ترامپ، ایران و ماشه ای که نمی تواند بچکاند

ترامپ، ایران و ماشه ای که نمی تواند بچکاند
شنبه 25 مرداد 1399 - 08:26

العالم _ آمریکا

خبر:

پس از آنکه در جلسه جمعه شورای امنیت، آمریکا توانست فقط نظر مثبت کشور ذره ای دومنیکن را در خصوص اصرار بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با خود همراه کند "کلی کرافت"نماینده این کشور در سازمان ملل گفت کشورش از تلاش برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران دست بر نخواهد داشت.

تحلیل:

- آنچه دیشب در شورای امنیت سازمان ملل اتفاق افتاد در واقع شکست مجموعه تلاش های چند ماهه و مستمر و بدون وقفه امریکا علیه ایران است، تلاش هایی که با یارگیری هایی بین المللی و به ویژه منطقه ای توسط بریان هوک اغاز شد و در مجامع بین المللی به شکلی مستمر و پر حجم تا آخرین لحظات قبل از رای گیری جمعه پی گیری شد. اصرار امریکا بر این مساله کار را به جایی رساند که حتی برخی از نهادها بین المللی و از جمله شخص دبیر کل سازمان ملل را به منظور سند سازی علیه ایران در حوزه تسلیحات به خدمت درآورد.

- در اهمیت مساله تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران برای آمریکا همین بس که در روزهای اخیر واشنگتن متن پیش نویس قطعنامه اش علیه ایران را مشمول تغییراتی اساسی کرد بلکه بتواند به اجماع مورد نظر خود در این خصوص دست پیدا کند. دستان ترامپ در حوزه سیاست خارجی با تاکید بر مساله ایران بسیار خالی است.

- ماجرای جمعه شورای امنیت نشان می دهد اروپائیان طرف قرارداد در برجام همچنان اصرار دارند برجام را ولو در قامت یک اسکلت بی جان و بدون تحرک بر روی پا نگه دارند.

-درحالی که دولت دمنیکن توسط امریکا سر کارامده و وامدار این کشور است در تحلیل رای ممتنع اروپاییان به قطعنامه امریکا علیه ایران برخی معتقدند سه کشور اروپایی شورای امنیت به ناچار به این قطعنامه رای منفی داده اند چرا که با توجه به اطمینانشان از رای مخالف چین و روسیه اصرار داشته اند تا وحدت غرب را درخصوص برجام بیش ازاین صدمه دیده مشاهده نکنند.

- درحالی که طبق قانون، امریکا بدلیل انکه در 2018 از برجام خارج شده است نمی تواند از "مکانیسم ماشه" -تعریف شده در برجام به منظور بازگرداندن همه تحریم ها به ایران- استفاده کند اما به نظر می رسد واشنگتن بخت خود را در این خصوص حتما امتحان خواهد کرد. حرکت امریکا در مسیرهایی که عمدتا به درب بسته می خورد به ویژه در خصوص ایران اگر چه باسابقه است اما در شرایط پیش از انتخابات ترامپ به نظر تنها ترین راه است.

- در میان ناکامی امریکا در نشست جمعه سازمان ملل و عملیات احتمالی واشنگتن در استفاده از مکانیسم ماشه، روسیه از پیشنهادی سخن می گوید که در نظر دارد با سران 5 قدرت هسته ای، ایران و آلمان در میان بگذارد. آیا این پیشنهاد بدنبال جبران ناکامی روز جمعه ترامپ در خصوص ایران است؟ آیا حاوی اعطای تنفسی مصنوعی به برجام و از جنس گشایش هایی در برخی جهات تحریم ها است؟ آیا آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران را در مقابل کوتاه آمدن از برخی حقوق مسلم در بردارد؟ باید منتظر ماند و دید، آنچه مسلم است اینکه در شرایط کنونی جلب اعتماد ایران زخم خورده از اعتماد بسیار دشوار است.

پربیننده ترین خبرها