واکنش تند ترکیه به اظهارات بایدن علیه اردوغان

واکنش تند ترکیه به اظهارات بایدن علیه اردوغان
دوشنبه 27 مرداد 1399 - 12:29

وزیر خارجه ترکیه در ادامه واکنش‌ها به انتشار اظهارات «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات آمریکا علیه رجب طیب اردوغان، پس از دیدار با مایک پامپئو همتای آمریکایی خود سخنان بایدن را بشدت رد کرد.

العالم - ترکیه

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ضمن رد اظهارات جو بایدن علیه رجب طیب اردوغان، توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط تنها به نفع تل‌آویو است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه به سخنان جنجالی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و معاون ریاست جمهوری این کشور در هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما واکنش نشان داد.

«مولود چاووش اوغلو» بعد از دیدار با مایک پامپئو همتای آمریکایی خود در جمهوری دومینیکن اعلام کرد، تنها ملت ترکیه است که می تواند درباره تغییر دولت و رئیس‌جمهور خودشان تصمیم بگیرند و نه کسی از ایالات متحده یا کشوری دیگر.

پنجشنبه هفته گذشته انتشار قسمتی از ویدئوی سخنان سال گذشته جو بایدن در فضای مجازی در ترکیه جنجال‌های زیادی به پا کرد.

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این ویدئو می‌گوید، آمریکا تحت رهبری او «موضعی روشن» در قبال «حمایت از رهبران مخالفان» در ترکیه خواهد داشت تا بتوانند رجب طیب اردوغان را شکست دهند. وی افزود، قصدش این نیست که کودتایی علیه اردوغان به راه بیفتد بلکه ترجیح می‌دهد او از طریق «روند انتخاباتی» برکنار شود.

بایدن به طور ویژه به امتناع دولت ترکیه از لغو قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی «S-400» از روسیه اشاره می‌کند و می‌گوید پاسخ کاخ سفید به این اقدام ترکیه نظیر تعلیق مشارکت این کشور در تولید جنگنده‌های «F-35» و تهدید به تحریم آنکارا کافی نیستند و «او (اردوغان) باید بهایش را بپردازد».

وزیر خارجه ترکیه بعد از دیدار با پامپئو در واکنش به اظهارات بایدن گفت: «ما قویا چنین تعیین تکلیف‌هایی را رد می‌کنیم». وی اظهارات بایدن درباره حمایت از مخالفان اردوغان برای ساقط کردن او را «جاهلانه» خواند و گفت که او ملت ترکیه را نشناخته است.

چاووش اوغلو همچنین تاکید کرد، اینکه یک فرد نامزد انتخابات برای ریاست جمهوری در امریکا چنین حرف‌های جاهلانه‌ای درباره ترکیه بزند، عجیب است.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به سخنان بایدن درباره اینکه او به دنبال کودتا علیه اردوغان در ترکیه نیست، گفت: «به نظر من این یعنی اینکه ما قبلا در گذشته کودتا را امتحان کردیم اما اتفاقی نیافتاد در نتیجه باید تاکتیکها و روشهایمان را عوض کنیم».

وی تاکید کرد، انتخابات در ترکیه به صورتی دموکراتیک و شفاف برگزار می‌شوند و ترکیه اکنون هم در صحنه عمل و هم در میز مذاکره از قدرت کافی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اوغلو و پامپئو در دیدار روز یکشنبه خودشان در جمهوری دومینیکن درباره تحولات لیبی رایزنی کردند و تصمیم گرفتند رایزنی‌های دو کشور در سطح کارشناسی و فنی ادامه یابد.

وزیر خارجه ترکیه در جمهوری دومینیکن به سوالی درباره توافق اعلام شده رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده برای عادی سازی روابط پاسخ داد.

او گفت: «موضع ترکیه (درباره این موضوع) خیلی روشن است. ما همیشه حامی آرمان فلسطین بوده‌ایم چرا که این آرمان مشترک ما است».

وزیر خارجه ترکیه با رد این ادعا که آرمان فلسطین فقط آرمان متعلق به کشورهای عربی است، افزود: «این یک آرمان مقدس است، اورشلیم (قدس) آرمان مشترک ما است و حمایت از آن وظیفه ترکیه و دیگر کشورهای مسلمان است».

از نظر او، توافق امارات عربی متحده با رژیم صهیونیستی باعث «مرگ راهکار دو دولتی و مشروعیت بخشی به الحاق (اشغال کرانه باختری فلسطین) می‌شود» و تنها به نفع تل‎آویو است.

وزیر خارجه ترکیه بر این موضوع تاکید کرد که توافق عادی سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی باعث لغو طرح ها در زمینه اشغال کرانه باختری نشده بلکه تنها سبب تعویق آن شده است.

اشاره اوغلو به سخنان تلویزیونی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که پنجشنبه هفته گذشته بعد از اعلام توافق با امارات برای عادی سازی روابط گفت که او به اشغال بخش هایی از کارنه باختری «همچنان متعهد است» و توافق او با امارات شامل «تعلیق موقت طرح الحاق (اشغال کرانه باختری) است.

فارس

پربیننده ترین خبرها