درگیری پلیس با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس

درگیری پلیس با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس
دوشنبه 20 مرداد 1399 - 08:13

اعلام نتیجه انتخابات به تجمع هزاران نفر از معترضان در خیابان‌های مینسک انجامید.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، در پی شکل‌گیری اعتراضات به نتیجه انتخابات بلاروس که پیروز آن آلکساندر لوکاشِنکو اعلام شد، نیروهای امنیتی و پلیس با معترضان در مینسک، پایتخت، و دیگر شهرهای آن کشور درگیر شده‌اند.

لوکاشنکو ۲۶ سال است که برنده انتخابات می‌شود؛ انتخاباتی که به باور ناظران بین‌المللی عادلانه نیست.

قیب اصلی لوکاشنکو نیز پیروزی مجدد او در ششمین دور از انتخابات را نپذیرفته‌است.

تلویزیون دولتی بلاروس شب ۱۹ مرداد اعلام کرد آلکساندر لوکاشنکو تقریبا ۸۰ درصد آرا را از آن خود کرده‌است.

بنا بر آن‌چه رسانه دولتی بلاروس می‌گوید رقیب رئیس‌جمهور، اسویاتلانا سیخانوسکایا، حدود هفت درصد آرا را به دست آورده‌است. در روزهای گذشته شمار زیادی از هواداران سیخانوسکایا در نقاط مختلف کشور در کارزارهای انتخاباتی جمع شده بودند.

اعلام نتیجه انتخابات نیز به تجمع هزاران نفر از معترضان در خیابان‌های مینسک انجامید؛ در برخی نقاط پایتخت درگیری‌های شدیدی رخ داده است و نیروهای امنیتی گلوله‌های لاستیکی شلیک کرده، با استفاده از خودروهای آب‌پاش و گلوله‌های اشک‌آور با شهروندان معترض رویارو شده‌اند.

در برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیروهای پلیس در حال زدن معترضان با باتون دیده می‌شوند و در یکی از این فیلم‌ها خودروی پلیس یکی از معترضان را زیر می‌گیرد.

در شهر برست، در مرز بلاروس و لهستان، هم نیروهای امنیتی با شلیک گلوله‌های اشک‌آور و نارنجک‌های نورزا به صف راهپیمایان یورش برده‌اند.

گزارش‌هایی از بازداشت شماری از معترضان منتشر شده‌است. به گزارش یکی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر مستقر در مینسک دست‌کم ۱۲۶ نفر در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند. بنا بر این گزارش ۱۶ روزنامه‌نگار و ۴۰ تن از ناظران نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها