سناریوی قهرمان سازی هیل از ترامپ پس از سوختن نیمی از بیروت

سناریوی قهرمان سازی هیل از ترامپ پس از سوختن نیمی از بیروت
جمعه 24 مرداد 1399 - 19:50

به گفته روزنامه وال استریت به نقل از مقامات امریکایی، دولت آمریکا امیدوار است از انفجار بندر بیروت که به سوختن نیمی از آن منجر شد برای اختلاف افکنی میان گروههای سیاسی لبنان بهره برداری کند.

العالم نظرکده

برخی ناظران معتقدند، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از ناکامی در مهار ویروس کرونا و ورشکستگی اقتصادی به دنبال صحنه نمایش و سناریویی است که با استفاد از آن یک قهرمان از خود بسازد.این صحنه نمایش می تواند فاجعه بیروت،پرونده مذاکره با ایران یا معامله قرن باشد.

آنها تاکید کردند واشنگتن در لبنان یک هدف دارد و آن هم هدف قرار دادن حاکمیت و تسلط نظامی و اقتصادی،خلع سلاح مقاومت و کنترل منطقه نفتی مرزی دریایی است.

این کارشناسان با اشاره به آرزوی آمریکا برای نفوذ در جبهه مقاومت و سفر دیوید هیل قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا به لبنان افزودند: آمریکا پس از شکست برنامه هایش، برای تحقق این رویای خود به اختلاف افکنی طائفه ای در لبنان روی آورد.

آنها افزودند: بازی آمریکا پیچیده و مبهم شد و این کشور پس از حادثه انفجار بندر بیروت، به ارائه طرحی روی آورد که 18 ماه پیش در آمریکا از سوی گروههای آمریکایی و لبنانی از جمله برخی ژنرال ها و سفرای پیشین تهیه شده بود.

این کارشناسان افزودند: ترامپ پس از مانع تراشی برای مقاومت لبنان و فلسطین، در عملیات الحاق کرانه باختری ناکام ماند و نتوانست خود را عامل برقراری صلح و حل مشکلات پیچیده فلسطین و اسرائیل معرفی کند.

آنها افزودند: این مانع، وجود مقاومت در لبنان و غزه بود.

آنان تاکید کردند: هدف از این طرح آمریکایی؛ محاصره حزب الله و تلاش برای از بین بردن بافت لبنان با اقدامات تحریک آمیز طائفه ای و فرقه ای و بهره گیری از فاجعه بیروت و مقصر دانستن حزب الله و هدف قرار دادن سید حسن نصرالله و تحریک معترضان و استعفای معاونان و وزرای دولت دیاب بود.

آنها تاکید کردند: هیل مستقیما پس از سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به لبنان و ناکامی وی برای قیمومیت مجدد بر لبنان، به این کشور سفر کرد.

این در حالی است که خبرنگاران حوزه مسائل سیاسی معتقدند سفر هیل به لبنان از قبل تعیین شده بود و سفیر پیشین آمریکا در خصوص موضوع ترسیم مرزهای آبی و منطقه اقتصادی نفتی با رژیم اشغالگر صهیونیستی تبادل نظر کرده بود.

این کارشناسان افزودند: انفجار بندر بیروت، سفر هیل را به جلو انداخت تا دیدگاه آمریکا در ضرورت تشکیل دولت به اصطلاح بی طرف به منظور بیرون کردن حزب الله و هم پیمان حزب الله یعنی جریان آزاد ملی مسیحی از دولت را مطرح کند.

این ناظران افزودند: هیل عامل فشار بر لبنان برای تشکیل دولتی است که ادعا دارد خواست ملت لبنان را در نظر خواهد گرفت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها