نشده است، چرا که باید روسیه و ایران نیز به کمیته چهارجانبه برای حل بحران یمن که شامل عربستان سعودی، امارات، آمریکا و انگلستان است، بپیوندند و دولت نجات ملی نیز باید در این پرونده نقش آفرینی کند که این موضوع نیازمند زمان بیشتری است.

شرف خاطر نشان کرد که برای تحقق راه حل سیاسی بحران یمن باید زمینه را برای زندگی امن و سرمایه گذاری ایمن در این کشور فراهم کرد.

وی در ادامه از تلاش گریفیتس و گفت و گو هایش با حکومتهای عربی برای حل بحران یمن تقدیر کرد و از ائتلاف متجاوز به یمن خواست به خاطر کوتاهی اش در زمینه تحقق صلح یمن عذرخواهی کند.

شرف تصریح کرد صلح فقط در صورت حاکمیت مردم یمن بر سرزمین خود و بیرون راندن متجاوزین تحقق خواهد یافت.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن از هر نوع تلاش گریفیتس و شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت تحقق صلح در یمن حمایت کرد و خواستار تصمیم گیری قاطع جهت تحقق صلح عادلانه در یمن و بیرون راندن امارات و عربستان سعودی از این سرزمین شد.

وی درباره استمرار فروش سلاح های انگلیسی به عربستان سعودی و امارات گفت فلسفه غرب مبتنی بر منافع و تولید سلاح است و هرگز به حقوق بشر یا پیامدهای استمرار جنگ در یمن اهمیت نمی دهد.

شرف خاطر نشان کرد دولت ترامپ نیز از این قاعده مستثنی نیست و هیچ اهمیتی برای مردم یمن و سرنوشتشان قائل نبوده و فقط به قراردادهای تسلیحاتی اش اهمیت می دهد.

وی با اشاره به اینکه هدف ائتلاف متجاوز به یمن تحقق صلحی مطابق با منافعش و سیطره بر دریای سرخ است، از بی توجهی جامعه جهانی به مشکلات اقتصادی مردم یمن، باز نشدن بنادر و استمرار جنگ فرسایشی که باعث نابودی منابع یمن شده است، انتقاد کرد.

هشام شرف با محکوم کردن جنگ اقتصادی کشورهای متجاوز علیه یمن، نقش سازمانهای بین المللی برای کمک به مردم یمن را ستود اما آن را ناکافی دانست.

وی خاطر نشان کرد ابوظبی و ریاض خواستار حل بحران یمن نیستند بلکه می خواهند آنقدر مانع تحقق صلح شوند تا بتوانند بر یمن سیطره یابند، اما هر قدر قوی باشند نمی توانند بر این سرزمین مسلط شوند و در نهایت با شکست مواجه خواهند شد و کارشان در یمن تمام خواهد شد.

شرف با ابراز خوش بینی نسبت به تحقق صلح در یمن هشدار داد که مشکل در این زمینه آن است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی که مزدوران آمریکا و انگلستان هستند، می کوشند جنگ در یمن ادامه یابد به این دلیل که خود آتش این جنگ را برافروختند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها