هشدار سفیر چین در انگلیس درخصوص عواقب لغو قرارداد هوآوی

هشدار سفیر چین در انگلیس درخصوص عواقب لغو قرارداد هوآوی
يکشنبه 29 تير 1399 - 20:25

سفیر چین در انگلیس در مصاحبه‌ای درخصوص عواقب لغو قرارداد دولت انگلیس با یک شرکت تکنولوژی چینی و اعمال تحریم علیه مقامات پکن هشدار داد.

العالم - اروپا

«لیو شیائومینگ» سفیر چین در انگلیس روز یکشنبه در خصوص عواقب لغو قرارداد شرکت تکنولوژی «هوآوی» از سوی لندن هشدار داد.

شیائومینگ در مصاحبه با «اندرو مار» مجری شبکه «بی‌بی‌سی» گفت: «روز تیره‌تری برای بریتانیا رقم زده شد زیرا شما فرصت را برای پیشرو بودن از دست دادید».

هنگامی که مجری بی‌بی‌سی از شیائومینگ درباره خشم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از عقد قرارداد میان دولت انگلیس و شرکت هوآوی پرسید، او پاسخ داد: «این‌که نخست‌وزیر [انگلیس] چگونه با ترامپ تعامل کند به خود او مربوط است».

سفیر چین در لندن افزود: «همواره می‌گویم بریتانیای کبیر تنها زمانی می‌تواند کبیر باشد که در زمینه سیاست خارجی مستقل باشد. بنابراین امیدوارم نخست‌وزیر به تصمیم خود پایبند بماند زیرا فکر می‌کنم به سود منافع بریتانیا و به سود همکاری‌های چین و بریتانیا باشد.»

شیائومینگ در ارتباط با تحریم مقامات چینی توسط دولت انگلیس هشدار داد: «اگر دولت بریتانیا کار را تا جایی پیش ببرد که هر فردی در چین را مورد تحریم قرار دهد، قطعاً چین پاسخ قاطعی به آن خواهد داد».

وی در ادامه گفت: «دیدید در مورد آمریکا چه اتفاقی افتاد. آن‌ها مقامات چینی را مورد تحریم قرار دادند و ما نیز سناتورها و مقامات آن‌ها را تحریم کردیم. نمی‌خواهم ببینم این نوع از مقابله به مثل در روابط چین و بریتانیا رخ دهد».

«اولیویر داودن» معاون وزیر کشور در امور دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش، روز سه‌شنبه با اعلام تصمیم دولت درخصوص لغو قرارداد با هوآوی در جلسه مجلس عوام انگلیس گفت، تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین موجب کاهش دسترسی هوآوی به قطعات خواهد شد و چنین چیزی توازن ریسک‌های امنیتی را تغییر می‌دهد.

سخنگوی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز روز چهارشنبه گفت: «دلیل این‌که انگلیس موضع خود را تغییر داد، [نگرانی از] تأثیر تحریم‌هایی است که آمریکا در ماه می اعلام کرد».

طبق اعلام داودن، قرار شده تمام تجهیزات اینترنت نسل پنجم این شرکت چینی تا هفت سال دیگر (۲۰۲۷) از تمامی شبکه‌های تلفن همراه بریتانیا کنار گذاشته شود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها