پلی که دیاب به قلب لبنانی ها زد

پلی که دیاب به قلب لبنانی ها زد
سه شنبه 21 مرداد 1399 - 20:35

مردم لبنان همچنان در شبکه های اجتماعی به خبر استعفای حسان دیاب نخست وزیر کشور واکنش نشان می دهند و با راه اندازی هشتگ "حسان ملت همراه توست"، حزن و اندوه خود را نسبت به این مساله نشان دادند و از تلاش های او برای نجات کشور در شرایط دشوار اقتصادی و فتنه و آشوب قدردانی کردند.

العالم ـ لبنان

میشل عون رییس جمهور لبنان روز گذشته استعفای دولت را پذیرفت و از وزیران خواست تا به فعالیت خود ادامه دهند و به پیشبرد امور بپردازند تا اینکه دولت جدید تشکیل شود. حسان دیاب در سخنان خود استعفای دولت را اعلام کرد و هشدار داد که فساد در تمام کشور ریشه کرده است و انفجار بندر بیروت در واقع نتیجه این فساد است.

در پی اعلام استعفای دیاب، مردم لبنان در توییت های خود از فداکاری های دیاب برای کمک به لبنان و مبارزه با فاسدان تشکر و قدردانی کردند.

کاربری به نام "ali alawieh" توییت کرد: چون تو شریفترین و لایق ترین و پاک ترین فرد هستی و در صورت ادامه فعالیت خود تمام کارهای پلید آنها و دزدی ها و اختلاس های آنها را فاش خواهی کرد، از این رو ماندن تو در قدرت خوشایندشان نبود.

پس از کمتر از 6 ماه از اعلام تشکیل دولت در سایه فشارهای اقتصادی و سیاسی بزرگ و در راس آنها انفجار فاجعه بار بندر بیروت، حسان دیاب نخست وزیر از سمت خود استعفا داد.

تحلیلگران سیاسی لبنان تاکید کردند که انفجار اخیر در بیروت بسیار فراتر از توان لبنان بود و واکنش های مردمی گسترده ای به بار آورد و همگی مسئولیت انفجار را به گردن دولت دیاب دانستند در حالی که دولت های پیشین باعث این فاجعه شده بودند. اما در خارج و داخل کشور چه از لحاظ رسانه ای و یا سیاسی از این مساله برعلیه دولت دیاب بهره برداری شد.

"Dou3@2 Dh@yni" توییت کرد: چون تو از عاملان جنگ داخلی نبودی و چون از غارتگران و سارقان نبودی و از 30 سال تاکنون به غارت اموال مردم نپرداختی و آدم پاکی هستی، می خواهند مسئولیت انفجار بندر بیروت را به گردن تو می اندازند.

"mohamed hajj shehade" نیز نوشت: از دیاب به خاطر تلاشهایش برای نجات لبنان در سایه اوضاع دشوار اقتصادی و فشارهای داخلی و خارجی تشکر و قدردانی می کنم.

محافل سیاسی تاکید کردند که استعفای دولت دیاب کشور را دچار خلا خواهد کرد. سناریوی سرنگونی دولت دیاب از همان ابتدا مطرح بود و فقط در انتظار زمان مناسب بود. سفر ایمانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه به لبنان برای به حاشیه راندن بیشتر این دولت بود و از آنها خواست تا بر تشکیل دولت وحدت ملی توافق کنند.

"Hassan B. Diab Supporters" گفت: علت استعفای دولت دیاب فشارهای داخلی و خارجی است که خواهان ادامه فساد در لبنان بودند و دیاب را مسئول اشتباهات دولت پیشین دانستند.

حسام زهری نیز در توییتر نوشت که ازت تشکر و قدردانی می کنیم چون تو از شریفان این وطن رنجدیده هستی.

"Douaa" نوشت: نام حسان دیاب نخست وزیر لبنان و حمد حسن وزیر بهداشت در تاریخ ثبت خواهد شد.

تحلیلگران بر این باورند که امریکا و اروپا و برخی کشورهای عربی اخیرا به شکست سیاستهایشان در لبنان پی برده بودند. از این رو باید سناریویی برای بازگرداندن متحدان واشنگتن تهیه می شد. و به نظر می رسد در پس درخواست ها برای تشکیل دولت جدید پس از انتخابات زودهنگام، سناریوهای مشکوکی وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها