چند دستگی و اختلاف میان متحدان آمریکا در سوریه

چند دستگی و اختلاف میان متحدان آمریکا در سوریه
جمعه 3 مرداد 1399 - 12:54

منابع خبری از اختلاف میان جناح کُرد و عرب درون شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) خبر دادند.

العالم - سوریه

منابع خبری محلی در شمال سوریه از دو دستگی و اختلاف میان نیروهای کُرد و عرب درون «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) که متحد آمریکا در سوریه محسوب می‌شود، خبر دادند.

«ابراهیم الحبش» از فعالان رسانه‌ای سوری به وبگاه عربی۲۱ گفت که یک گروه نظامی وابسته به قسد، در اعتراض به حاشیه راندن نیروهای عرب، سلاح خود را به زمین گذاشته و مقرهای خود را در شرق استان دیرالزور رها کرده‌اند.

او در این خصوص توضیح داد: «مجموعه‌ای متشکل از ۱۴۰ نیرو به فرماندهی شخصی به نام "حمود العسکر" در اعتراض به حاشیه راندن نیروهای عرب و تبعیض در حقشان از قسد جدا شده‌اند. به گفته این افراد، عناصر کْرد سلاح‌ها و مهماتی که ائتلاف به قسد می‌دهد را به طور کامل به نفع خود تصاحب می‌کنند.»

بخش عمده نیروهای «قسد» را عناصر کُرد «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) تشکیل می‌دهد و برخی نیروهای عشایر و گروههای کوچک عرب نیز درون آن حضور دارند. قسد بازوی زمینی ائتلاف آمریکایی در مناطق شمال شرق سوریه محسوب می‌شود.

این انشقاق و دو دستگی در حالی است که تا کنون گزارش‌های زیادی از اقدامات ضد حقوق بشری نیروهای کُرد علیه مناطق عرب‌نشین و یا بازداشت فعالان عرب منتشر شده و منابع محلی، «قسد» را به سرکوب فعالان عرب و بازداشت دهها تن از آنان محکوم می‌کنند.

ائتلاف معارضان سوریه نیز اخیرا در بیانیه‌ای «قسد» را به نقض گسترده حقوق اهالی دیرالزور متهم کرده و گفته است که عناصر قسد دست به خشونت و تحقیر و ضرب و شتم اهالی عرب حتی کودکان و زنان می‌زنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها