دوره جدید از تنش در پارلمان؛ اتهامات نخست وزیر مستعفی علیه «النهضه» و«قلب تونس»

دوره جدید از تنش در پارلمان؛ اتهامات نخست وزیر مستعفی علیه «النهضه» و«قلب تونس»
شنبه 4 مرداد 1399 - 22:04

صحنه سیاسی تونس در پی استعفای نخست وزیر این کشور شاهد تنش و اختلافات میان احزاب مختلف و در راس آنها میان الیاس الفخفاخ و حزب النهضه بوده است.

العالم - تونس

عیاض اللومی رئیس کمیته تحقیق در شبهات «تضارب منافع» علیه الیاس الفخفاخ نخست وزیر مستعفی که در حال حاضر به عنوان نخست وزیر پیشبرد امور انجام وظیفه می کند، اعلام کرد وی تا آخرین لحظه بر استفاده از دولت برای منافع شخصی خود و زیر پا گذاشتن قوانین کشور پافشاری کرده است. اللومی از اینکه هیچ اقدام پیشگیرانه ای علیه الفخفاخ همچون ممنوعیت سفر به خارج یا مصادره اموال و دیگر تدابیر صورت نگرفته، ابراز تعجب کرده است.

اللومی از منبع مشارکت مالی 21 درصدی الفخفاخ در مجموعه بزرگی از شرکتها ابراز حیرت کرد.

در دور جدید از تنش به وجود آمده میان دولت و نمایندگان پارلمان به ویژه نمایندگن جنبش النهضه به ریاست راشد الغنوشی، نخست وزیر مستعفی، این جنبش حزب قلب تونس و آنچه را «شبکه های منافع و نفوذ» خواند، به سرنگونی دولت خود در راستای خدمت به منافعشان متهم کرد، اتهاماتی که جنبش النهضه رد کرده است.

الفخفاخ همچنین کمیته تحقیق پارلمانی را به دستکاری و سیاسی کاری پرونده تحقیق مربوط به خود متهم کرده و آن را انتقامجویی خوانده است.

رئیس جمهور تونس امروز شنبه آماده می شود تا فرد جدیدی را پس از استعفای الیاس الفخفاخ مامور تشکیل دولت جدید کند، این در حالی است که احزاب سیاسی موضع خود را نهایی کرده و اسامی نامزدهای خود را هم انتخاب کرده اند.

جنبش النهضه و حزب قلب تونس درباره نامزدی «محمد الفاضل عبدالکافی» وزیر توسعه و سرمایه گذاری و همکاری بین المللی سابق و خیام الترکی برای تصدی نخست وزیری به توافق رسیدند.

در مقابل حزب «تحیا تونس»(زنده باد تونس) که ریاست آن را یوسف الشاهد نخست وزیر سابق برعهده دارد، اسامی پنج نامزد را برای تصدی نخست وزیری معرفی کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه رای الیوم، در حالی که اختلافات میان الحزب الدستوری(حزب قانون اساسی) به ریاست عبیر موسی و جنبش النهضه در پارلمان به مرحله تلاشهای پارلمانی برای برکناری راشد الغنوشی رئیس جنبش و رئیس پارلمان رسیده است، حالتی از نگرانی درباره دخالتهای خارجی که هدف از آن حمایت ازتوطئه ها برای سرنگونی دولت است، حاکم شده است.

سخنرانی های قیس سعید رئیس جمهور تونس که اخیرا از داخل پادگان های ارتش و مقرهای امنیتی ایراد می کرد و بحث و جدل ایجاد کرده بود، مورد توجه تحلیلگران سیاسی قرار گرفته است. قیس سعید درباره توطئه هایی هشدار داده است که قدرتهای خارجی علیه تونس طراحی می کنند. سعید تاکید کرده است ارتش و نیروهای امنیتی با این توطئه ها مقابله خواهند کرد.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها