اروپا خواستار توقف فوری فعالیت‌های حفاری ترکیه در مدیترانه شد

اروپا خواستار توقف فوری فعالیت‌های حفاری ترکیه در مدیترانه شد
يکشنبه 26 مرداد 1399 - 21:20

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه از ترکیه خواست تا فورا فعالیت‌های حفاری در شرق مدیترانه را متوقف کند.

العالم - اروپا

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه از ترکیه خواست تا از سرگیری فعالیت‌های حفاری در شرق دریای مدیترانه را متوقف کند.

بورل طی بیانیه‌ای گفت: «من مقامات ترکیه را فرا می‌خوانم تا چنین فعالیت‌هایی را فورا متوقف کرده و با حسن نیت وارد مذاکراتی گسترده با اتحادیه اروپا شوند.»

وی تاکید کرد که اقدام ترکیه در آغاز مجدد حفاری باعث تشدید تنش‌ها در دریای مدیترانه می‌شود.

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است.

اتحادیه اروپا چندی قبل اعلام کرد که طرح ترکیه برای انجام حفاری برای جستجوی نفت و گاز در سواحل قبرس نگرانی بسیار در این منطقه را موجب شده است. اتحادیه اروپا هشدار داده که این اقدام ترکیه موجب افزایش تنش‌ها میان این دو کشور شده و غیر قابل قبول است.

در بحبوحه تنش‌های ترکیه با یونان و برخی کشورهای اروپایی بر سر عملیات‌های حفاری اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه، فرانسه به این منطقه نیروی نظامی اعزام می‌کند. وزارت دفاع فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد ناوشکن «لافایت» و دو جنگنده رافال را برای استقرار به شرق دریای مدیترانه اعزام می‌کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها