ملت لبنان پیش از دادگاه لاهه حکم خود را صادر کردند

ملت لبنان پیش از دادگاه لاهه حکم خود را صادر کردند
سه شنبه 28 مرداد 1399 - 15:45

همزمان با برگزاری دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان، در لاهه به منظور قرائت حکم در این پرونده و سه پرونده دیگر، کاربران شبکه اجتماعی توییتر هشتگ "دادگاه بین المللی" را ترند کردند.

العالم - لبنان

در لبنان مردم منتظر سخنرانی سعد حریری، رئیس جریان المستقبل و فرزند رفیق حریری هستند. وی به منظور حضور در دادگاه بین المللی – که به منظور قرائت حکم غیابی متهمان پرونده ترور تشکیل شده است – وارد لاهه شده است. وی در یادداشت توییتری خود نوشت این دادگاه اولین جلسه خود را رأس ساعت 12 ظهر روز سه شنبه و جلسه دوم را ساعت دو و نیم و جلسه سوم و آخر به در ساعت 4 و نیم عصر به وقت بیروت برگزار می کند.

چهاردهم فوریه 2005، خودروی حامل رفیق حریری در منطقه کورنیش در مقابل هتل سنت جورج در بیروت منفجر شد. در این حادثه کامیونی حامل بمب در کنار خودروی وی منفجر شده و حفره عمیقی بر جای گذاشت و خساراتی به ساختمان های اطراف وارد کرد. در این انفجار 21 نفر از جمله باسل فلیحان، وزیر اقتصاد سابق، و چند تن از محافظان شخصی حریری کشته شدند.

این حادثه موج گسترده ای از ناآرامی و آشوب را در کشور به دنبال داشت که در آن زمان به "قیام استقلال" و بعدها به "انقلاب ارز" معروف شد. در آن زمان تظاهراتی سازماندهی شد که خواستار خروج نیروهای سوری از لبنان شدند.

این نیروها تحت پوشش اتحادیه عرب به منظور پایان دادن به جنگ داخلی و منازعات نظامی موجود وارد لبنان شده بودند.

عده ای از کاربران لبنانی توییتر حکم این دادگاه را تأیید کرده و آن را "نمای عدالت" معرفی کردند اما عده دیگر معتقدند که حکم این دادگاه چندان قابل اعتماد نیست. این در حالی است که نگرانی هایی در خصوص آینده لبنان در سایه این اختلافات و تضادها وجود دارد.

کاربری با عنوان "ابو محمد البناوي" نوشت: سعد حریری خود به خوبی می داند که پدرش را چه کسی ترور کرده است من او را به چالش می کشم و از او می خواهم جرأت کند و حقیقت را بگوید.

همین کاربر در توییت دوم خود با اشاره به ادعاهای سفیر عربستان درباره این دادگاه، آن را محکوم کرده و عربستان را مسئول ترور رفیق حریری می داند. وی می نویسد: "سفیر عربستان می گوید که همه ما منتظر لحظه افشای حقیقت از دادگاه بین المللی هستیم. سئوال مهمتر اینجاست که چه ربطی به این سفیر دارد که منتظر عدالت الهی است!!!؟؟ من به عنوان یک شهروند عادی می دانم که عربستان در ترور شهید رفیق حریری دست دارد.."

کاربر دیگری با عنوان "Abbas fahes" نوشت: چیزی که بر اساس باطل بنا شده است، باطل است هر قدر که دیگران نعره بزنند. ما با صبر و بصیرت فراوان اتهامات و افتراهای باطل شما را تحمل می کنیم.

کاربر دیگری با عنوان "أسامة خواجي" می نویسد: حرف تازه ای نخواهد بود. صرفا تأکید بر اتهامات و محکوم کردن متهمین و صدور حکم علیه آنها به طور غیابی و محکوم شدن آنها به چند سال زندان است. خلاصه اینکه متهم اصلی این عملیات، حزب الله است.

کاربر دیگری با عنوان "Dedo963" در توصیف احساسات خود در روز قرائت حکم دادگاه بین المللی نوشت: "من امروز کار و زندگی را رها کرده و منتظر رأی دادگاه بین المللی هستم"

کاربر دیگری با عنوان "Iyadovich" نوشت: امروز حکم دادگاه بین المللی با صرف نظر از منافع بین المللی قرائت می شود.. شهدایی از جمله بزرگان ملی با دستان سیاهی با هدف حذف یا تقویت تروریسم به شهادت رسیده اند. باید از خود پرسید که چه کسانی از این جنایت نفع می برند؟ در آن صورت می توانید بفهمید که چه کسانی نقشه کشیده اند و چه کسانی جنایت کرده اند.

کاربر دیگری با عنوان "jawad" هم نوشت: دادگاه بین المللی بر اساس باطل تشکیل شده و حکمش باطل است.

نمی توان اهداف خبیثانه این ترور را نادیده گرفت. هر کسی که در جریان اوضاع لبنان است این اهداف را می شناسد. بهترین و گویاترین جواب درباره اهداف این جنایت همان است که سید حسن نصر الله د رگفگتوی اخیر خود با رادیو نور تشریح کردند. ایشان گفتند: یکی از اهداف ترور حریری یکی از کاربردهای آن، افروختن جنگ بین شیعه و سنی در این کشور است. ما در آستانه جنگ داخلی بودیم تمام تلاش خود را به کار گرفتیم و به ائتلاف های سیاسی برای حفظ کشور از انفجار بزرگ رسیدیم.

اما در سوی دیگر برخی لبنانی ها حمایت خود را از حکم دادگاه اعلام کرده و آن را چهره عدالت توصیف کردند.

یکی از کاربران با عنوان "LUNA YEHIA" نوشت: عدالت در راه است ای ابو بها رفیق حریری..

کاربر دیگری نوشت: خدا حق تو را از قاتلت بگیرد ای جناب نخست وزیر. خدا تو را رحمت کند

پس از 15 سال از ترور رفیق حریری، امروز سه شنبه دادگاه رسیدگی به این حادثه برگزار می شود. روز 14 فوریه 2005 روز بود که منطقه در کابوس حادثه ای جدید به سر می برد. حادثه ای که یک سال و نیم بعد، آمریکا از آن به عنوان "تولد خاورمیانه جدید " از آن نام برد و لبنان درد تولد آن را بدوش کشید. اما این سناریو توسط نیروهای ملی و هشیاری برخی احزاب سیاسی شکست خورد. هر چند که آثار و تبعات آن هنوز هم باقی است.

پربیننده ترین خبرها