کوه دادگاه بین المللی ترور حریری موش زایید

کوه دادگاه بین المللی ترور حریری موش زایید
سه شنبه 28 مرداد 1399 - 21:21

العالم _ لبنان

خبر:

پس از فراز و فرودهای 15 ساله بررسی پرونده ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان نتایج این محکمه بین المللی با معرفی یک متهم اعلام شد.

تحلیل:

- پس از ترور رفیق حریری درسال 2005 میلادی 4فرضیه دراین خصوص نقل محافل بود. 4 افسر لبنانی در یک مرحله توقیف شدند که نهایتا از ایشان اعلام برائت شد. در مرحله ای دیگر انگشت اتهام متوجه دولت سوریه شد و حتی سعد حریری این گزینه را تایید کرد اما بعدا از شتاب زدگیش در قضاوت عذرخواهی کرد. همچنین فرضیه دست داشتن حزب الله در این ماجرا از سوی مخالفان محل تمرکز جدی قرار گرفت که دادگاه امروز، بطلان آن فرضیه و عدم حقانیت تبلیغ کنندگان آن را روشن کرد و البته فرضیه چهارم و البته جدی نیز در این میان وجود داشت که دست داشتن اسرائیل در این ماجرای خشونت بار را مطرح می کرد اما هیچ گاه در دستور کار بررسی قرار نگرفت.

- فرضیه دخالت اسرائیل در ترور حریری مبتنی بر تصویرهای منتشر شده از پهپادهای اسرائیل بر فراز لبنان در روزگار وقوع حادثه از یک سو و شهادت پزشکان فرانسوی مبتنی بر یافتن شواهدی از اورانیوم غنی شده در بدن تنها بازمانده ماجرای ترور که در فرانسه بستری شده بود یا معدوم شد یا محل توجه واقع نشد. این یعنی انکه جنایت ترور حریری در وجه تحقیقی خود با دخالت امریکا و اسرائیل به شکلی همه جانبه مورد بررسی قرار نگرفته و طبع ارای امروز دادگاه نیز قبل از انکه مشروعیتی حقوقی و قانونی داشته باشد در سایه سیاسی کاری بین المللی به انحراف کشیده شده است.

- درخلال 15 سال گذشته و به ویژه در دو هفته اخیر و در فاصله دو دادگاه - برگزار نشده و دادگاه امروز - تلاش رسانه های غربی، عبری و به ویژه عربی وابسته به سعودی متوجه محکوم کردن حزب الله در این ماجرا بود. ناگفته پیداست که هدف از این فضاسازی ها از یکسو جدا کردن ملت لبنان از حزب الله و از دیگر سو تعقیب پروژه خلع سلاح حزب الله بوده و هست، هدفی که امروز عصر ناکامی خود را به وضوح نشان داد. اینکه دادگاه از میان به ظاهر 4 متهم منتسب به حزب الله 3 نفر ایشان را تبرئه و تنها به دست داشتن نفر چهارم در ماجرا بسنده کرد واضح ترین دلیل براین واقعیت است که دستان دادگاه و البته مخالفین حزب الله در متهم ساختن حزب الله به ترورکاملا خالی بوده است و اعلام "سلیم عیاش" به عنوان متهم، تنها و تنها برای ان بوده است که دستان دادگاهی که حداقل 700 میلیون دلار هزینه بر دستان ملت لبنان گذاشته است خالی نماند. نکته جالب توجه انکه علی رغم تلاش دادگاه برای تحقق توهم توطئه دست داشتن حزب الله در ترور حریری از یک سو اعلام شد روابط حسنه رهبری حزب الله با مرحوم حریری گزینه دست داشتن سازمانی حزب الله در ماجرای ترور را نفی می کند و از دیگر سو تاکید وکیل تسخیری پرونده مبنی براینکه مستندات دادگاه در متهم کردن سلیم عیاش کاملا ناکافی است پرده از سیاسی بودن نتیجه امروز دادگاه لاهه را نشان می دهد.

- امروز اعلام شد سفیر سعودی در لبنان در گفتگو با یک روزنامه بحرینی گفته است: دادگاه حریری فرصتی طلایی برای دور کردن حزب الله از صحنه سیاسی لبنان است. اگرچه بالافاصله پس از انتشار این خبر سعودی ان را تکذیب کرد اما رفتار سعودی بویژه درطول دو هفته گذشته نشان داد که این هدف در راس سیاست های سعودی، اسرائیل و آمریکا قرار داشته و لاینقطع پیگیری می شده است

- شاید زمان زیادی طول نکشد که سعد حریری همانگونه که در برابر حقیقت مجبور به عذرخواهی از سوریه شد به عذرخواهی از حزب الله و به ویژه متهم صوری امروز یعنی سلیم عیاش روی بیاورد به شرط انکه شجاعت به خرج دهد و گزینه چهارم مطرح در پرونده ترور پدر را در دستور بررسی جدی و بدون مسامحه قراردهد.

پربیننده ترین خبرها