عقب‌نشینی آمریکا از لزوم حضور چین در مذاکره تسلیحاتی با روسیه

عقب‌نشینی آمریکا از لزوم حضور چین در مذاکره تسلیحاتی با روسیه
يکشنبه 26 مرداد 1399 - 14:11

نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی گفت، آمریکا از موضع خود درخصوص لزوم انجام مذاکرات تسلیحاتی به‌شکل سه‌جانبه با روسیه و چین کوتاه آمده است.

العالم - آمریکا

«مارشال بیلینگزلی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی گفت کاخ سفید ممکن است وارد مذاکرات تسلیحاتی با روسیه شود تا متعاقباً به چین جهت ورود به مذاکرات فشار وارد کند.

بیلینگزلی در مصاحبه با پایگاه اینترنتی ژاپنی «نیکی» گفت، با این‌که آمریکا تمایل دارد توافقی سه‌جانبه با چین و روسیه حاصل شود، اکنون حاضر است با روسیه به توافقی دوجانبه دست یابد.

وی در این باره گفت: «فکر می‌کنم رویکرد بسیار معقولی باشد، به‌خصوص به این دلیل که ممکن است بتوانیم با روسیه به توافقی دست دست یابیم که به چارچوبی برای ملحق شدن چین نیز تبدیل شود».

بیلینگزلی که قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برای دیدار با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در شهر وین دیدار کند گفت، واشنگتن از موضع توافق سه‌جانبه به‌صورت هم‌زمان کوتاه آمده است.

این مقام آمریکایی گفت: «این احتمال وجود دارد که معاهده نیو استارت با روسیه تمدید شود. رئیس‌جمهور اشاره کرده است که این اقدام در نظر گرفته شود. ممکن است مذاکرات به‌صورت جداگانه میان آمریکا و روسیه و همچنین آمریکا و چین انجام گیرد».

او در ادامه گفت: «موشک‌های چینی قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند و این موضوع باید موجب نگرانی آمریکا و روسیه باشد».

وی افزود:‌«از چینی‌ها [خبرهایی] شنیده‌ایم و به طور محتاطانه‌ای خوشبین هستیم که شاید این احتمال وجود داشته باشد که با آن‌ها وارد مذاکره شویم. در این مرحله، به چین بستگی دارد که بر سر میز مذاکره بیاید».

بیلینگزلی توضیح داد: «از سوی دیگر توافق با روسیه باید به گونه‌ای باشد که در آینده بتوان چین را نیز در آن لحاظ کرد».

این مقام آمریکایی مدعی شد، آمریکا مشتاق است «با شرکا و متحدانش در آسیا در خصوص تهدیدات چین که در حال توسعه توان هسته‌ای است وارد مذاکره شویم. کشورهایی مانند ژاپن نیاز به تقویت توان دفاعی [در برابر چین] هستند».

بیلینگزلی گفت به همین دلیل است که آمریکا این احتمال را در نظر دارد که در آینده موشک‌های میان‌بردی را در کشورهای آسیایی از جمله ژاپن مستقر کند.

معاهده استارت جدید در سال ۲۰۱۰ توسط «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور وقت روسیه و «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا به امضا رسید. در حال حاضر این توافقنامه تنها عامل کنترل تسلیحات بین دو کشور است که هنوز لازم الاجراست و در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.

این پیمان در صورت توافق دو طرف تنها تا ۵ سال دیگر یعنی سال ۲۰۲۶ قابل تمدید است. مسکو از واشنگتن خواسته تمدید این سند را به تعویق نیندازد و آن را استاندارد طلایی در حوزه خلع سلاح توصیف کرده است.

پیش‌تر «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین تلاش‌های آمریکا برای درگیر کردن چین در مذاکرات در خصوص کاهش سلاح‌های هسته‌ای را «حقه سیاسی» واشنگتن خوانده و گفت: «آمریکا باید پیشنهاد روسیه را بپذیرد و پیمان کاهش و محدودیت بیشتر سلاح‌های تهاجمی استراتژیک (پیمان استارت جدید) را بپذیرد».

از سوی دیگر «فو کنگ» مدیرکل دپارتمان کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین اعلام کرد این کشور آماده است در صورتی که آمریکا تسلیحات خود را تا سطح چین کاهش دهد، به مذاکرات خلع سلاح بپیوندد. او همچنین گفت که «تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا ۲۰ برابر زرادخانه هسته‌ای چین است».

فارس

پربیننده ترین خبرها