روحانی در تماس های تلفنی جداگانه با روسای جمهور عراق و افغانستان؛

آمریکا با تعرض به هواپیمای مسافربری ایران، پیام غلطی از خود بروز می‌دهد/ اراده ایران گسترش روابط با افغانستان است

آمریکا با تعرض به هواپیمای مسافربری ایران، پیام غلطی از خود بروز می‌دهد/ اراده ایران گسترش روابط با افغانستان است
شنبه 11 مرداد 1399 - 20:13

رئیس جمهور پیوندهای عمیق بین دو ملت ایران و عراق را پشتیبان اجرای توافقات دو کشور در عرصه های مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: با اراده، تصمیم و تلاش قاطع و جدی که در مقامات عالی تهران و بغداد دیده می شود، دو طرف خواهند توانست همه مشکلات و سختی های پیش روی توسعه روابط دوجانبه را برطرف کنند.

العالم - ایران / سیاسی

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور بعد از ظهر شنبه در گفتگوی تلفنی نخست وزیر عراق با وی، با تبریک عید قربان، سفر مصطفی الکاظمی به تهران را سازنده توصیف کرد و گفت: این سفر و توافقات صورت گرفته در جریان آن، تحولات مثبت و رو به جلویی در روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: علاوه بر مذاکرات مفید بنده و معاون اول رییس جمهوری ایران با جنابعالی ، وزرا هم دیدارهای موفقی داشتند.

روحانی تصریح کرد: آغاز فعالیت اجرایی مسیر ریلی بین ایران و عراق، برای دو ملت امیدبخش و سرآغازی برای ایجاد تحرکی جدید و جدی در توسعه بیش از پیش تعاملات دوجانبه خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران از ایفای نقش برجسته عراق در شرایط حساس منطقه استقبال می کند، خاطرنشان کرد: اراده ایران برقراری ثبات کامل در منطقه است و در این راستا به همه تعهدات خود پایبند است. البته متاسفانه آمریکا با تلاش برای توطئه جدید علیه ایران و تعرض به هواپیمای مسافربری کشورمان، علامت و پیام غلطی از خود بروز می دهد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این گفتگو ضمن تبریک عید قربان به دولت و ملت ایران گفت: قطعا در سایه حمایت های جنابعالی و همکاری جدی و صمیمانه مسئولان دو کشور، می توان روابط دو طرف را به سرعت به سطحی ممتاز ارتقا داد و دوره جدیدی از همکاری و تعاملات سازنده و مثبت ایران و عراق را پایه گذاری کرد.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه بلافاصله پس از بازگشت از سفر به ایران، کمیته هایی را با مسئولیت وزرای مرتبط برای فعال سازی توافقات و اجرای پروژه های مشترک تشکیل داده است، اضافه کرد: اراده مقامات عراق، رفع همه موانع و مشکلات پیش روی توسعه روابط با ایران است و علاقمندیم آغاز فعالیت پروژه مسیر ریلی ایران و عراق هر چه سریع تر به عنوان نماد و الگوی توسعه روابط دو کشور انجام شود.

الکاظمی تصریح کرد: سیاست اصولی عراق کاهش تنش و افزایش ثبات در منطقه است و به دنبال ایفای نقش مثبت در این راستا با همکاری و حمایت برادران مان در ایران هستیم.

امیدواریم گفتگوهای بین الافغانی با محوریت دولت افغانستان و با حضور همه گروه های سیاسی به صلح منتج شود

رئیس جمهور همچنین در گفتگوی تلفنی با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران، همواره گسترش روابط با جمهوری اسلامی افغانستان با اتکا به اشتراکات تاریخی و فرهنگی در حوزه های مختلف و تحکیم این روابط با بهره گیری از ظرفیت اقتصادی، تجاری و ترانزیتی بین دو کشور است.

روحانی با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل سریع تر سند جامع همکاری های ایران و افغانستان، افزود: اگر وضعیت ناشی از شیوع بیماری کرونا اجازه دهد، می توانیم در ماه های آینده، در یک جلسه مهم حضوری، علاوه بر امضای سند جامع همکاری های دو کشور در تهران، بهره برداری از خط آهن خواف - هرات را نیز به عنوان دو رخداد تاریخی در فهرست بلند تعاملات دوستانه دو طرف ثبت کنیم.

رئیس جمهور با ابراز خشنودی از برقراری آتش بس موقت در افغانستان و اظهارامیدواری برای دوام و استحکام این آتش بس و کاهش خشونت ها اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از روند صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت کرده و امیدواریم گفتگوهای بین الافغانی با محوریت دولت قانونی و همه گروه های سیاسی افغانستان و طالبان بر مبنای قانون اساسی به نتیجه برسد.

روحانی با ابراز خرسندی از اظهارات رئیس جمهور افغانستان درباره نتایج بررسی هایی که نشان دهنده روند کنترل شیوع کرونا در این کشور است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه با کرونا نیز در کنار ملت و دولت افغانستان حضور داشته و از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نخواهد داشت.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در این گفتگوی تلفنی با تبریک عید سعید قربان از حسن نظر ، همکاری ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت افغانستان، از جمله خدمات پزشکی و بهداشتی به مهاجران افغانی در ایران در زمینه مقابله با کرونا، قدردانی کرد و افزود: برخی بررسی ها در افغانستان نشان دهنده روند کنترل شیوع کرونا در افغانستان است که امیدوارم چنین باشد.

رئیس جمهور افغانستان با بیان اینکه بخش های خصوصی دو کشور مسیر تعامل با یکدیگر را به خوبی شناخته اند، گفت: بندر چابهار با سرعت خوبی در حال رونق گرفتن است و امیدوارم روابط اقتصادی ایران و افغانستان با بهره گیری از این ظرفیت بیش از پیش گسترش یابد.

اشرف غنی از موضع بسیار اصولی جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی افغانستان در موضوع صلح و تلاش ها و همکاری های وزرای خارجه دو کشور در این زمینه قدردانی و تاکید کرد: امیدوارم پشتیبانی ایران از روند صلح، هم برای ملت افغانستان و هم برای منطقه و جهان صلح و امنیت بیشتر به ارمغان بیاورد.

پربیننده ترین خبرها