آغاز ساخت جنگنده سنگین در ارتش/ برد موشک‌های سایدواندر ۲برابر شد/ موفقیت ایران در فناوری رادارگریزی هواپیماها/ شلیک موفقیت آمیز بمب 500 پوندی با پهپاد کرار/ پهپاد جدید آرش بزودی تحویل نیروی هوایی ارتش می شود

آغاز ساخت جنگنده سنگین در ارتش/ برد موشک‌های سایدواندر ۲برابر شد/ موفقیت ایران در فناوری رادارگریزی هواپیماها/ شلیک موفقیت آمیز بمب 500 پوندی با پهپاد کرار/ پهپاد جدید آرش بزودی تحویل نیروی هوایی ارتش می شود
چهارشنبه 1 مرداد 1399 - 18:33

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعلام آغازبه‌کار ساخت جنگنده سنگین در ارتش همچنین از افزایش برد موشک های هوابه‌هوای سایدواندر از ۵ مایل به ۸ تا ۱۲ مایل خبر داد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

امیر سرتیپ حمید واحدی جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به طراحی و ساخت جنگنده و درحوزه هواپیماهای بدون سرنشین و ساخت پهپاد کمان 12، تصریح کرد، امروز دانش کارکنان فنی و خلبانان نیروی هوایی بسیار بالا رفته است.

وی افزود: در حوزه اورهال، تعمیرات اساسی هواپیماها در گذشته از سوی مستشاران خارجی انجام می‌ شد ولی امروز کارهای کلیه هواپیماهای شکاری و ترابری با همکاری وزارت دفاع و متخصصان نیروی هوایی در حال انجام است، به‌خصوص در هواپیمای سی130، وزارت دفاع پروژه‌ای را تحت عنوان پروژه شهید ستاری پیاده کرده است که بسیاری از امکانات این هواپیما را بِروز کرده است.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: ما در حال ارتقای هواپیماهای نهاجا خصوصاً در حوزه راداری هستیم و در این زمینه پیشرفت بسیار خوبی کردیم.

روی اف‌ــ‌4، اف‌ــ‌5 و طرحی هم روی اف‌ــ‌14 داشتیم که الحمدلله خوب هم جواب داده است، علاوه بر این، نیروی هوایی با کمک صنعت وارد حوزه ساخت هواپیما هم شده است، هواپیماهای صاعقه که یک اسکادران آن در تبریز مستقر است نمونه‌ای از این تلاش‌ها است، علاوه بر این هواپیمای جت آموزشی یاسین را داریم که سال گذشته رونمایی شد و یک هواپیمای تماماً ایرانی است که بنا داریم این هواپیما را هم به‌عنوان هواپیمای آموزشی و هم جنگنده پشتیبانی نزدیک هوایی توسعه دهیم.

امیر سرتیپ واحدی گفت: اخیراً هم سه فروند جنگنده کوثر به نیروی هوایی ارتش تحویل شد که این هواپیما هم تمام سیستم اویونیک و رادارش بِروز شده ، البته این تنها شروع کار است. یکی دیگر از کارهایی که در حال دنبال کردن آن هستیم رادارگریز شدن انواع هواپیماها است که موفقیت‌های خیلی خوبی در این حوزه داشتیم اما منتظر هستیم تا تست‌های نهایی آن انجام شود و بعد رونمایی کنیم.

وی در خصوص توانمندی ارتش در زمینه ساخت بمب و تسلیحات افزود: صنعت ما به‌کمک نیروی هوایی پیشرفت بسیار خوبی در حوزه بمب‌های دورایستا داشته که بسیار خوب هم جواب داده است، همچنین موشک‌های بسیار خوبی در کشور در حال تولید است، برای مثال موشک سایدواندر جنگنده اف‌ــ‌5 تنها 5 مایل برد داشت که امروز برد آن را به 8 تا 12 مایل رسانده‌ایم که در درگیری‌های هوایی بسیار مؤثر است. سال گذشته رزمایشی اجرا کردیم که در آن از تجهیزات تماماً ایرانی استفاده کردیم که این مایه افتخار است.

امیر سرتیپ واحدی در باره ساخت جنگنده ایرانی کوثر نیز گفت: در این باره حتی برخی افراد داخل کشور هم به ما گفتند که "شما اف‌ــ‌5 را رنگ کرده‌اید."، اما وقتی آمدند و از نزدیک دیدند متوجه شدند کوثر ربطی به اف‌ــ‌5 ندارد، در حقیقت سیستم اویونیک این هواپیما بومی‌سازی شده و موتورهای آن نیز در داخل طراحی و تولید شده است که تراست آن این‌قدر خوب است که خلبانان ما می‌گفتند "برک‌های ما باید قوی‌تر باشد."

وی خاطرنشان کرد، این را که چرا روی این هواپیما کار شد حقیقتاً من تفکر صنعتگران را نمی‌دانم اما کار باید از جایی شروع می‌شد و این کاری که امروز با کوثر شروع شده است موجب شده است تا ساخت جنگنده سنگین نیز شروع شود. کوثر یک هواپیمای صفر تا صد ایرانی است و ما به آن افتخار می‌کنیم و این تازه آغاز راه است تا ما به نقطه مطلوب برسیم. ما باید تلاش کنیم تا تدابیر حضرت آقا مبنی بر ایجاد نیروی هوایی در تراز انقلاب اسلامی را تحقق بخشیم.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: رادار هواپیمای کوثر بسیار پیشرفته است و قرار است موشک‌های هدایت‌شونده و تجهیزات بومی روی آن نصب شود . ما به انواع هواپیماها با برد و کاربردهای مختلف احتیاج داریم که جنگنده کوثر یکی از آنها است.

امیر سرتیپ واحدی که با تسنیم گفت وگو می کرد، در ادامه در خصوص فعالیت ارتش در حوزه پهپاد نیز افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که باید از تجهیزات پهپادی هم استفاده کنیم در نتیجه یک دانشکده پهپادی تأسیس کردیم که الآن تمام آموزش پهپاد در نیروی هوایی انجام می‌شود. با تدبیر فرمانده کل ارتش این مسئولیت به نیروی هوایی واگذار شد. ما کارهایی که با پهپاد انجام دادیم کارهای بسیار بزرگی است. با پهپاد کرار بمب 500پوندی شلیک کردیم و خیلی هم موفقیت‌آمیز بود. الآن هم در تلاشیم تا این بمب نقطه‌زن شود. پهپاد ابابیل3 را هم به راکت مجهز کردیم که تست آن هم موفقیت‌آمیز بوده است.

از طرف دیگر روی بمب‌های هوشمند قائم 1 و 5 کار می‌کنیم که از پهپادهای ابابیل و کمان شلیک می‌شوند. امروز سیستم‌های پیشرفته‌ای در حوزه هدایت و کنترل و همچنین لینک‌های ارتباطی کمان12 به‌کار گرفته‌ایم که این لینک از پرش‌های فرکانسی خیلی بالایی بهره می‌برد و قابلیت حمل محموله‌های شناسایی جنگالی و مهمات را دارد. این پهپاد با مداومت پرواز 10 ساعت برد 1500کیلومتری دارد.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد، یک پهپاد جدید ساخت وزارت دفاع به‌نام آرش را به‌زودی تحویل می‌گیریم که گردان آن را هم تشکیل داده‌ایم.

پربیننده ترین خبرها