بازتاب تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای مسافری ایران در رسانه های جهان

بازتاب تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای مسافری ایران در رسانه های جهان
شنبه 4 مرداد 1399 - 12:48

آمریکا در ادامه سریال قانون شکنی های خود، این بار با تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی ماهان، بار دیگر اقدام به نقض قوانین بین المللی کرده و سوژه رسانه های جهان شده است.

العالم ـ آمریکا

نشریه ونزوئلایی ال ناسیونال در گزارشی با اشاره به دشمنی‌های دیرینه آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران، به نقل از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نوشت: جزئیات رویکرد شیطنت آمیز آمریکا در نزدیک شدن نامعمول به هواپیمای تجاری ایرانی در دست تحقیق و بررسی است و به محض تکمیل اطلاعات، ایران اقدامات مقتضی را در برابر عملیات تحریک آمیز و خطرناک جنگنده های آمریکایی به عمل خواهد آورد.

این رسانه ونزوئلایی همچنین به نقل از سخنان وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به تروریستی خواندن این تحرکات شیطنت‌آمیز از سوی آمریکا، اعلام کرد : اعتراض قانونی دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت مکتوب به سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) ارائه شده است.

این نشریه همچنین با اشاره به ادعای غیرمنطقی آمریکا که اقدام جنگنده های نظامی این کشور را یک بازرسی معمولی در فاصله ۱۰۰۰ متری جلوه داده تصریح کرد: بنابر اعلام خلبان ایرانی، هواپیمای مسافربری ماهان ایر برای حفظ ایمنی مجبور شده است به اندازه لازم از جنگنده ها فاصله بگیرد.

این نشریه در پایان با اشاره به آسیب‌دیدگی تیم خدمه هواپیما و مسافرین غیرنظامی آن به نقض قوانین بین المللی از سوی جنگنده های اسرائیل در سال ۲۰۱۱ بر فراز آسمان سوریه برای حمله به لبنان و همچنین آمریکا در کناره‌گیری یکجانبه از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

نشریه اسپانیاییولی ال موندو نیز در گزارش روز جمعه خود با اشاره به تعرض جنگنده های آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرانی آورده است: رسانه های ایرانی با اطمینان دادن از اینکه جنگنده مذکور F۱۵ بوده تصریح کرده اند که این هواپیما صرفاً متعلق به اسرائیل یا آمریکاست. همچنین به نقل از دیگر منابع خبری ایران نوشت: خلبان ایرانی برای رعایت فاصله ایمنی، با دو جنگنده آمریکایی تماس گرفته و تذکر لازم را داده بود.

ال موندو به نقل از ادعای ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در اولین واکنش بعد از گذشت ساعاتی از این اقدام خطرناک نوشت: هواپیماهای آمریکایی در حال انجام مأموریت معمول خود در بازرسی بصری با فاصله هزار متری از یک هواپیمای خصوصی ایرانی بودند! توجیهی که بنابر اعلام «عبدالرضا فر جی‌راد» دیپلمات پیشین ایران، مبنی بر اینکه هیچ کس به آمریکایی ها اجازه نداده است هواپیماهای مسافربری را در آسمان بازرسی کند، کاملا واهی و غیرمنطقی است.

پایگاه خبری سوئیس اینفو در تیتر خبری خود این اقدام را «عملیاتی» نزدیک هواپیمای تجاری ایرانی عنوان کرد. این رسانه سوئیسی نیز با وجود تلاش برای عادی جلوه دادن این اقدام خطرناک، به ناچار در ابتدای گزارش خود درباره شکایت ایران به سازمان ملل دراین خصوص، به نقض آشکار قوانین بین‌الملل از سوی آمریکا اشاره کرده و اذعان داشت که بنابر ویدئوهای منتشرشده و منابع رسمی سوریه، کاملا محرز بود که هواپیمای مسافربری ایرانی در حال گریز از نزدیک شدن تحریک آمیز جنگنده‌های آمریکایی بوده است.

بخش اسپانیولی پایگاه خبری بین المللی دویچه وله نیز در تیتر خود این اقدام خصمانه را به «حمله» جنگنده آمریکا تعبیر کرده و نوشت: ایران به حمله جنگنده آمریکایی دربرابر پرواز تجاری اعتراض کرد.

نشریه اسپانیایی اوی (hoy) نیز پس از تیتری با عنوان «ایران، آمریکا را به محاصره هواپیمای مسافربری خود متهم کرد» به نقل از مقامات ایرانی نوشت: هواپیمای ایرانی برای جلوگیری از برخورد با جنگنده آمریکایی F۱۵ مجبور شد مانوری ناگهانی انجام دهد که منجر به زخمی شدن چندین نفر از مسافرین شد.

این نشریه در ادامه به نقل از محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران، این رویداد را حمله تروریستی خواند و نوشت: محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران خواستار پایان دادن به این بی‌قانونی‌ها پیش از آنکه فاجعه‌ای به بار آورند، شده است.

واکنش رسانه های آسیایی به تعرض آمریکا به هواپیمای ایرانی

برخی از رسانه های فعال در منطقه آسیا-پاسفیک نیز تعرض جنگنده های آمریکایی به پرواز مسافربری ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان را بازتاب دادند. شبکه خبری اسکوپ استرالیا با انتشار درخواست دیده بان حقوق بشر یورو- مدیترانه مستقر در ژنو برای انجام تحقیقات مستقل سازمان ملل دراین زمینه، اقدام آمریکا را تقبیح کرد.

این شبکه خاطرنشان کرد، دیده بان حقوق بشریورو – مدیترانه Euro-Mediterranean Human Rights Monitor مستقر در ژنو از سازمان بین المللی هوانوردی(ایکائو) خواسته است تا در مورد موضوع مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران تحقیق کند.

این شبکه خبری افزود: دیده بان حقوق بشر یورو- مدیترانه مزاحمت هواپیماهای جت جنگنده F-۱۵ آمریکا علیه هواپیمای مسافری ایرانی را نقض جدی توافق های بین المللی در رابطه با امنیت هواپیمایی دانست.

این سازمان اعلام کرده است: طبق کنوانسیون سرکوب اقدامات غیرقانونی علیه ایمنی حمل و نقل غیرنظامی سال ۱۹۷۱ (که به آن کنوانسیون مونترال گفته می شود)، این حادثه یک عمل جنایی است زیرا زندگی غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می دهد.

کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱ و پروتکل تکمیلی آن تصریح دارد که: اقدامات غیرقانونی علیه ایمنی حمل و نقل غیرنظامی، امنیت افراد و اموال را به خطر می اندازد، بر عملکرد سرویس های هوایی تأثیر می گذارد و برای جلوگیری از چنین اعمالی، ضروری است تدابیر لازم برای مجازات متخلفان فراهم شود.
دراین گزارش به نقل از " طارق حجار" مشاور حقوقی یورو-مدیترانه آمده است: توصیف فرماندهی ارتش آمریکا از این حادثه به عنوان یک "حرفه ای" نادرست است. این کار حرفه ای نیست که هواپیمای نظامی، برای هواپیمای غیرنظامی که به هیچ وجه خطری ندارد،مزاحمت ایجاد کند ، چنین اقدامی جان ده ها مسافر غیرنظامی را به خطر می اندازد.

وی تاکید کرد: نهادهای ذیربط ملی و بین المللی، به ویژه سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO)، باید به فوریت ، شفاف و مستقل تحقیقاتی را برای افشای شرایط این حادثه آغاز کنند و نتایج آن را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دهند و از آنها بخواهند که اقدامات لازم برای مجازات مجرمان برای جلوگیری از بروز مجدد چنین اقداماتی در آینده را انجام دهند.

این رسانه استرالیایی نوشت: اگر جامعه بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد، از اقدامات لازم برای مقابله با این حادثه غافل شود، ممکن است اقدامات مشابهی صورت گیرد که می تواند به بی ثباتی جدی هوانوردی غیرنظامی منجر شود که با سایر پیامدهای امنیتی، اقتصادی در سطح جهانی همراه خواهد بود.

شبکه خبری ۹ استرالیا نیز با انعکاس این رویداد خبری نوشت: آمریکا پس از آنکه شرکت هواپیمایی مسافربری ایران از مجروح شدن تعدادی از مسافرانش خبر داد، تایید کرد که این جت ها در نزدیکی هواپیمای مسافربری ایران "برای بازرسی" پرواز کردند.

دراین گزارش آمده است: ارتش آمریکا تأیید کرده است که یکی از جنگنده های این هواپیما در طی چند هزار پایی هواپیمای تجاری ایران بر فراز سوریه برای "بازرسی از آن" پرواز کرده بود. گزارش ارتش آمریکا پس از انتشار فیلم هایی توسط گزارش توسط رسانه های ایرانی مبنی بر مجروح شدن تعدادی از مسافران منتشر شد.
این شبکه خبری نوشت: سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا درحوزه خاورمیانه گفت: یک فروند F-۱۵ آمریکایی "بازرسی بصری استاندارد" از هواپیمای مسافربری ایران در مسافت نزدیک انجام داده است.

این رسانه استرالیایی به نقل از رسانه های ایرانی نوشت: مسافران این هواپیما به علت اقدام خطرناک جنگنده های آمریکایی آمریکایی مجروح شده اند.

شبکه خبری ۹ استرالیا به نقل از رسانه های ایران نوشت: خلبان هواپیمای مسافربری ایران مجبور شد به علت اقدام تحریک آمیز و خطرناک جت های جنگنده آمریکایی به طور ناگهانی ارتفاع خود را کاهش دهد.

این رسانه استرالیایی در گزارش خود نوشت : مسئولان ایرانی به شدت به این اقدام امریکا اعتراض کردند و آن را ناقض قوانین بین المللی دانستند.

ناین نیوز استرالیا به نقل از عباس موسوی نوشت: این اقدام ماجراجویانه و خطرناک محکوم بوده و ناقض حقوق بین‌الملل هوانوردی و برخلاف صلح و امنیت منطقه است.

به گزارش ایرنا، اقدام تحریک آمیز و خطرناک نظامیان آمریکایی علیه هواپیمای مسافربری ایران در روز پنجشنبه همچنین در برخی دیگر از رسانه های منطقه جنوب شرق آسیا از جمله مالزی (فری مالزی تودی)، یورو آسیا تایمز و سنگاپور(استریت تایمز) نیز انعکاس یافت.

پربیننده ترین خبرها