درمان کرونا با واکسن روسی؟

درمان کرونا با واکسن روسی؟
چهارشنبه 22 مرداد 1399 - 10:36

پوتین از ساخت اولین واکسن کرونا خبر داد، ادعای او چقدر به واقعیت نزدیک است و بقیه کشورهای جهان تاکنون به چه دستاوردهایی در این زمینه رسیده‌اند؟

العالم - اروپا

فارغ از این که کم و کیف واکسن کرونا چیست اما اعلام دیروز پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر ثبت اولین واکسن کرونا، بسیاری از توجهات مردم و رسانه های جهان را به خود جلب کرد. آقای پوتین حتی ادعا کرده است که این واکسن به یکی از دختران وی تزریق شده و حال او اکنون خوب است. خبرگزاری اروپایی یورونیوز دیروز به نقل از پوتین نوشت: «می‌دانم که کاملا موثر است، مصونیت کامل ایجاد می‌کند و تکرار می‌کنم که این واکسن همه بررسی‌های لازم را پشت سر گذاشته است.»

وی ابراز امیدواری کرد که تولید انبوه این واکسن به زودی آغاز شود. در این میان اظهارات دیروز رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین هم که اعلام کرد به واکسن ویژه بیماری کووید-۱۹ ساخت روسیه اعتماد دارد تا جایی که حاضر است این واکسن را نخست روی وی آزمایش کنند، بسیار مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفت. دوترته در سخنانی اعلام کرد: «بسیار (بابت تولید واکسن کرونا در روسیه) خوشحالم. چون روسیه دوست ماست. آن ها به ما واکسن خواهند رساند و هنوز از پول هم حرفی نزده‌اند.» در عین حال مقامات بهداشتی روسیه نیز اعلام کرده‌‌اند که کارمندان بخش بهداشت،‌ آموزگاران و دیگر افراد آسیب‌پذیر در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

این خبر حاکی است، روسیه نخستین کشوری است که رسما واکسنی را برای بیماری کووید-۱۹ به ثبت می‌رساند حال آن که بسیاری از کارشناسان بهداشت اقدام این کشور را به دیده تردید می‌نگرند، چرا که این کار بدون انجام مرحله سوم آزمایش واکسن صورت می‌گیرد،‌ مرحله‌ای که برای گذراندن آن به ماه‌ها زمان و هزاران داوطلب نیاز است.

به هر روی، تولید واکسن کرونا امروز به نوعی جنگ میان قدرت ها نیز تلقی می شود به طوری که سه هفته قبل هم برخی خبرگزاری های بین المللی از تلاش گروه های هکری روسی برای سرقت اطلاعات و مالکیت معنوی موارد مرتبط با تولید و تست این واکسن در اروپا و آمریکا گزارش داده بودند.

آخرین دستاوردهای جهان از واکسن کرونا به چه مرحله ای رسیده و آخرین جزئیات از تست واکسن کرونای ایرانی

ناصری - تولید واکسن کرونا به یک رقابت بین کشورها تبدیل شده و هر روز یک شرکت و یک کشور ادعای ساخت یا طی مراحل پایانی ساخت آن را دارد. واکسنی که در گذشته بین 10 تا 12 سال تولیدش طول می کشید حالا که هفت ماه از زمان شیوع کرونا گذشته، زمزمه های تولیدش در 12 ماه و 18 ماه به گوش می رسد. همان طور که احتمالا در خبرها خواندید، روز گذشته پوتین ادعا کرد به واکسن کرونا دست پیدا کرده است البته سازمان بهداشت جهانی گفته با روسیه وارد مذاکره می شود تا مراحل بررسی پیش از تایید را طی کند. یک مقام روسی درباره این واکسن که به یاد اولین ماهواره جهان که اسپوتنیک نام داشت آن را اسپوتنیک V نام گذاری کرده اند گفته این واکسن را هم اکنون بیش از 20 کشور و به مقدار یک میلیارد دوز خریداری کرده اند. البته حدود 140 شرکت در 10 کشور جهان هم به دنبال دست یافتن به واکسن کرونا هستند که ایران هم یکی از آن هاست و مراحل تست حیوانی اش را هم با موفقیت پشت سر گذاشته است. در این گزارش سعی کرده ایم به بهانه اعلام دست یافتن روسیه به واکسن کرونا از آخرین دستاوردهای دیگر کشورها درباره این واکسن بنویسیم و آخرین وضعیت واکسن کرونای کشورمان را هم ارزیابی کنیم.

فرایند تولید واکسن

چرخه توسعه واکسن یک فرایند شش مرحله‌ای متشکل از اکتشافی، پیش‌بالینی، کارآزمایی بالینی، تایید مجوز، تولید انبوه و کنترل کیفیت است. مراحل اول و دوم (اکتشافی و پیش‌بالینی) در آزمایشگاه انجام می‌شود. کارآزمایی بالینی خود به تنهایی در سه زیرمرحله انجام می شود. زیرمرحله اول، بر ایمنی تمرکز دارد و 100 تا 200 نفر از افراد سالم، واکسن آزمایشی را دریافت می‌کنند. در این زیرمرحله، پژوهشگران به بررسی ارتباط مقدار واکسن با میزان عوارض جانبی می‌پردازند. در زیرمرحله دوم، مطالعه کارآزمایی بالینی آغاز و واکسن به افرادی با ویژگی های مشخص تزریق می‌شود (در این مرحله ممکن است اطلاعات اضافه درباره عوارض جانبی کوتاه مدت و سنجش مقدار واکسن ایمنی دهنده ارائه شود). در نهایت، به منظور ارزیابی ایمنی و اثربخشی در زیرمرحله سوم، واکسن به هزاران نفر تزریق می‌شود (در این مرحله افراد واکسینه شده با افرادی مقایسه می شوند که دارونما یا واکسن دیگری دریافت کرده اند بنابراین محققان می توانند درباره ایمنی و اثربخشی واکسن جدید اطلاعات بیشتری کسب و عوارض جانبی متداول را شناسایی کنند). در صورت تایید ایمنی و اثربخشی در این مرحله (کارآزمایی بالینی)، واکسن تاییدیه و مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت می کند.

وضعیت تولید واکسن در جهان

سازمان بهداشت جهانی در جدیدترین ارزیابی خود اعلام کرده حدود ۱۴۰ پروژه‎ جهانی برای تولید واکسن کرونا به‌صورت رسمی در حال انجام است که از این تعداد ۲۶ واکسن به مرحله تست روی انسان رسیده که هشت مورد در چین، چهار مورد در ایالات متحده، دو مورد در استرالیا، دو مورد در انگلستان، دو مورد در هند، یک مورد در روسیه، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و آلمان هستند. به‌هرحال همچنان مسابقه کشورها برای دستیابی به واکسن موثر در پیشگیری از کرونا ادامه داشته و امیدواری‌های جدی هم برای دستیابی به این واکسن وجود دارد. دراین بین صحبت‌های تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز قابل توجه است: «تعدادی واکسن در مرحله سوم آزمایش بالینی هستند و امید است به‌زودی تعدادی واکسن موثر که به پیشگیری از ابتلا به ویروس کمک می‌کند در اختیار قرار گیرد ولی هم اکنون هیچ راه‌حل جادویی وجود ندارد.» البته باید به این نکته هم توجه داشت که این واکسن ها هنوز در مرحله آزمایش قرار دارند و ممکن است هر لحظه خبر شکست آن ها منتشر شود پس نباید امید واهی به آن ها داشت.

دانشگاه آکسفورد نام واکسن: ChAdOx1، nCoV-19

در بین خبرهادرخصوص ساخت ویروس کرونا، واکسن ساخت دانشمندان دانشگاه آکسفورد جدی تر به نظر می رسد. ایندیپندنت در گزارشی نوشت دانشمندان در باره این واکسن چنین اظهار می کنند که واکسن ساخته شده توسط دانشگاه آکسفورد، این قابلیت را دارد که سه برابر بیشتر از بهبود یافتگان کرونایی، در بدن آنتی بادی تولید کند. سارا گیلبرت، رهبر تیم پژوهشگران تولید واکسن ویروس کرونا در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است واکسن آخرین مراحل خود را طی می کند تا با نهایی شدن، مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت سینواک نام واکسن: CoronaVac

این داروسازی چینی که دفتر مرکزی آن در پکن قرار دارد، آخرین مرحله از آزمایش بالینی واکسن ویروس کرونای خود را روی 1620 بیمار در اندونزی آغاز کرده است. به گزارش رویترز؛ «لو بیشان»، محقق شرکت سینواک اعلام کرده به احتمال ۹۹ درصد این واکسن از آزمایش ها سربلند بیرون خواهد آمد. هیچ عوارض جانبی‌ برای این واکسن گزارش نشده است. سینواک در ماه گذشته وارد مرحله سوم آزمایش‌ها در برزیل شد و قرار است ۹۰۰۰ کارمند نظام درمانی را در سراسر این کشور در این مرحله به کار گیرد.

شرکت مدرنا نام واکسن: mRNA-1273

شرکت آمریکایی مدرنا هم در حال تلاش برای رسیدن به واکسن کروناست. این واکسن در مرحله اول آزمایش روی تمام ۴۵ داوطلب سالمی که آن را دریافت کردند، واکنش سیستم ایمنی بدن را برانگیخت. با این حال، چهار هفته بعد از تزریق اول، نیاز به دریافت واکسن دومی بود تا بدن بتواند واکنش ایمنی قوی‌تری از خود نشان دهد. هیچ یک از داوطلبان این آزمایش عوارض جانبی جدی را هم تجربه نکردند. به گزارش خبرگزاری دانشجو، مرحله سوم آزمایش اواخر ماه گذشته میلادی کلید خورد و حدود ۳۰ هزار داوطلب قرار است در آن شرکت کنند.

فایزر و بایون‌تک نام واکسن: BNT162b2

فایزر، شرکت داروساز آمریکایی و بایون‌تک، شرکت زیست‌فناوری آلمانی است که ماه گذشته میلادی مرحله سوم آزمایش خود را با جذب ۳۰ هزار داوطلب در ۳۹ ایالت آمریکا و کشورهای برزیل، آرژانتین و آلمان آغاز کردند. آمریکا پیش از این اعلام کرد 100 میلیون دوز از این واکسن را به قیمت 1.95 میلیارد دلار خریداری کرده است و با شروع سال ۲۰۲۱ نیز ۱۲۰ میلیون دوز از این واکسن به ژاپن تحویل داده خواهد شد.

دیگر واکسن‌های پیشرو

کان‌سینو بیولوژیکس: این شرکت داروساز چینی هنوز در مرحله دوم آزمایش‌های خود به سر می‌برد ولی در ماه ژوئن مجوزی محدود از دولت دریافت کرد تا واکسن خود را تنها به مدت یک سال روی نیروهای نظامی آزمایش کند.

سینوفارم: این شرکت داروساز چینی ماه گذشته میلادی مرحله سوم آزمایش خود روی ۱۵ هزار داوطلب ۱۸ تا ۶۰ ساله در امارات متحده عربی را کلید زد.

موسسه تحقیقات کودکان مرداک، موسسه تحقیقات علمی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا و ... هم از شرکت های پیشرو در تولید واکسن در جهان هستند.

ایران در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

ایران نیز یکی از کشورهایی است که پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینه توسعه واکسن داشته است. بر اساس آخرین گزارش‌ها؛ پنج گروه برجسته ایرانی در زمینه توسعه واکسن کرونا فعالیت دارند. این پروژه‌ها در فاز اول و دوم قرار دارند و روی حیوانات آزمایش شده اند . به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، هنوز وارد مرحله سوم و مطالعه روی انسان‌ها نشده‌ایم. این واکسن تکنولوژی فوق‌العاده پیشرفته‌ای دارد و روند ساخت آن به گونه‌ای است که باید ژن ویروس کرونا، در یک ویروس جدید وارد و آن ویروس به‌عنوان واکسن به بدن فرد تزریق شود. البته معاون پژوهشی مرکز تحقیقات واکسن و مدیرگروه ایمونوتراپی پژوهشکده علوم داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در گفت و گویی با فرهیختگان اظهار کرده بود: «الان با توجه به وضعیت اورژانسی‌ که وجود دارد عوارض کوتاه‌مدت را ملاک قرار می‌دهیم. به‌صورت‌کلی حداقل هفت ماه زمان نیاز است تا به مراحل پایانی برسیم. به‌همین‌دلیل اگر در ایران هم بخواهیم به واکسن برسیم قبل از سال 1400 بسیار بعید به‌نظر می‌رسد.»

روزنامه خراسان

پربیننده ترین خبرها