انگلیس توافق استرداد مجرمین با هنگ‌کنگ را امروز تعلیق می‌کند

انگلیس توافق استرداد مجرمین با هنگ‌کنگ را امروز تعلیق می‌کند
دوشنبه 30 تير 1399 - 08:54

روزنامه های انگلیسی گزارش دادند، لندن امروز (دوشنبه) پیمان استرداد مجرمین با هنگ‌کنگ را به حالت تعلیق درمی آورد که این امر به معنای تنش بیشتر با چین بر سر تدوین قانون امنیت جدید در این دولت شهر است.

العالم - اروپا

روزنامه های تایمز و دیلی تلگراف به نقل از منابع مطلع گزارش دادند، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس که یکشنبه چین را به نقض های حقوق بشری "فاحش" متهم کرد، تعلیق این پیمان را در پارلمان اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه انگلیس هنوز در این رابطه اظهارنظر نکرده است.

چنین اقدامی به معنای میخ دیگری در تابوت آنچه دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس از آن به عنوان "دوران طلایی" روابط با دومین اقتصاد بزرگ جهان یاد می کرد، خواهد بود.

لندن از سرکوب در هنگ‌کنگ و این فرض که چین تمام حقایق را درباره شیوع ویروس کرونا بیان نکرده است، خشمگین است. هفته گذشته هم بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس دستور خروج تجهیزات هوآوی و گرفتن امتیاز شبکه ۵جی را صادر کرد. چین، انگلیس را به پیروی از ایالات متحده متهم می کند.

روز یکشنبه، سفیر چین در انگلیس هشدار داد، چنانچه لندن برای تحریم هر کدام از مقام های این کشور تلاش کند، آن طور که برخی از قانونگذاران حزب محافظه کار جانسون درخواست دارند، با پاسخ جدی مواجه خواهد شد.

لیو شیائومینگ، سفیر چین در مصاحبه با شبکه خبری بی بی سی گفت: اگر دولت انگلیس تا جایی پیش برود که تحریم هایی علیه هر کدام از اشخاص در چین انجام دهد، چین قطعا پاسخ قاطعی به آن خواهد داد. دیدیم که چه اتفاقی در ایالات متحده افتاد، آن ها مقام های چینی را تحریم کردند، ما سناتورها و مقام های آن ها را تحریم کردیم. نمی خواهم این اقدامات تلافی جویانه در روابط چین – انگلیس رخ دهد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها