چگونه ایران مکانیسم ماشه را از کابوی آمریکایی در مقابل جهانیان ساقط می ‌کند؟

چگونه ایران مکانیسم ماشه را از کابوی آمریکایی در مقابل جهانیان ساقط می ‌کند؟
يکشنبه 26 مرداد 1399 - 17:42

ناظران تأکید دارند، ایران موفق شده از طریق مذاکرات و دیپلماسی به نقطه‌ای برسد که ایالات متحده آمریکا را بعد از خروجش از توافق هسته‌ای، در انزوای بین‌المللی قرار دهد.

العالم- نظرکده

ناظران اعلام کردند، آنچه در شورای امنیت اتفاق افتاد نشان داد که آمریکا دیگر تنها قطب نیست و موید این موضوع شکست طرح آن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است و این شکست در شرایطی بوده که دولت "دونالد ترامپ" و وزیر خارجه‌اش "مایک پمپئو" بیشترین فشارها و تلاش‌ها را برای تحقق این هدف صورت دادند.

آنها تصریح کردند، نظام جهانی چند قطبی شده و اروپا نیز از اسارت سیاست بین‌المللی آمریکا نجات یافته است. از سوی دیگر، آنچه در شورای امنیت اتفاق افتاد و نیز امتناع 11 کشور اروپایی از دادن رای موافق به پیش‌نویس قطعنامه، استقلال کشورهای اروپایی و شکست تلخ آمریکا را به نمایش گذاشت.

آنها خاطرنشان کردند، شکست قطعنامه آمریکایی شکست خفت‌بار دیپلماسی آمریکا را در جلوی دیدگان جهانیان به منصه ظهور رساند.

کارشناسان آمریکایی تأکید کردند، آمریکا دردناک‌ترین سیلی را در عرصه دیپلماسی سیاسی در شورای امنیت سازمان ملل دریافت کرد. آنها همچنین هشدار دادند آمریکا ممکن است به دلیل شکست و ناامیدی شدیدش، دست به اقدام خطرناک و بی‌پروای دیگری متوسل شود.

آنها افزودند، ایالات متحده پیشتر تهدید کرده بود در صورتی‌که پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آن در شورای امنیت تصویب نشود هر وسیله و راهکار ممکن را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده خواهد کرد، که مکانیسم ماشه (ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها) یکی از این ابزارها است.

این کارشناسان عنوان کردند، شورای امنیت و ایران در پاسخ به تهدیدهای آمریکا گفته‌اند که اقدام آن به اعمال تحریم‌ها، به دلیل خروج یک‌جانبه‌اش از توافق هسته‌ای غیرقانونی است.

به گفته آنها، ایالات متحده عادت کرده که زور را مقدم بر حق بکند ولی ایران همواره در کنار جامعه جهانی ایستاده که معتقد است حق همان قانون است. آنها تأکید کردند، قوانین بین‌المللی در نزد آمریکا "فرمالیته" است؛ چرا که بر این زعم است که حق با آن است و احدی نمی‌تواند آن را از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران منع کند و همچنین می‌تواند کسانی را که به ایران تسلیحات می‌فروشد مواخذه و تحریم کند.

از سوی دیگر، کارشناسان استراتژیک خاطرنشان کردند که شکست ناامیدکننده ایالات متحده در شورای امنیت نمونه‌ای واضح از سقوط اعتبار و جایگاه بین‌المللی آمریکا محسوب می‌شود.

آنها یادآور شدند، انزوای آمریکا در شورای امنیت به وضوح قابل مشاهده بوده چرا که هیچ‌یک از کشورهای اروپایی از سیاست آن تبعیت نکرده‌اند. در واقع، امتناع کشورهای اروپایی از رای مثبت به پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی پایان عصر هژمونی آمریکا در شورای امنیت و سیاست‌های اقتدارگرایانه آن است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها