با هدف مقابله با معامله قرن و الحاق کرانه باختری؛

توافق فتح و حماس بر سر تشکیل کنگره ملی فلسطینیان در غزه

توافق فتح و حماس بر سر تشکیل کنگره ملی فلسطینیان در غزه
دوشنبه 30 تير 1399 - 19:16

جنبش‌های فتح و حماس از توافق خود برای برگزاری کنگره ملی فلسطینی در غزه با هدف مقابله با معامله قرن و طرح الحاق کرانه باختری با سخنرانی «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش حماس خبر دادند.

العالم - فلسطین اشغالی

«جبریل الرجوب» دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری فلسطینی «وفا» اعلام کرد که این جنبش بر سر برگزاری کنگره‌ای مشترک در نوار غزه در روزهای آینده با حماس به توافق رسیده‌است.

وی زمان دقیق برگزاری این کنگره را اعلام نکرد ولی تاکید کرد که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

از سوی دیگر «خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی حماس هم خبر توافق با فتح برای برگزاری کنگره ملی فلسطینی را تایید کرد.

وی افزود، در مسیر یکپارچه کردن تلاش‌ها برای مقابله با طرح الحاق کرانه باختری و معامله قرن توافق شد تا نشستی در غزه در روزهای آینده برگزار شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز روز گذشته (یکشنبه) از ارائه پیشنهاداتی برای برگزاری یک کنگره ملی مشترک با حضور او و محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داده بود.

اسماعیل هنیه در گفت‌وگو با رسانه‌های قطری تاکید کرده بود که تماس‌هایی مستقیم بین حماس و فتح بدون هرگونه واسطه‌ای برقرار شده است.

هنیه با اشاره به برگزار نشدن دیدار بین رهبران حماس و فتح به مدت ۱۰ سال، تاکید کرد که جنبش متبوعش از هر طرح و راهکاری برای نزدیک کردن مواضع و نقطه نظرات گروه‌های فلسطینی به یکدیگر استقبال می‌کند.

وی دیدار رهبران گروه‌های فلسطینی و تمرکز بر وجوه مشترک بین تمامی جریان‌های فلسطینی در وضعیت کنونی را امری بسیار ضروری خواند.

هنیه با تاکید بر ضرورت توقف هرگونه همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که گزینه مقاومت و مبارزه مسلحانه همچنان جزو اولویت‌ها و گزینه‌های راهبردی حماس است.

رهبر حماس خاطر نشان کرد که اعتباربخشی مجدد به پروژه ملی فلسطین دارای ۳ پایه و اصل است، از جمله توافق بر اصول ملی، دوم توافق بر سر یک مرجع رهبری واحد برای ملت فلسطین که این مرجع در داخل و خارج سازمان آزادیبخش است و سوم توافق بر سر یک استراتژی مبارزاتی چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه نظامی.

هنیه در پایان گفت که ما هرگز خواستار ایجاد جایگزین برای سازمان آزادیبخش فلسطین نیستم، بلکه خواسته ما صرفا اصلاح و بازسازی آن است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها