چرا بن سلمان برای تصفیه الجبری می کوشد؟

چرا بن سلمان برای تصفیه الجبری می کوشد؟
دوشنبه 30 تير 1399 - 20:01

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مقاله ای درباره علل تلاش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای وادارکردن سعد الجبری از مسئولین سابق سازمان اطلاعات سعودی به سفر به ترکیه منتشر کرد.

العالم درگوشی

این روزنامه نوشت هدف از این اقدام آن است که الجبری که به کانادا گریخته است، یا به عربستان سعودی بازگردانده شود یا اینکه مانند جمال خاشقجی به قتل برسد.

اما این تمام واقعیت نیست بلکه واقعیت اصلی آن است که هدف، سرپوش گذاشتن بر نقش ویرانگر آل سعود در جهان به ویژه عراق آنهم تحت پوشش مبارزه با تروریسم است.

رسانه های سعودی ادعا کرده اند که الجبری و معاونینش حدود 11 میلیارد دلار از بیت المال را وقتی وی با محمد بن نایف همکار بود، هدر داده اند.

الجبری در آن زمان نفر دوم وزارت کشور سعودی پس از بن نایف بود و مدیریت صندوق به اصطلاح مبارزه با تروریسم را به عهده داشت.

مسئولین سعودی می خواهند اینگونه وانمود کنند که پیگرد الجبری، در چارچوب به اصطلاح تلاشهای محمد بن سلمان برای مبارزه با فساد قرار دارد، اما "مجتهد" توییت نویس معروف سعودی معتقد است که علت آن است که الجبری مانند جعبه سیاه بن نایف بوده و بسیاری از اسرار خاندان سلطنتی به ویژه درباره ملک سلمان و محمد بن سلمان را می داند.

گفته شده که ریاض، شخصی را نزد الجبری به کانادا فرستاد تا وی را نسبت به بازگشت به سعودی یا سفر به ترکیه متقاعد کند اما وقتی با شکست مواجه شد، از اتاوا خواست که الجبری را تحویل دهد.

روشن است که اختلاف میان بن سلمان و الجبری به خاطر هدر دادن 11 میلیارد دلار از بودجه وزارت کشور نیست بلکه برای متهم کردن پسرعمویش محمد بن نایف به فساد است تا بتواند او را قبل از رسیدن به مقام پادشاهی از سر راهش بردارد.

موضوع آن است که الجبری که 20 سال در وزارت کشور سعودی فعالیت داشت، 11 میلیارد دلار را به بهانه مبارزه با تروریسم در کشورهای مختلف جهان مانند عراق از طریق حمایت از گروههای تکفیری و هابی هزینه کرد.

نیویورک تایمز نیز به نقل از منابع آمریکایی و اروپایی نوشت که الجبری اشخاصی مانند عمر البشیر رئیس جمهور سودان، نجیب عبدالرزاق نخست وزیر سابق مالزی و شماری از شخصیتهای اندونزی و عراق را برای تحقق منویات آل سعود با پول خریده است.

نباید فراموش کنیم که الجبری هر کاری انجام داده با حمایت آل سعود و هماهنگی امنیتی سازمان سیا بوده است، پس می توان دریافت که چرا گروه تروریستی وهابی داعش با آن سرعت توانست یک سوم عراق را در چند روز اشغال کرده و به دروازه های بغداد برسد، اینها همه نشانه نقش ویرانگر سعودی در عراق، منطقه و جهان است و ثابت می کند که چرا بن سلمان می خواهد الجبری را تصفیه کند.

پربیننده ترین خبرها