الکاظمی در برابر امتحان دشوار گذرگاه های مرزی

الکاظمی در برابر امتحان دشوار گذرگاه های مرزی
جمعه 27 تير 1399 - 22:51

کاربران و فعالان رسانه ای عراق، برای تشویق و تحریک نخست وزیر عراق برای اعمال سیطره دولت مرکزی بر گذرگاه های مرزی در اقلیم کردستان عراق، هشتگ "گذرگاه های مسعود، الکاظمی را صدا می کنند" راه اندازی کردند.

العالم ـ عراق

هشتگ مزبور با بیش از 10 هزار توییت در عراق ترند شد. کاربران با توییت های خود از دولت عراق و نخست وزیر این کشور خواستند تا گذرگاه ها در منطقه کردستان عراق را تحت کنترل دولت مرکزی درآورد. این گذرگاه ها به گفته فعالان، به محلی برای قاچاق و سرقت و فساد اقتصادی تبدیل شده است.

پیش از این، شیخ قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق در توییتی خواستار گسترش سیطره دولت بر گذرگاه های کردستان عراق و عدم اکتفا به گذرگاه های مرکز و جنوب کشور شده بود.

یک حساب در تویتر به نام Hadoosh نوشت: چرا الکاظمی بر گذرگاه های اقلیم کردستان اعمال تسلط نمی کند؛ واردات آن به دولت کردستان می رود و دولت مرکزی حتی یک دینار هم دریافت نمی کند...

برخی دیگر از کاربران از نخست وزیر خواستند تا اهل عمل باشد. "مصطفی" توییت کرد: اگر الکاظمی می خواهد به دنبال حفظ آبروی خود باشد می بایست به گذرگاه های اربیل، دهوک، سلیمانیه برود.. الکاظمی باید صحبتهای خود را عملی کند.

کاربر دیگری به نام "علی المهندس" نیز الکاظمی را به چالش کشید و نوشت: اگر الکاظمی واقعا گذرگاه های اقلیم کردستان را تحت کنترل دولت مرکزی درآورد و سرقت ها و فساد مسعود بارزانی را متوقف کند، عکس او را در حساب رسمی خود قرار می دهم و هر روز الکاظمی را با توییتی مدح خواهم کرد.

"نورا" خاطرنشان کرد که پایان دادن به فساد گذرگاه های مرزی مساله ای مثبت است؛ اما میزان جدیت و قاطعیت الکاظمی در تسلط بر گذرگاه های مرزی منطقه مشخص می شود؛ منطقه ای که توسط بارزانی به سرقت رفته است. اگر گذرگاه های جنوبی و شرقی و غربی درگیر فساد هستند؛ گذرگاه های شمالی به همراه وارداتشان به سرقت رفته اند.

”زینه محمد" از برهم صالح رییس جمهور عراق خواست تا به این مساله بپردازد؛ رییس جمهور می بایست برای پیگیری مساله گذرگاههای مرزی در کردستان وارد عمل شود.

این در حالی است که برخی خبرها حاکی از مخالفت دولت کردستان با ارسال نیروهایی از دولت بغداد برای اعمال سیطره بر گذرگاه های مرزی در کردستان است. "علی علی" به نقل از حزب دموکرات کردستان توییت کرد: حزب دموکرات کردستان با ارسال نیروهای نظامی برای کنترل گذرگاههای مرزی در منطقه مخالفت کرد.

"ابوعمار الحشدی" به نقل از رییس کمیته گذرگاه های عراق نوشت: رییس هیات گذرگاه های عراقی: دولت کردستان به ما اجازه نمی دهد که از گذرگاه های منطقه بازدید کنیم.

فرماندهی عملیات مشترک عراق روز چهارشنبه از طرحی برای کنترل کامل گذرگاه های مرزی خبر داد.

در بیانیه‌ای که از سوی فرماندهی عملیات مشترک عراق صادر شده، آمده است: بنا به دستورات رئیس هیئت وزیران و فرماندهی کل نیرو‌های مسلح در خصوص تسلط کامل بر گذرگاه‌های مرزی و تأمین امنیت گمرکی و اعمال امنیت و قانون در آنجا، فرماندهی عملیات مشترک طرحی کامل را با هماهنگی هیئت گذرگاه‌های مرزی آماده کرده است.

در این بیانیه در ادامه آمده است: به فرماندهی عملیات بصره دستور داده شده تا بر گذرگاه شلمچه با جمهوری اسلامی ایران و نیز گذرگاه صفوان با دولت کویت مسلط شود؛ همچنانکه به فرماندهی نیروی دریایی دستور داده شده تا بر گذرگاه‌های دریایی در بندر ام قصر شمالی، مرکزی و جنوبی مسلط شوند.

پربیننده ترین خبرها