رییس جمهور لبنان دخالت خارجی در انفجار بیروت را محتمل می داند

رییس جمهور لبنان دخالت خارجی در انفجار بیروت را محتمل می داند
جمعه 17 مرداد 1399 - 18:36

العالم - لبنان

خبر:

میشل عون امروز در دو مرحله و در گفتگوهای مجازی و حضوری تاکید کرد مشغول تحقیق بر مساله انفجارهای سه شنبه لبنان هستند.


تحلیل:

- میشل عون در کنار اهمال داخلی بر فرضیه احتمالی دخالتهای خارجی در انفجار سه شنبه لبنان تاکید کرد تا نشان دهد خروجی این تحقیقات هر آنچه باشد مستوجب عقوبتهایی سخت و همتراز با جنس فاجعه سه شنبه لبنان خواهد بود.

- عون درخصوص منشا خارجی احتمالی انفجارهای سه شنبه گفت دور از ذهن نیست که این مساله در سایه شلیک موشک یا بمب صورت پذیرفته باشد او در عین حال درخصوص منشاء داخلی آن ، انفجارهای لبنان را بلحاظ مسئولیت در سه بخش تقسیم بندی کرد. عون مسئولیت را در یک سطح متوجه مقاماتی دانست که نسبت به ورود و ذخیره سازی مواد خطرناک منفجره به بندر اجازه صادر کرده اند. در ردیف دوم از مقاماتی سخن گفت که نحوه استقرار این مواد را با اهمال از سر گذرانده اند و بالاخره و در سطح سوم کسانی را مقصر معرفی کرد که در خلال 7 سال گذشته بر محافظت از این مواد آنچنانکه حق مطلب بوده است نظارت نکرده اند. معنای این بخش از کلام عون آن است که دایره افرادی که در این مساله بازخواست جدی خواهند شد فراتر از 20 مظنونی است که حالیه تحت بازجویی و تحقیق قرار دارند.

- تقاضای عون از کشورهای دیگر و از جمله فرانسه برای دریافت تصاویر ماهواره ای از آنچه در سه شنبه لبنان رخ داد در کنار اصرار او درخصوص ممانعت از بین المللی شدن این پرونده حساس، بدان معناست که عزم حکومت لبنان قویا بر این مساله متمرکز است که ماجرای انفجار بیروت مانند بسیاری از پرونده های مفتوح این کشور مشمول مرور زمان نگردد و احیانا از سیاسی شدن آن به نفع یکی و علیه دیگری پرهیز جدی شود.

پربیننده ترین خبرها