لبنان، صحنه کشاکش های داخلی و بین المللی

لبنان، صحنه کشاکش های داخلی و بین المللی
دوشنبه 20 مرداد 1399 - 12:06

اوضاع داخلی لبنان، بعد از انفجار بزرگ بندر بیروت، لحظه به لحظه پیچیده تر می شود؛ ظاهرا برخی می کوشند از این حوادث گاه بهره برداری کرده و گاه برای تحقق اهداف و مطامع سیاسی خاصی بر آتش آن بدمند.

العالم - کشکول

حقیقت اوضاع پیچیده امروز لبنان با تمام جزئیات و تفاصیلش بر کسی پوشیده نیست. بدیهی است که این موضوع جدای از انفجار روز سه شنبه که بیروت را به لرزه درآورد نیست. با نگاهی به سیر شتابنده تحولات در لبنان متوجه تلاش برخی طرف های سیاسی برای بهره برداری از این فاجعه می شویم؛ طرف هایی که ظاهرا به منظور ایجاد هرج و مرج داخلی و در نهایت جبران شکست ها و خسارت های اخیر خود، از منابع خارجی خاصی، دستور می گیرند.

همزمان، برخی منابع سیاسی لبنان تأکید کرده اند که حمله به چندین وزارت خانه به منظور نابود کردن اسناد و پرونده های فساد در کشور، از پیش برنامه ریزی شده بود. این منابع گفته اند عناصر ناشناس با استفاده از جو ناآرامی و آشوب در بیروت به برخی اتاق های خاص در برخی وزارت خانه ها و نهادهای دولتی حمله کردند؛ هدف اصلی این حمله از بین بردن پرونده فساد کسانی است که از این آشوب ها و تظاهرات حمایت کرده اند.

عناصری که خود را در میان معترضان و تظاهرات کنندگان پنهان کرده بودند به ساختمان وزارت های خارجه، اقتصاد و محیط زیست حمله کرده و اسناد و پرونده های موجود در آن را نابود کردند این در حالی است که سفارت آمریکا در لبنان حمایت خود را از این آشوب ها اعلام کرده است.

اکنون سوال این است که این خرابکاری ها به نفع چه کسانی است؛ و چرا کسانی که دست به این اقدامات می زنند، به جای دامن زدن به حادثه، به سراغ نیم میلیون بیروتی آسیب دیده نمی روند و از آنها دلجویی نمی کنند. چرا که این افراد امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند همدردی و کمک های اساسی هستند. پشت پرده حمله به ساختمان های دولتی چیست و چه کسانی در آن دست دارند؟

هر چند بین همین اندک معترضان، توافقی درباره سبک خشونت در اعتراضات وجود ندارد؛ حتی درباره حمله به ساختمان های دولتی هم بین آنها اختلاف نظر هست.

فضای بین الملل

حادثه بیروت، موج گسترده ابراز همدردی بین المللی را به دنبال داشت؛ اکنون باید دید که چگونه می توان این موج همدلی را به عمل درآورد و آن را تبدیل به یک حرکت عملی برای اصلاح اوضاع کرد. کنفرانس بین المللی حمایت از لبنان برگزار شد و در مراسم افتتاحیه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه ضمن دعوت به آرامش و پرهیز از خشونت و هرج و مرج، گفت که کمک های بین المللی باید تحت نظر سازمان ملل صورت گیرد.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز در این کنفرانس گفت که هیچ کسی فراتر از قانون نیست و هر کس که طبق تحقیقات ثابت شود در این حادثه دست داشته است، محاکمه خواهد شد. وی تأکید کرد که بازسازی ویرانی های ناشی از انفجار بندر بیروت زمان زیادی می طلبد و باید تا قبل از فرا رسیدن زمستان، نیازهای اساسی تأمین شوند. وی افزود که صندوقی که قرار است برای کمک به لبنان تأسیس شود باید مدیریت آن برآمده از همین کنفرانس باشد. وی همچنین بر اهمیت تقویت بهداشت و آموزش و پرورش و بازسازی هر چه سریعتر و تأمین مواد غذایی لازم تأکید کرد.

تحقیقات و نتایج

این تحولات در حالی صورت می گیرد که تحقیقات در محل وقوع انفجار در بندر بیروت برای بررسی عوامل و اسباب این فاجعه همچنان ادامه دارد و به تازگی ابعاد جدیدتری از حجم این فاجعه روشن شده است؛ به گفته تیم تحقیقات فرانسه، در این انفجار، حفره ای به عمق 45 متر ایجاد شده و بخش عمده ای از این بندر از جمله انبار شماره 12 به کلی ویران شده است.

وزارت دفاع لبنان نیز از پایان مرحله اول از جستجو برای یافتن کسانی که از این انفجار جان به در برده اند خبر داده و گفته است که احتمال یافتن افراد زنده بسیار ضعیف است. این وزارت خارجه همچنین اعلام کرد که حجم انبوهی آوار هنوز در این بندر وجود دارد.

وزارت دفاع همچنین اعلام کرد که این بندر را به چندین بخش تقسیم کرده و در بخش یک تیم خارجی سرگرم جستجو برای یافتن افراد زنده است.

وزارت بهداشت لبنان پیش از این اعلام کرده بود که 21 نفر همچنان مفقود هستند.

بدون تردید در روزهای آینده شاهد تحولات گسترده تری در لبنان خواهیم بود. این کشور اکنون در این شرایط حساس بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و پرهیز از فتنه است و لبنانی ها باید راه را به روی کسانی که قصد بهره برداری از این شرایط را دارد، ببندند.

پربیننده ترین خبرها