بحران در تونس؛ درخواست سلب اعتماد از رئیس پارلمان پس از استعفای نخست‌وزیر

بحران در تونس؛ درخواست سلب اعتماد از رئیس پارلمان پس از استعفای نخست‌وزیر
شنبه 28 تير 1399 - 14:27

رئیس‌جمهور تونس با پذیرش استعفای نخست‌وزیر این کشور از فراکسیون‌های پارلمانی خواست تا نامزدهای پیشنهادی خود برای تصدی منصب نخست‌وزیری را ارائه کنند.

العالم _ تونس

«قیس سعّید» رئیس‌جمهور تونس به فراکسیون‌های پارلمانی تا چهارشنبه آینده مهلت داد تا نامزدهای پیشنهادی خود برای تصدی منصب نخست‌وزیری را معرفی کنند.

به موجب قانون اساسی تونس، رئیس‌جمهور این کشور از زمان استعفای نخست‌وزیر به مدت حداکثر ۱۰ روز فرصت دارد تا فرد شایسته برای تصدی منصب نخست‌وزیری را تعیین کند.

ریاست‌جمهوری تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد که سعّید در نامه‌ای به «راشد الغنوشی» رئیس‌ پارلمان این کشور با اعلام موافقت خود با استعفای الفخفاح از الغنوشی خواست تا فهرست احزاب و فراکسیون‌های پارلمانی را با هدف انجام مشورت با آن‌ها درباره تعیین فردی برای تشکیل کابینه جدید، در اختیار او قرار دهد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، حزب النهضه که صاحب بیشترین کرسی پارلمان تونس است، دو روز پیش به همراه دیگر احزاب این کشور درخواست سلب اعتماد از الفخفاخ را کرد و به دنبال الفخفاخ نیز استعفای خود را اعلام کرد.

این تصمیم احزاب تونسی به دلیل وجود شبهاتی درباره فساد الفخفاخ و اتهاماتی علیه او اتخاذ شد.

از سوی دیگر چهار فراکسیون پارلمانی تونس در لایحه‌ای که به امضای ۷۳ نماینده رسیده است، خواستار سلب اعتماد از الغنوشی به عنوان رئیس پارلمان این کشور شدند.

این نمایندگان که بیشتر از سه حزب شریک دولت الفخفاخ هستند، الغنوشی را به نقض برخی قوانین و شکست در مدیریت جلسات پارلمان متهم کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، با امضای ۷۳ نماینده پارلمان حدنصاب برای پذیرش درخواست سلب اعتماد از ریاست پارلمان فراهم شده است و دفتر ریاست پارلمان جلسه عمومی برای رأی‌گیری در این باره را تعیین خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها