لبنان، گرفتار میان دو تلخی؛ انفجار و قیمومیت

لبنان، گرفتار میان دو تلخی؛ انفجار و قیمومیت
شنبه 18 مرداد 1399 - 17:15

سیاستمداران و نمایندگان مجلس لبنان معتقدند، اظهارات دبیرکل حزب‌الله که انفجار بندر بیروت را "فاجعه‌ای" بزرگ و فراطایفه‌ای و فرامنطقه‌ای خواند، راه را برای طرف‌هایی که به دنبال سیاسی کردن این انفجار هستند، بست.

العالم- نظرکده

سیاستمداران لبنانی خاطرنشان کردند، توصیف این فاجعه به فاجعه ای فراطایفه‌‍ای بر ضرورت همبستگی و اتحاد ملت لبنان بعد از این حادثه تأکید می‌کند که تمامی شئون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و معیشتی در لبنان را متاثر کرده است.

این سیاستمداران اضافه کردند، برخی تلاش کردند که با سبقت کردن از نتایج تحقیقات، حزب‌الله را در این حادثه متهم کنند ولی با توجه به موضع "سیدحسن نصرالله" دبیرکل و شناخت او از حساسیت اوضاع و حفظ خونسردی و آرامش در جریان سخنرانی‌اش، بی‌اساس بودن این ادعاها ثابت شد.

نمایندگان مجلس لبنان می‌گویند، انفجار بندر بیروت فاجعه‌ای برای تمامی لبنانی‌ها است و انتظار می‌رفت که تمامی احزاب و طوایف با این مصیبت با نگاهی فراطایفه‌ای تعامل کنند و قبل از اتمام تحقیقات، اتهام‌زنی نکنند.

این نمایندگان با انتقاد از طرف‌هایی که حزب‌الله را در این حادثه متهم می‌کنند، به بخشی از سخنان سیدحسن نصرالله اشاره کردند که طی آن گفته است: "ما بیشتر از آنکه از بیروت خبر داشته باشیم از بندر حیفا خبر داریم چراکه این مسئله بخشی از معادله بازدارندگی است."

نمایندگان لبنانی خاطرنشان کردند، مجموعه ای که در سال 2014 بر کشور حکومت می‌کرد برای همگان شناخته‌شده است؛ نیترات آمونیوم در آن سال در بندر بیروت انبار شد. افزون بر این، افرادی که از آنها تحقیقات انجام شده، از مسئولان گمرک‌ها هستند نه از اعضای حزب‌الله. لذا لازم است که منتظر تحقیقات دستگاه قضایی و ارتش لبنان ماند.

نمایندگان لبنانی ایده تحقیقات بین‌المللی برای شناسایی حقیقت انفجار بیروت را ردّ و تأکید کرده‌اند که تحقیق درباره ترور "رفیق الحریری" به دادگاه بین‌المللی ویژه سپرده شد، 13 سال از فرآیند آغاز این پرونده می‌گذرد ولی تاکنون نتایج آن به مردم لبنان اعلام نشده است. لبنانی‌ها دیگر نمی‌توانند 13 سال منتظر نتایج تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت باشند؛ لذا همگان باید به دستگاه قضا و ارتش لبنان جهت کشف واقعیت این انفجار اعتماد کنند.

نمایندگان لبنانی با اشاره به این‌که ملت لبنان مشغول دفن شهدای انفجار هستند، از طرف‌های لبنانی که اقدام به اتهام‌زنی می‌کنند، انتقاد کرده‌اند.

نمایندگان لبنانی ضمن انتقاد از برخی طرف‌ها در لبنان که خواستار قیمومیت فرانسه شده‌اند نیز خاطرنشان کرده‌اند که این طرف‌ها در حالی خواستار قیمومیت خارجی هستند، که دم از تشکیل دولت مستقل در لبنان می‌زنند.

سیاستمداران در اشاره به سفر "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهوری فرانسه به بیروت، تأکید کرده‌اند که در شرایط کنونی لبنان به کسانی نیاز دارد که به آن کمک کنند؛ لذا موضع سیدحسن نصرالله درباره این سفر مثبت بود.

پربیننده ترین خبرها