واکنش لبنانی ها به سفر لودریان به کشورشان

واکنش لبنانی ها به سفر لودریان به کشورشان
جمعه 3 مرداد 1399 - 19:14

کاربران لبنانی با راه اندازی هشتگ "لودریان" که امروز در لبنان ترند شد، به سفر "ژان ایو لودریان" وزیرخارجه فرانسه به بیروت واکنش نشان دادند.

العالم ـ لبنان

در نخستین حرکت دیپلماتیک غربی پس از تشکیل دولت لبنان، وزیر خارجه فرانسه همزمان با تداوم فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا علیه لبنان، وارد بیروت شد؛ او در نشست خبری با همتای لبنانی اش تاکید کرد که می بایست قبل از درخواست هرگونه کمک بین المللی ابتدا اصلاحات انجام شود. اوضاع لبنان بسیار خطرناک است و اوضاع اقتصادی دشوار. اما حرکت در مسیر اصلاحات امری ضروری است.

"ناصیف حتی" وزیر خارجه لبنان به نوبه خود تاکید کرد که چالشهای فراروی لبنان بسیار بزرگ است و پشت سرگذاشتن این چالشها در وهله اول به عهده لبنان است و می بایست ابتدا اصلاحات ساختاری در تمام جنبه ها به اجرا درآید.

لودریان اما در این سفر خود با مدیران مدارس کاتولیک در مدرسه الکرمل ـ المشرف دیدار کرد؛ او در این دیدار گفت: مشکلات اقتصادی این مدارس را درک می کنم و می دانم که اهالی از پرداخت قسط مدارس خود ناتوانند. می توانید در این خصوص به فرانسه تکیه کنید. ما اجازه نمی دهیم که بخش آموزش و بویژه مدارس فرانکوفونی از هم بپاشد و جوانان لبنانی را در این بحران تنها نخواهیم گذاشت. لودرین از اختصاص 15 میلیون یورو برای کمک به بخش آموزش در لبنان خبر داد.

پس از آن کاربران لبنانی با راه اندازی هشتگ لودریان، به این سفر واکنش نشان دادند. اواب المصری نوشت: وزیرخارجه فرانسه در سفر خود به لبنان از حمایت از مدارس فرانکوفونی و مدارس مسیحی سخن گفت و از سخن گفتن درباره هر کمک دیگری اجتناب کرد. گویی که با یک ماموریت تبشیری صلیبی وارد لبنان شده است نه یک سفر سیاسی.

"mksamori" کاربر دیگری خاطرنشان کرد: لودریان وزیرخارجه فرانسه صراحتا از کمک فرانسه به مدارس مسیحی در لبنان خبر داد. این حق اوست مشکلی نیست اما همه منافع خود را در نظر می گیرند.

مسئولان سابق لبنانی بر این باورند که با توجه به روابط تاریخی میان لبنان و فرانسه، سفر لودریان در حد یک تعارف بوده است. محققان سیاسی اما می گویند که سفر وزیر خارجه فرانسه به لبنان از این لحاظ مهم است که سکوت بین المللی در قبال لبنان را در هم شکست؛ اما سفری بی محتواست در حالی که لبنانی ها به فرانسه بسیار امید بسته بودند.

"NEMER CHAMOUN 15" در توییتر پرسید: می خواهم بدانم چرا شرکت توتال حفاری در بلوک 4 را متوقف کرد؛ از تحریم های آمریکایی ترسیده است؟

"Ali Atat" نیز درصفحه خود در توییتر نوشت: فرانسه آماده کمک به لبنان به صورت اعمال فشار تحت نام همدلی و دلجویی و دیکته کردن به صورت نصیحت است. آخرین ابتکارات این کشور دور کردن خود از مشکلات منطقه است در حالی که منبع این مشکلات را به خوبی می داند اما از دشمن صهیونیستی درخواست نمی کند که تجاوزگری های خود را متوقف سازد.

"Dr. Khaled" توییت کرد: وزیر خارجه فرانسه گویی که نمی داند لبنان از سالها پیش مستقل شده است....

لودریان روز گذشته با میشل عون رییس جمهور لبنان و نبیه بری رییس پارلمان و حسان دیاب نخست وزیر کشور دیدار کرد؛ وزیرخارجه فرانسه در این سفر آخرین تحولات منطقه بویژه مساله ترسیم مرزها و بحران مالی و راههای کمک فرانسه به لبنان را بررسی کرد.

پربیننده ترین خبرها