ائتلاف متجاوز و استراتژی "قحطی" در یمن

ائتلاف متجاوز و استراتژی
شنبه 11 مرداد 1399 - 16:28

نباید گفت که گرسنگی امروز ملت یمن که زندگی میلیون ها انسان را به طور جدی در معرض خطر قرار داده است، از عوارض جانبی تجاوز مشترک عربستان و امارات با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی به این کشور است بلکه این گرسنگی، از مهمترین اهداف تجاوز بوده است. عربستان و امارات با تمام توان سعی کردند برای به زانو درآوردن این ملت، آن را گرسنه کنند.

العالم - در گوشی

بمباران کشتزارها، باغ ها، شبکه ها و مخازن آب، کارخانه ها، کارگاه ها و راه های مواصلاتی و بنادر همه و همه بخشی از تلاش حساب شده و تعمدی دشمن برای محروم کردن این ملت از منابع غذا و آب در یمن و در نهایت به زانو درآوردن آنها بوده است.

منابع رسمی یمنی که حمله های هوایی ائتلاف سعودی-اماراتی علیه یمن را رصد می کند فاش کرده اند که جنگنده های این ائتلاف بیش از 680 مورد حمله به زمین های کشاورزی در سراسر یمن را مرتکب شده اند؛ در این حمله ها حدود 400 غیرنظامی کشته یا مجروح شده اند و تولیدات کشاورزی این کشور به طور کامل متوقف شده است.

روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت" نیز با انتشار گزارشی درباره حمله ائتلاف سعودی- اماراتی به بخش کشاورزی یمن – که نیمی از نیروی کار یمن را به خود اختصاص داده بود و 15 درصد از تولید ناخالص این کشور را تأمین می کرد- پرده از این حقیقت یعنی تلاش برای گرسنه کردن ملت یمن برداشت.

در این گزارش تصریح شده است مزارع نخل یمن بیشترین آسیب را در این حملات دیده اند و بیش از نیمی از 4 میلیون درخت نخل از ابتدای جنگ تاکنون نابود شده اند. در این گزارش همچنین آمده است انهدام مزارع نخل، فقط بخشی از فاجعه است؛ طی 5 سال گذشته ذخایر غلات در سراسر یمن به شدت کاهش یافته است. سازمان غذا و کشاورزی هفته گذشته پیش بینی کرد که محصول غلات یمن امسال به کمتر از نیمی از آن چیزی که قبل از شروع جنگ بود، می رسد.

در گزارش دیگری از همین روزنامه آمده است که بیش از نیمی از جمعیت یمن، تا قبل از شیوع کرونا، با کمک های غذایی از خارج امرار معاش می کردند اما اکنون این تعداد به شدت افزایش یافته است و همین امر سازمان ملل را نگران کرده است که حدود 2.4 میلیون کودک یمنی تا اواخر امسال، به دلیل جنگ و کاهش بی سابقه کمک های بشردوستانه در زمان شیوع کرونا، دچار گرسنگی خواهند شد.

این گزارش همچنین به نقل از شبکه "سامانه های هشدار زودهنگام درباره قحطی" آورده است که سال 2020 بدترین سال از حیث افزایش افرادی است که به کمک های غذایی نیاز پیدا می کنند.

سازمان ملل همین هفته زنگ خطر قحطی دیگری را به صدا درآورده است؛ مارک لوکوک، مدیر امور انسانی سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت بدون صرف هزینه و آتش بس فوری، شاهد شیوع بیشتر قحطی و سوء تغذیه و بیماری و ویروس کرونا خواهیم بود.

به گفته لوکوک با اینکه این کشور بر لبه پرتگاه سقوط است سازمان ملل پس از شکست طرح جمع آوری کمکهای مالی، می تواند فقط 18 درصد از بودجه لازم برای اجرای برنامه امسال خود را تأمین کند و این امر پرده از دورویی آمریکا و کشورهای غربی برمی دارد؛ این کشورها خود را حامی انسان و انسانیت می دانند؛ آنها همواره می ترسند حجم جنایتی را که با حمایت از ائتلاف متجاوز سعودی علیه ملت یمن مرتکب شده اند، بر ملا شود.

این گزارش های هولناک به جای اینکه وجدان خفته غرب را بیدار کند تا دست از فروش اسلحه به متجاوزان بردارند، سازمان ملل را وادار می کند برنامه های حیاتی خود از جمله درمان کودکان در معرض سوء تغذیه، به خاطر کسری بودجه یا ترس از جنگ، را متوقف کند.

گزارش های ویژه سازمان ملل درباره یمن این کشور را در کانون حادثه ای اعم از آسیب های اقتصادی، درگیری، سیل و حمله ملخ ها و در حال حاضر کرونا توصیف کرده است. سازمان آکسفام گفته است که تعداد کسانی که در یمن به خاطر قحطی می میرند بسیار بیشتر از کسانی است که به خاطر ابتلا به کرونا از دنیا می روند.

طبق گزارش ایندیپندنت سال 2020 بدترین سال از حیث قحطی و گرسنگی در یمن است. در این گزارش تصریح شده است که پول های عربستان و امارات کار خود را کرده و چشم و گوش جهانیان را به روی فجایعی که در یمن مرتکب می شوند بسته است. هدف اول و آخر این ائتلاف جنایتکار، ایجاد قحطی در یمن است آنهم پس از آنکه نتوانستند این ملت را به زانو درآورند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها