نظر شما درباره حکم دادگاه بین المللی در خصوص ترور «رفیق حریری» چه است؟

نظر شما درباره حکم دادگاه بین المللی در خصوص ترور «رفیق حریری» چه است؟
چهارشنبه 29 مرداد 1399 - 17:58

پانزده سال پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان در یک انفجار بزرگ شهر بیروت و بعد از جنگ رسانه‌ای گسترده علیه مقاومت و متهم کردن آن به دست داشتن در عملیات ترور، دادگاه حزب الله و کشور سوریه را تبرئه کرد که این مساله خشم شدید دشمنان را بر انگیخت.

العالم_نظرکده

کارشناسان می گویند که ترور رفیق حریری در واقع هدف قرار دادن اوضاع سیاسی و ژئواستراژیک لبنان با توجه به حضور سوریه در آن بود.

آنان معتقدند براساس توافقنامه "طائف" قرار بود که ارتش سوریه به منطقه ی البقاع اعزام شود که با کشته شدن رفیق الحریری ارتش سوریه مجبور به خروج از لبنان شد و تمامی نقشه و برنامه ها در لبنان و منطقه تغییر کرد، خیلی ها پیش بینی کردند که خروج سوریه از لبنان موجب ضعف محور مقاومت در لبنان و ایران خواهد شد.

کارشناسان تاکید کردند که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه این همبستگی که از ایران آغاز و تا سوریا و بقیه گروه های محور مقاومت امتداد پیدا می کند موجب صدور حکم دادگاه بین المللی به نفع حزب الله و مقاومت شد و به ناامیدی گروه 14 آذار و همدستانش که بر گناهکار بودن حزب الله و سوریه پافشاری می کردند، منجر شد.

کارشناسان اعلام کردند که بدلیل اینکه این دادگاه جنایی بود به طور مستقیم حزب الله و سوریه را متهم نکرده و به متهم کردن اشخاص اکتفا کرد دادگاهی که هنگام صدور حکم بر بی گناهی حزب الله و سوریه اصرار کرد و گفته می شود که هنگام صدور حکم مدرکی ارائه نشد و تنها به کلماتی همچون " شاید و هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداریم " اکتفا کرد و این کلماتی ساده است که می توان با آن به هرکسی تهمت زد.

از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند قضات و حاضرین دادگاه و روز برگزاری آن و تمامی مسائل مرتبط به آن در واقع یک تصمیم وبرنامه ریزی سیاسی بوده و هیچ ابزار قانونی برای برگزاری آن وجود نداشت.

پربیننده ترین خبرها