توییت نماینده چین در واکنش به اقدامات خلاف قوانین بین المللی آمریکا در سازمان ملل/ واشنگتن بار دیگر طعم انزوا را چشید

توییت نماینده چین در واکنش به اقدامات خلاف قوانین بین المللی آمریکا در سازمان ملل/ واشنگتن بار دیگر طعم انزوا را چشید
شنبه 1 شهريور 1399 - 11:14

نماینده چین در سازمان ملل در واکنش به اقدامات ضد ایرانی آمریکا در توئیتی نوشت: باردیگر آمریکا علیه جامعه جهانی ایستاد و یکبار دیگر در انزوا قرار گرفت و طعم انزوا را چشید.

العالم ـ آسیا

ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل در مخالفت با اقدام خلاف رویه واشنگتن علیه جامعه جهانی و اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا در حساب توئیتر خود نوشت: ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قاطعانه مخالفت خود با خواست آمریکا مبنی بر فعال کردن مکانیزم ماشه را در نامه ای به ریاست شورای امنیت سازمان ملل نشان دادند.

در این توئیت آمده است: باردیگر آمریکا علیه جامعه بین الملل ایستاد و باردیگر منزوی تر شد، اتحاد بین المللی (بر این رویه) پیروز خواهد شد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در ارتباط با رفتار خارج از عرف بین المللی آمریکا دراین باره گفت: درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و برقراری دوباره تحریم ها علیه ایران کاملا غیرمنطقی است.

وانگ روز جمعه در حاشیه دومین گفت و گوی استراتژیک چین و پاکستان در هاینان واقع در جنوب چین به خبرنگاران گفت: دولت آمریکا رسما توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی را به نمایندگی از آمریکا امضا کرده است و در برابر جامعه بین المللی برای پایبندی به توافق مسئول است و تفاوتی هم ندارد که چه تحولاتی در دولت آمریکا بوجود آمده است.

وی با تاکید بر اینکه تغییر دولت ها تغییری در ماهیت موضوع نمی دهد، گفت: به همین سبب آمریکا باید به این توافق که امضا کرده است پایبند باشد و این مطابق با قوانین و حقوق بین الملل است.

به گفته وزیر خارجه چین، اگر آمریکا از توافقی که امضا کرده است خارج شود آن زمان این سوال پیش می آید که دیگر چه کشوری جرات و جسارت امضای یک توافق نامه با واشنگتن را دارد؟ کما اینکه این کشور به طور یکجانبه از برجام خارج و به دنبال آن با حجم عظیمی از مخالفت های بین المللی روبرو شد.

وانگ یی گفت: امروز آمریکا بعد از آنکه از این توافق خارج شد بازگشته است تا بتواند از حقوقی که توافق به کشورهای دیگر می دهد، بهره بگیرد و تقاضایش هم این است که خیلی زود تحریم ها علیه ایران اعاده شود درحالی که همه با تحمیل این تحریم های یکجانبه علیه ایران مخالف هستند و چنین درخواستی از سوی واشنگتن کاملا غیرمنطقی است.

به گزارش ایرنا، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران ۲۵ مرداد ماه، نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه آمریکا به ثبت رساند.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار را به معنای شلیک تیر آخر به برجام می‌دانند. از این رو در رای‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که از ساعت ۵.۳۰ عصر پنج‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت آغاز شد، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، اروپایی‌ها و غیرمتعهدها هم به آن رای ممتنع دادند و به این ترتیب، آمریکا طعم تلخ شکست دیپلماتیک در برابر ایران را بار دیگر چشید.

رای گیری انجام شده با ۱۱ رای ممتنع، ۲ موافق (آمریکا و جمهوری دومنیکن) و ۲ مخالف به نتیجه مورد نظر آمریکا ختم نشد و واشنگتن شکست خورد.

پربیننده ترین خبرها